Re: Leon Finné

Merovinger wrote:

Alles is zo vreemd in het bendedossier dat je er alle kanten mee op kunt.

Vanop afstand blijkt dit zo te zijn, maar niet wanneer men inzicht heeft in de stukken die er toe doen. Neem nu Finné en zijn wapens, zijn 2 persoonlijke wapens zijn nooit terug gevonden, ik ken het type en de serienummers van die wapens dit terzijde. Dat iemand maar eens uitlegt waar zijn wapens zijn. Zoveel kanten kan je op de duur niet meer op als de details aandachtig bekeken worden.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

72

Re: Leon Finné

kenza wrote:

Er waren lege parkeerplaatsen, dan ga je toch niet voor een winkelkarretje staan!

rizzz wrote:

Maar dan blijft voor mij de vraag waarom Finné z'n wagen net op die plaats gezet heeft.

Even opmerken dat er zowel links als rechts, 2 plaatsen naast waar Finné stond, ook een voertuig aan beide kanten stond. Ikzelf heb ook de gewoonte om op een niet-drukke of volle parking een plaats tussen te laten als dit mogelijk is (om diverse redenen). Ik zou dus wellicht op dezelfde plaats als Finné geparkeerd hebben.

rizzz wrote:

Toch kies je voor die plaats, waarom? Ik kan mij niet inbeelden dat ik dat ooit zou doen, maar ieder heeft z’n eigen hersenkronkels natuurlijk.

Er zijn diverse redenen waarom iemand dat doet zoals bijvoorbeeld:

  • makkelijker om in en uit te stappen

  • makkelijker om in en uit te rijden

  • makkelijker om zaken (bijvoorbeeld gekocht in de winkel) op de achterbank te leggen

  • minder risico dat een of andere lompe boer zijn deur tegen uw auto zwiert en je zo schade hebt

kenza wrote:

Ook zie ik geen kogelinslagen op de auto of rond het lichaam.

Kogelhulzen zijn er wel te zien.

Merovinger wrote:

Het is nog altijd perfect mogelijk dat Finné daar als eender welke andere burger per toeval is neergeschoten geweest. Maar velen willen dat, zeker de laatste jaren, niet horen of maar enigszins in overweging nemen.

Inderdaad. En daarbij wetende dat de regio rond Overijse een regio is waar wel tamelijk veel mensen wonen die in het Brusselse werken en daar een hogere functie hebben..... Bankdirecteurs, hoge ambtenarenfuncties, Eurofunctionarissen, mensen met het profiel zoals Finné, enz. komen in Overijse wel geregeld voor.

Daarbij nog aanvullend: ALS de overval op Delhaize-Overijse een cover was voor de moord op Finné, wat is de reden van de overval van Eigenbrakel dan. Dat zou een "onnodig risico" zijn dan.

De Basis wrote:

Verder kwam Finné (volgens dit boek) rechtstreeks van Luxemburg (zonder thuis te stoppen) en was hij altijd gewapend. Hij zou een krant gaan kopen zijn maar ik heb ergens gelezen dat de krantenwinkel gesloten was (logisch op dat uur en dat diende hij te weten). Waar is dan zijn wapen en wat had hij mee van Luxemburg, waarschijnlijk geen sigaretten als bankier.

Dat hij net toevallig zijn wapen niet bij zich had dat hij meestal wel bij zich droeg, lijkt op het eerste zicht enorm bizar. Echter als Finné die dag van uit Luxemburg kwam (eventueel met tussenstop in Zaventem) en niet eerst naar huis ging, is dit misschien ook de reden waarom hij zijn vuurwapen niet bij zich had. In 1985 waren er namelijk nog grenscontroles en wellicht had hij geen wapendrachtvergunning voor Luxemburg.

P-51 wrote:

Nee, je moet een bewuste afrekening/moord goed kunnen of proberen te camoufleren. Daar zijn ze (wie dan ook) goed in geslaagd. Hoe meer slachtoffers/geweld, hoe minder aandacht op één welbepaalde persoon.

Dan is dat wel ferm mislukt bij bijvoorbeeld André Cools, Julien Lahaut, Gerald Bull, Karel Van Noppen, enz.

rizzz wrote:

Dan is het toch absoluut niet in het belang van het onderzoek dit vrij te geven, in tegendeel, als speurder wil je de daders laten geloven dat ze in hun opzet geslaagd zijn en jou effectief op het verkeerde spoor hebben gezet.

Na 33 jaar nog steeds dan? Ondertussen zullen de daders/opdrachtgevers (indien ze nog leven) wel geloven dat ze in hun opzet geslaagd zijn. Laat dan nu maar vlug de arrestaties in verrassingsformaat komen :-)

the end wrote:

Dat iemand maar eens uitlegt waar zijn wapens zijn.

Eens navraag doen bij Lionel Ruth. Misschien heeft hij nog ergens een kast staan die ze vergeten zijn.

