301

Re: Leon Finné

Spectator Of Life wrote:

Een simpele maar interessante verklaring. Lijkt me de modus operandi van een professionele huurmoordenaar, of iemand die zichzelf als dusdanig ziet.

Dit doet me denken aan een nog levende verdachte 'het beest'. Een man die trots is op zijn imago als professionele moordenaar, om meerdere redenen gelinkt is aan Bende feiten en er ook zelf op een schimmige manier over praat. Bij interviews met hem heb ik nooit de indruk gehad dat hij formeel alles ontkent.

Voor je eerste paragraaf: m.i. is het de tweede optie (een 'wannabe' pro). In wat ik weet over de overvallen/aanslagen van 'de bende' zie ik op één mogelijke uitzondering na* nergens het werk van personen die professioneel getrainde schutters zijn. Gewetenloze criminelen die met zware wapens van vlakbij schoten op ongewapende en ongetrainde burgers, zeker. Maar technisch kan elke malloot die een wapen heeft en de wil het te gebruiken dat.

Het waren de jaren '80: wapens makkelijk verkrijgbaar, wapenmagazines waren enorm populair net als magazines over oosterse gevechtsport, overal schoten 'self-defense' academies op. Elke wannabe met compensatiedrang kocht zich een blaffer of begon met karate en dacht dat hij Bruce Lee of Rambo was. Op 'de buiten' zag je overal verkeersborden die met groffe hagel of kogels doorboord waren.

Je doelt op Lammers. Ik weet niet of hij een alibi heeft voor de bendefeiten maar hij lijkt me exact het profiel dat ertoe in staat zou zijn. Hij maakt op mij de indruk vooral veel te blazen en mist te spuien.

*Ik weet dat er in de bendecommissie getuigd werd dat de uitvoering op niets leek maar de schietpartij aan de diable amoureux waarbij de achtervolgende combi onder kruisvuur werd genomen, dat is een klassieke techniek en gegeven de omstandigheden vermoedelijk de beste optie voor de gangsters.

302

Re: Leon Finné

Hallo, alhoewel ik persoonlijk niet verbonden ben met deze gruwelijke zaak intrigeert ze me al jaren en volg ik dit forum al een hele tijd. Ik kan er met mijn verstand niet bij dat er niemand in die jaren zijn mond heeft voorbij gepraat over de daders. Ook het feit dat zoveel in de doofpot is gestoken is wraakroepend.

Eén feit in het bijzonder dat mijn aandacht vroeg is de dood (liquidatie?) van Leon Finné. In de jaren '90 werkte ik in Jezus-Eik en mijn toenmalige zaakvoerder was een buur van Leon Finné. Hij vertelde me dat iedereen in de buurt wist van zijn louche (zijn uitdrukking) zaakjes. Eén ding in het bijzonder is me bijgebleven: mijn baas zei me dat Finné altijd gewapend was als hij op stap ging en net de avond van de overval had hij geen wapen op zak. Dit en andere zaken die over deze avond aan het licht zijn gekomen zijn volgens mij het bewijs dat het hier een liquidatie betrof.

303

Re: Leon Finné

Rikke wrote:

Eén ding in het bijzonder is me bijgebleven: mijn baas zei me dat Finné altijd gewapend was als hij op stap ging en net de avond van de overval had hij geen wapen op zak.

Zou het niet logischer zijn om te denken dat hij soms gewapend op stap ging maar evengoed vaak geen wapen bij had? Hoe kan iemand weten of iemand anders al dan niet altijd gewapend was?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

304

Re: Leon Finné

Rikke wrote:

Eén ding in het bijzonder is me bijgebleven: mijn baas zei me dat Finné altijd gewapend was als hij op stap ging en net de avond van de overval had hij geen wapen op zak. Dit en andere zaken die over deze avond aan het licht zijn gekomen zijn volgens mij het bewijs dat het hier een liquidatie betrof.

Eigenlijk hetzelfde als de opmerking van Ben bij de liquidatiehypothese: hoe zouden ze het kunnen regelen hebben dat hij net die dag geen wapen bij zich had?

Advocaat van de duivel spelend: ik zou het moeten opzoeken want ben eerlijk gezegd niet zeker maar meen me te herinneren dat hij die dag terugkwam van een 'money trip' naar Luxemburg. Je zou dan kunnen stellen dat hij dat niet gewapend ging doen want hij had dan misschien een draagvergunning in België maar misschien niet in Luxemburg en de grens oversteken met een niet toegelaten wapen is altijd riskant en bankiers worden nerveus wanneer gewapende personen hun bank binnenwandelen, ook al zijn het ook bankiers en goed klanten. Dan nog hadden de daders dat allemaal moeten weten én moeten weten dat hij naar die winkel ging rijden. Dat lijkt me een moeilijk verhaal. Ik weet ook niet of - in het kader van een liquidatiehypothese - al dan niet gewapend veel verschil zou gemaakt hebben: de daders waren numeriek in de meerderheid én hadden het verassingselement aan hun zijde. Het zou een bijzonder goed getrainde schutter vergen om dan adequaat te reageren. Veel mensen denken dat een wapen hen beschermt en ja, het kan helpen maar enkel indien de drager getraind is op een niveau dat weinigen gegeven is.

