261

Re: Leon Finné

Om de naam een gezicht te kunnen geven: een foto van slachtoffer Leon Finné.
https://i.servimg.com/u/f58/19/65/03/58/screen12.jpg

Met dank aan gebruiker dcmetro op het Franstalige forum, die de foto opdiepte uit het programma "Crimes & Faits divers la quotidienne" uitgezonden op de Franse zender NRJ12.

262

Re: Leon Finné

‘Hij was altijd bezig over die staatsgreep, en over een bepaalde ‘kolonel’’: dochter van vermoorde bankier uit ‘1985’

In de tv-serie 1985 doet Léon Finné weinig anders dan zuipen, feesten en waarschuwen voor staatsgrepen. Om dan te worden neergekogeld door de Bende van Nijvel. ‘Voor mij was hij een toevallig slachtoffer’, zegt dochter Patricia Finné.

Hij wordt al jaren beschouwd als het meest enigmatische slachtoffer van de Bende. Tot drie jaar voor zijn dood runde Léon Finné het Brusselse filiaal van de Banque Copine aan de Louizalaan, vlak bij het Justitiepaleis. Hij was de bankier van zowel politiemensen en magistraten als drugscriminelen. Aan digitaal bankieren deden ze nog niet, en dus reed Finné geregeld met zakken vol cash naar het Groothertogdom Luxemburg om ze daar op geheime rekeningen te zetten.

“Als wij criminelen wilden pakken door zogezegd een lading drugs te kopen, dan belden we Finné”, herinnert een oud-drugsspeurder zich. “Dan kwam die aangereden met zijn Amerikaanse slee met twee vlaggetjes voor en twee achter. En een aktetas vol cash. Om te tonen aan de criminelen. ’s Avonds werd de operatie meestal uitgebreid gevierd.”

Lees hier het hele artikel » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

263

Re: Leon Finné

Finné was een toevallig slachtoffer. Eigenlijk was alles een beetje toevallig aan De Bende van Nijvel. Toeval in de zin van het woord dat er niet een complot was. Maar wel een patroon. Het heeft dus geen zin om te zoeken naar een groot complot. Gewoon een spinnenweb. En daar zat Finné in.

264

Re: Leon Finné

En in Luxemburg staan er ook 8 rijkswachters en 3 militairen voor de rechtbank voor een reeks bomaanslagen in de jaren 80. Copy paste. Ook toevallig zeker.

265

Re: Leon Finné

Zo... Ik meende altijd dat krantenlezer Léon Finné zijn ontboezemingen gebaseerd waren op 'Opération Bleue', vanuit een artikel daarover in de Gazet van Antwerpen.

Maar blijkbaar had Léon Finné het verhaal van de 'Staatsgreep' - die al dan niet op til stond - gehoord van iemand van de Militaire Veiligheid met wie hij goed bevriend was. Ook deze persoon, zijn relaties en zijn achtergrond zijn uitvoerig onderzocht geweest door de CWB. Quatsch, zo bleek.

Sterke verhalen doen het blijkbaar goed tussen pot en pint. De geest uit de fles.

Re: Leon Finné

En de dochter van Léon Finné (Patricia Finné) heeft een tiental dagen geleden in een interview met Douglas De Coninck van "De Morgen" verklaard dat haar vader een toevallig slachtoffer was op 27 september 1985 aan de Delhaize van Overijse.

» Nieuws

Re: Leon Finné

Ze heeft aanvaard.

268

Re: Leon Finné

Ik vind dat er omtrent de zaak Finné te veel toevalligheden zweven om te geloven dat hij op het verkeerde moment op de verkeerde plaats was. Finné werkte jaren voor de Bank Copine die werd opgericht door Blijweert. Toevallig was de privé-chauffeur van “de man van 70 verhoren”, betrokken bij de vervalsing van mijn getuigenis. Deze chauffeur voerde substituut Merckx naar luxe-bordelen op kosten van zijn broodheer….enz.

269

Re: Leon Finné

Er zijn nog andere verbanden, Bely.

Re: Leon Finné

Ik wil alles horen, me alles voorstellen, alles overwegen, maar ik heb de neiging om het simpel te houden. Sommigen zeggen dat het slim is, anderen zeggen dat het gemakkelijk is. Kunnen we de leeftijd van elkaar afleiden?