Non semper ea sunt quae videntur

73

Re: Leon Finné

FreCR wrote:

Na 33 jaar nog steeds dan? Ondertussen zullen de daders/opdrachtgevers (indien ze nog leven) wel geloven dat ze in hun opzet geslaagd zijn. Laat dan nu maar vlug de arrestaties in verrassingsformaat komen. smile

Ik zie niet in waarom dit na verloop van tijd plots zou veranderen? Als men in die tijd een beslissing heeft genomen bepaalde bevindingen en/of bepaalde pistes die ze onderzoeken niet vrij te geven in het belang van het onderzoek, waarom zouden ze daar later op terug komen? Zelfs al is het veel later? En zelfs als het nog steeds niets heeft opgeleverd?

De enige reden die ik me kan indenken waarom ze daar plots wel op zouden kunnen terug komen is als er andere factoren in het onderzoek opduiken die ervoor zorgen dat het nu ineens wel in het belang is voor het onderzoek om die informatie vrij te geven.

74

Re: Leon Finné

De informatie in het boek van Patricia Finné is redelijk gedetailleerd Merovinger en geeft chronologische gebeurtenissen weer op het moment van de aanslag. Is dit haar persoonlijk interpretatie of is het gebaseerd op informatie en zo ja welke?

  • Heeft zij getuigen gehoord of hebben getuigen haar geïnformeerd?

  • Heeft ze inzage in het dossier gehad als dochter van een slachtoffer en weerspiegelt ze hier de feiten zoals de onderzoekers het reconstrueerden?

  • Of hingen er toen al in 1985 videocamera's (VCR/VHS/Betamax CCTV systeem)? Voor zover ik heb gelezen wordt nergens over video gepraat, bij geen enkele overval trouwens. Nochtans VCR was er vanaf de jaren 70, VHS en Betamax vanaf de jaren 77. En de eerste toepassingen waren bewakingstoepassingen omdat het nog te duur was voor Jan met de Pet. Ik heb nog niet nagekeken of het courant was toen voor winkels om dergelijke bewaking te voorzien. Technologisch kon het zeker al wel en tegen een voor hun aanvaardbare kost.

75

Re: Leon Finné

ddd wrote:

Of hingen er toen al in 1985 videocamera's (VCR/VHS/Betamax CCTV systeem)? Voor zover ik heb gelezen wordt nergens over video gepraat, bij geen enkele overval trouwens. Nochtans VCR was er vanaf de jaren 70, VHS en Betamax vanaf de jaren 77.

Wat Delhaize in Overijse betreft kan forumlid LEO daar wellicht wel op antwoorden. Ik dacht te hebben gelezen dat Delhaize de investering voor videocamera's nog niet had gemaakt toen (dat zou anders wel handig geweest zijn!).

Non semper ea sunt quae videntur

Re: Leon Finné

Merovinger wrote:

Alles is zo vreemd in het bendedossier dat je er alle kanten mee op kunt. Waarom die snelle identificatie van het lijk van Finné? Waarom die huiszoeking? Kloppen die verhalen? Voor ons, leken die het dossier niet bezitten noch kunnen inkijken, is het bijzonder moeilijk om de ware toedracht van de feiten en verhalen te achterhalen. We worden immers gevoed door wat we lezen in boeken, artikels en wat we zien in reportages, interviews, tv-journaals. Maar wat is er daar van waar en wat niet? Onmogelijk om dit zonder dossier (waar dan ook nog eens zeer veel gaten en leemten moeten inzitten) exact te weten te komen. Dat maakt dat er zoveel hypothesen en theorieën over de Bende bestaan die allemaal op hun beurt misschien wel plausibel zijn of lijken maar daarom niet per se stroken met wat er echt is gebeurd. Finné is zo'n geval.

Inderdaad. Het begint al met het feit dat "De Bende van Nijvel" een verzamelnaam geworden is voor héél veel verschillende misdaadzaken uit de jaren '70 en '80, en het is nog maar de vraag of die daadwerkelijk allemaal met elkaar te maken hebben, laat staan dat bewezen is dat er daar één grote samenzwering achter zit. Wie een kijkje neemt achter de coulissen van de politiek of ordediensten zal altijd op ongure zaakjes stoten, dat is nu eenmaal de schaduwzijde die gepaard gaat met macht. Het is dus niet omdat er ergens sprake is van corruptie, extreme gedachten of een staatsgreep, dat plots alles door die drie zaken verklaard kan worden

Bij wijze van spreken: als morgen een jongeman van Schild & Vrienden omwille van psychologische problemen een wapen oppakt en een misdaad pleegt dan hoef je niet veel moeite te doen om die misdaad aan N-VA of Vlaams Belang te linken. En als je de lijn dan nog een beetje doortrekt (Schild & Vrienden > Vlaams Belang > Johan Demol > Rijkswacht > Bende van Nijvel) zit je zelfs snel weer bij de Bende. Op dit forum lees je zo'n gedachtesprongen om de haverklap. Daar is op een forum niks mis mee, zolang men het verschil blijft beseffen tussen een feit en theoretisch breiwerk.

