Re: Boek: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten

minimouse2 wrote:

En ik geloof niets van René De Witte.

Het is de bedoeling op een forum dat je aangeeft waarom je dat denkt.

62

Re: Boek: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten

Persoonlijk geloof ik wel in de hypothese van René De Witte, misschien niet helemaal maar toch. Bouten vind ik persoonlijk ongeloofwaardig, niet dat ik zijn werk niet respecteer of minderwaardig vindt, want het is bewonderenswaardig dat hij jarenlang al die moeite doet. Maar ik vermoed dat Bouten "tunnelvisie" heeft. Al jaren probeert men de waarheid te achterhalen zonder concreet resultaat ...

Al jaren zoekt men complotten … en wat als niet alle feiten horen tot "de bende van Nijvel". Wat als alles veel simpeler is? Wat als het steeds andere daders waren, maar met dezelfde wapens gehuurd bij bijvoorbeeld Bouhouche die nog een eitje te pellen had met de rijkswacht en simpelweg geniaal dwaalsporen legde en zelfs het onderzoek kon manipuleren?

Wat als het zou gaan om vleescontracten? Tonnen vlees per dag? Wie was ook alweer volgens het gerecht een gepatendeerde fraudeur? Wie kwam het goed uit dat zijn diplomatieke onschendbaarheid door zijn ontvoering niet opgeheven is? Wat als het zou gaan om miljoenen zwart geld? Dan denk ik aan de koffer van Claude Dubois. Wat als het zou gaan om drugstrafieken of wapenhandel en aandacht afleiden? Wat als het gewoonweg simpel afpersing was?

De waarheid is vaak veel simpeler dan wat wij willen geloven.

Ik vermoed echter dat we de waarheid nooit zullen achterhalen, ook niet na de verjaring van het dossier. Jammer, de geslotenheid van dit forum zal er ook niet toe bijdragen dat de waarheid ontdekt wordt, comments worden gewist, aangepast naar smaak van de moderator, mensen worden geband omdat ze niet in het straatje van tunnelvisie passen enz …

Helaas is dit geen discussieforum want dat heeft Ben reeds bewezen door zijn wispraktijken, toch doet hij goed werk door het onder de aandacht te houden. Het is echter jammer dat vrije meningsuiting niet voor iedereen hetzelfde begrip heeft.

Het zijn maar enkele gedachten.

Succes.

Re: Boek: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten

Verwijzing naar post van 12.02 van Walter Baeyens en een eerdere post van mezelf ivm verwijzing naar een staatsgreep. In het boek "Koningskwesties" van Frédéric Deborsu is het begin van dit boek een opsomming van feiten en beschrijving van de monarchie die in periode 1970 tot aan het overlijden van koning Boudewijn, nu niet echt een toonbeeld was van slagkracht en betrouwbaarheid. Denken dat we vooral aan het kinderloos huwelijk van Boudewijn & Fabiola, de losbandigheid van Albert & Paola (zie Delphine Boël), maar vooral voor de opvolging de koning, waarin de kinderen van Albert & Paola op alle vlakken een "onvoldoende" krijgen.

Bron: Koningskwesties - F. Deborsu

64

Re: Boek: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten

We moeten er inderdaad best mee rekening houden dat alles wel eens veel simpeler zou kunnen zijn... Geniaal, maar dodelijk eenvoudig. A la Bouhouche. Met geld en macht als minimale motieven. En nu we allen over de vriendschap van Boudewijn en de Spaanse dictator Franco hebben kunnen lezen, lijkt het idee van een totalitaire staat met een sterke monarchie toch ook zo dwaas niet is. Boudewijn, Opus Dei, een flamboyante koningsbroer die toen veelvuldig de bloemetjes buitenzette...

65

Re: Boek: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten

'Koningskwesties' van Frédéric Deborsu is niet meer dan een aaneenschakeling van anonieme geruchten. Zeker, het nieuwe schrijfsel over prins Filip is ontluisterend, maar dan voor de reputatie van de auteur, niet voor die van zijn onderwerp.

Dit boek is niet alleen slechte journalistiek, het is ook laffe journalistiek met een slap handje. Opnieuw: geen bewijs, geen wederhoor. Opnieuw: relevantie nul.