Blijft over: hij werd elders onderschept en al dan niet reeds dood naar de winkel gebracht en daar dan 'gedropt'. Dat is forensisch lastig te verklaren + zeer riskant zoals ik eerder al eens argumenteerde. Komt nog bij dat zijn wagen er ook stond.

Mijn persoonlijke mening - die ik niet formeel kan bewijzen, dat zeg ik er dadelijk bij - is dat de 'gemakkelijkste' uitleg een toevallige aanwezigheid was.

Re: Leon Finné

Rikke wrote:

Hallo, alhoewel ik persoonlijk niet verbonden ben met deze gruwelijke zaak intrigeert ze me al jaren en volg ik dit forum al een hele tijd. Ik kan er met mijn verstand niet bij dat er niemand in die jaren zijn mond heeft voorbij gepraat over de daders. Ook het feit dat zoveel in de doofpot is gestoken is wraakroepend.

Eén feit in het bijzonder dat mijn aandacht vroeg is de dood (liquidatie?) van Leon Finné. In de jaren '90 werkte ik in Jezus-Eik en mijn toenmalige zaakvoerder was een buur van Leon Finné. Hij vertelde me dat iedereen in de buurt wist van zijn louche (zijn uitdrukking) zaakjes. Eén ding in het bijzonder is me bijgebleven: mijn baas zei me dat Finné altijd gewapend was als hij op stap ging en net de avond van de overval had hij geen wapen op zak. Dit en andere zaken die over deze avond aan het licht zijn gekomen zijn volgens mij het bewijs dat het hier een liquidatie betrof.

Finné kende enkele politieagenten van de antidrugsbrigade. Die hadden, om drugshandelaren te kunnen onderscheppen en te infiltreren, contant geld nodig om hun handelaars hun solvabiliteit te tonen. Finné, als bankdirecteur was bereid om samen te werken met de brigade. Volgens contracten die ik niet ken, is het zeker dat, als de operatie misging, het geld zou zijn teruggegeven worden aan de bank.

Finné was zo opgewonden door zijn operaties om zelfs maar te vragen om deel te nemen aan een van deze onderhandelingen. Dit zijn de "louches" zakken. Deze buurtgeluiden over een buurman, die met duistere verhalen te maken zou hebben, maken me aan het lachen. Het gebeurt vandaag de dag nog steeds, veel vaker dan je zou denken.

306

Re: Leon Finné

Xenophon wrote:

Blijft over: hij werd elders onderschept en al dan niet reeds dood naar de winkel gebracht en daar dan 'gedropt'. Dat is forensisch lastig te verklaren + zeer riskant zoals ik eerder al eens argumenteerde. Komt nog bij dat zijn wagen er ook stond.

Inderdaad, dat is waar ik ook aan dacht. Volgens mij is Finné ontwapend en vermoord op een andere plaats en "gedropt" op de parking van de Delhaize. Ik meen mij ook te herinneren dat er weinig bloed was rondom het lijk niettegenstaande hij verschillende schotwonden had ...

307

Re: Leon Finné

Ja, maar voor alle duidelijkheid, ik acht die 'dropping' hypothese als onwaarschijnlijk want m.i. quasi onmogelijk om overtuigend op te zetten.

308

Re: Leon Finné

Als je een lijk kan verplaatsen, lijkt het me niet meer zo extra uitdagend om ook diens auto te verplaatsen

Re: Leon Finné

Het onderzoek van Finné

Het slachtoffer waarnaar volgens de dossier-analyse veel onderzoek werd gedaan, is Finné. Onbegrijpelijk is dit niet. Vooral van hem werden allerlei dingen beweerd. Onze analyse van het dossier wees reeds uit dat geen van de betrokken beweringen steekhoudend werd bevonden. En deze conclusie werd door de getuigen bepaald niet aangevochten. (...)

Bron: Bendecommissie II

310

Re: Leon Finné

Rikke wrote:

Eén ding in het bijzonder is me bijgebleven: mijn baas zei me dat Finné altijd gewapend was als hij op stap ging en net de avond van de overval had hij geen wapen op zak.

"Gewapend op stap gaan" ... Een wapen dragen is een last, zeker voor een persoon in burger. Men doet dit meestal voor een grondige (wettelijk te bewijzen) reden. Het "steeds gewapend rondlopen" kan je gerust met een korreltje zout nemen.