Niet in toeval geloven, maakt je niet minder naïef dan zij die wel in toeval geloven. Je mag gewoon nooit iets uitsluiten, dus ook geen toeval. Dat Finné harder/anders is aangepakt dan de overige slachtoffers in Overijse kan veel verklaringen hebben. Wie zegt dat dat iets met zijn achtergrond te maken moet hebben? Dat hij naar zijn autotelefoon greep kan evenzeer alarmbellen bij de daders hebben doen afgaan. Misschien dachten ze dat hij naar een wapen greep en een bedreiging vormde. Misschien trok hij gewoon te veel aandacht met zijn bewegingen waardoor hij plots een soort rode lap werd. Mogelijk zoals de man op de ladder. Of het verkeersbord dat ooit als schietschijf gebruikt werd. Dat dan achteraf blijkt dat Finné aan plannen tot staatsgreep, CEPIC, zwartgeldcircuits, bekende politici, enz. kan gelinkt worden, staat dan compleet los van zijn dood.

Kijk hoe Juan Mendez is afgeknald. Kijk hoe die arme Francis Zwarts van de aardbol is verdwenen. Kijk hoe Bruno Vandeuren is afgeknald. Kijk wat er met Peter De Vleeschauwer is gebeurd. Als het doel was om Finné te vermoorden zonder gepakt te worden, dan zijn er veel eenvoudigere manieren om dat te doen dan tijdens een overval onopgemerkt met een lijk te moeten gaan sleuren en een auto te moeten parkeren.

En zoals FreCR al terecht opmerkte: het is Overijse. Daar loop je vroeg of laat - en eerder vroeg - iemand tegen het lijf met sterke Brusselse connecties naar de politiek/zakenwereld/bankensector.

77

Re: Leon Finné

Bij mijn weten was er ten tijde van de overval in Overijse geen sprake van camera's of CCTV - circuit . Delhaize was echter geen voorvechter van innovatieve bewakings mogelijkheden .

78

Re: Leon Finné

Ok Leo, thx.

Re: Leon Finné

Nog wat onderzoeksinfo over Léon Finné gevonden in een oud document (ik weet niet meer waar ik dat document gevonden heb). Ik heb de tekst letterlijk overgetypt dus de dubbele vraagtekens staan zo in het document.

Blijkbaar kende Finné de rijkswachter Jean-Pierre Adam. Finné was niet gewapend omdat hij die dag van Luxemburg kwam. Finné had 91.000 frank op zak. Finné zou 4 à 5 keer tegen de uitbater van de krantenwinkel gezegd hebben dat er een overval op de Delhaize van Overijse zou plaatsvinden. Een getuige heeft Finné aan de Delhaize gezien maar die getuige heeft Finné niet naar zijn auto zien lopen. Volgens een PV van de cel Jumet zou er nooit een huiszoeking geweest zijn in de woning van Finné.

Patricia Finné, 29/3/90 Lachlan-Jenicot/Jumet:
- Port d'arme accordé par substitut Lemage.
- Finné revenait du Luxembourg, n'avait donc pas d'arme (qui savait ??).
- Il fréquentait les policiers Borsus André, Adam Jean-Pierre (invité à son mariage), De Vroom Christian (anniv. de mar.), Lemage et le detective Louvigny (??)

Finné aurait parlé d'un coup d'Etat à Vernaillen (PV 9/4/90)

Finné avait 91.000 BEF sur lui (PV 4217 28/9/90, pol. Overijse)

Jamais eu de perquisition au domicile de FInné (Jumet 20/4/90) (??)

Voir mars 90, les enquêtes de Depret Jacques auprès de Patricia Finné (Jumet, Lachlan-Jenicot, 3/10/90) et mars 90.

De Jonghe Daniel, Toreylaan 93 à Beersel est le libraire de Overijse. Il n'a rien vu ce jour la, ayant fermé son magasin avant l'attaque. Pourquoi Finné était-il devant ce magasin ?? Finné a répété 4 à 5 fois à De Jonghe qu'une attaque pourrait avoir lieu à ce Delhaize (Gend. Leuven 25/10/90 PV 104851/90)

Pas Jean-Pierre a vu Finné au Delhaize. Il ne l'a pas vu courir vers sa voiture (Gend. Leuven 25/10/90 PV 104890/90)

80

Re: Leon Finné

Merovinger wrote:

Pas Jean-Pierre a vu Finné au Delhaize. Il ne l'a pas vu courir vers sa voiture (Gend. Leuven 25/10/90 PV 104890/90)

"a vu au Delhaize": dit zou dan betekenen dat Finné levend en wel werd gezien aan de Delhaize? Indien dit klopt is de theorie "geëxecuteerd en ter plaatse gebracht" definitief van de baan.