Bron: De Morgen

Re: Boek: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten

Slechte journalistiek of niet, de feiten waren toen vooral het kinderloos huwelijk van Boudewijn & Fabiola en de opvolging van Boudewijn ingeval van overlijden. Hij was al niet in de beste conditie (hartproblemen), maar ook de binnenlandse politieke problemen hadden een zekere en vaste koninklijke hand nodig, want België was en is steeds een monarchie. Op het moment dat Albert & Paola op het punt stonden te scheiden, en hierdoor Albert zeker en vast geen koning meer kon worden en Filip als oudste zoon (en aanbevolen door Boudewijn) als kroonprins zou fungeren, rezen er sterke twijfels over het degelijk functioneren van deze kroonprins. Vooral dit laatste probleem was de aanleiding tot het-niet scheiden van Albert & Paola.

67

Re: Boek: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten

Tru Dat wrote:

Ik vermoed echter dat we de waarheid nooit zullen achterhalen, ook niet na de verjaring van het dossier. Jammer, de geslotenheid van dit forum zal er ook niet toe bijdragen dat de waarheid ontdekt wordt, comments worden gewist, aangepast naar smaak van de moderator, mensen worden geband omdat ze niet in het straatje van tunnelvisie passen enz …

Gesloten forum? Alles kan hier door iedereen gelezen worden. Wil je zelf reageren dan hoef je je enkel te registreren (gebruikersnaam, emailadres en wachtwoord) en de forumregels te aanvaarden. Probleem is dat volgens mij niemand die regels leest waardoor ze altijd verbaasd zijn als ik effectief voor moderator speel. Ik vraag mij af of het nog opener kan. Maar als je voorstellen hebt, hoor ik het graag.

Tru Dat wrote:

mensen worden geband omdat ze niet in het straatje van tunnelvisie passen enz …

Er is hier op dit forum maar één iemand geband, dus geen "mensen", en die is zeker niet geband omdat hij/zij een andere mening heeft. Moest dat de norm zijn, zou noorderling al lang niet meer kunnen inloggen. big_smile

Tru Dat wrote:

Helaas is dit geen discussieforum want dat heeft Ben reeds bewezen door zijn wispraktijken, toch doet hij goed werk door het onder de aandacht te houden. Het is echter jammer dat vrije meningsuiting niet voor iedereen hetzelfde begrip heeft.

Internetforum: meestal gewoon forum (meervoud: forums of fora), is een online discussieruimte tussen verschillende gebruikers. Deze gebruikers plaatsen langere berichten en kunnen 'asynchroon' met elkaar overleggen; de bijdrages worden gearchiveerd en de discussie kan over een langere periode verdergaan.

Deze omschrijving lijkt me toch nog van toepassing. En ik denk dat we vooral zeer blij moeten zijn dat we niet allemaal dezelfde visie op "vrije meningsuiting" hebben.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

68

Re: Boek: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten

Ik stel voor dit soort posts in de toekomst rechtstreeks naar Ben te mailen en zo uit te klaren. De rest van de forumleden heeft hier niets aan. Van mij zijn er ook al zaken gewist, maar hier zal wel een reden voor zijn, en loop er niet voor te klagen. Ben, misschien de delete button voor deze en bovenstaande maar weer eens gebruiken ?

Re: Boek: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten

René De Witte wrote:

De chantage was geslaagd. En de Bende stopte dus ook. De uitvoerders die volgens mij pure huurmoordenaars waren, verdwenen met de noorderzon. Naar het buitenland, allicht. Men zoekt maar in extreemrechtse kringen, maar ten onrechte, denk ik. De Bende van Nijvel heeft te maken met heel grof geld. En als met aan geld denkt, dan is er wel een (gedeeltelijke) link te leggen tussen de twee reeksen.

René, je hypothese en motief van de aanvallen tegen Delhaize sluiten helemaal niet uit dat de uitvoerders uit extreemrechtse kringen komen. Ik denk daarbij aan de uitspraak van Michel Libert over zijn WNP. Michel Libert verklaarde nl. in het pittige debat op de RTBF dat zijn extreemrechtse privé militie [WNP] "een instrument was in handen van vuile politici en van crapuul dat tot alles in staat was om meer macht te verwerven". En zeker als ze die extreemrechtse figuren wijs zouden gemaakt hebben dat iemand van Delhaize een joodse achtergrond heeft of ne rode communist was die moest gestopt worden. Heb je daarover al iets kunnen vinden in je onderzoek?

70

Re: Boek: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten

Mijn bescheiden mening is dat iedereen die Guy Bouten afbreekt eens dringend moet nadenken, want de meeste info en debatten die we voeren komt voor een heel stuk uit de boeken van Guy Bouten. Guy bouten zoekt tenminste en durft mensen persoonlijk op te zoeken. Plus dat Guy Bouten in heel veel gevallen zijn bron vermeldt. Want ik heb hier op het forum al veel info gelezen waar de dikke duim als bron geldt.