211

Re: Alain Vincx

Poseur, laat ik, in commissie, u dan maar uit de droom helpen. Dit is wat ex-magistraat en ex-lid van Comité P, Walter de Smedt, heeft geschreven:

”De grootste disfuncties die door de parlementaire onderzoeken over om het even welk gerechtelijk onderzoek werden vastgesteld, gingen altijd over het achterhouden van informatie of over het niet delen of het coördineren ervan.

Bron » www.apache.be

Het door het federaal parket niet delen van voor het publiek relevante informatie, is zelfs crimineel en ik blijf staan voor wat ik hier zeg. Dat bij het door het federaal parket te delen voor het publiek relevante informatie de privacy van levende personen NIET hoeft te worden geschonden, heb ik hiervoor reeds aangeduid. Tevens is daarbij het openbaar belang juist wel gediend, tenzij het wel best is dat met pappen en nathouden de doofpotten gesloten blijven.

212

Re: Alain Vincx

Video van Alain Vincx zijn dood » YouTube

Re: Alain Vincx

Zelfmoordpoging om overgeplaatst te worden naar andere gevangenis of om in constante isolatie te zitten (vb vrezen voor zijn leven)?

214

Re: Alain Vincx

Darty wrote:

Laat ik, in commissie, u dan maar uit de droom helpen. Dit is wat ex-magistraat en ex-lid van Comité P, Walter de Smedt, heeft geschreven:

”De grootste disfuncties die door de parlementaire onderzoeken over om het even welk gerechtelijk onderzoek werden vastgesteld, gingen altijd over het achterhouden van informatie of over het niet delen of het coördineren ervan.

Daar gaat het eerder over het gedrag van de politiediensten onderling (politie - rijkswacht, parketten van andere arrondissementen, etc.) en niet ten aanzien van het publiek. De Tweede Bendecommissie heeft in haar verslag wel een hoofdstuk opgenomen over het informeren van het publiek (het voorlichtingsbeleid) (Verslag Tweede Bendecommissie (te vinden op het forum), pag. 48-51). Daarin lezen we dat de Commissie van mening was dat het publiek recht heeft op informatie en dat er in het Bendeonderzoek te weinig informatie is doorgestroomd naar het publiek. Echter, nergens wordt ook maar de indruk gewekt dat de Commissie van mening is dat het publiek rechtstreeks toegang zou moeten hebben tot het strafdossier of tot de opgemaakte pv's.

Darty wrote:

Het door het federaal parket niet delen van voor het publiek relevante informatie, is zelfs crimineel en ik blijf staan voor wat ik hier zeg. Dat bij het door het federaal parket te delen voor het publiek relevante informatie de privacy van levende personen NIET hoeft te worden geschonden, heb ik hiervoor reeds aangeduid. Tevens is daarbij het openbaar belang juist wel gediend, tenzij het wel best is dat met pappen en nathouden de doofpotten gesloten blijven.

Het niet delen van stukken uit het strafdossier is in overeenstemming met het wettelijke geheim van het onderzoek en kan niet als crimineel worden aangemerkt. De wet schrijft uitdrukkelijk voor dat het aan de procureur is om een belangenafweging te doen en indien hij dat wenst gegevens aan de pers bekend te maken. De wet is niet zo geformuleerd dat er een verplichting bestaat om zaken openbaar te maken indien de privacy van levende personen kan worden gegarandeerd.

215

Re: Alain Vincx

Geachte Poseur, de door (bijvoorbeeld) het federaal parket in woord en beeld aan het publiek overgelegde of over te leggen informatie, vormt in wezen het strafdossier. Dat zult u toch niet ontkennen of wel? Daarbij teken ik aan dat het van eminent belang is dat (bijvoorbeeld) ihet federaal parket de informatie uit het strafdossier bij voorkeur zoveel mogelijk een-op-een aan het publiek voorlegt, met zo nodig daarbij een of meer kritische kanttekeningen, ter voorkoming van (nog meer!) misverstanden bij datzelfde publiek.

Volgens mij is dat de kern van de zaak, waarmee ook het al dan niet over de juridische boeg voeren van oeverloze (semantische) discussies over wat nou wel en wat nou niet onder een strafdossier moet worden verstaan, voorkomen.

Ex-minister Geens:

"Als er inderdaad manipulaties zouden zijnebeurd in het onderzoek, dan valt het niet uit te sluiten dat er ook andere zouden kunnen geweest zijn. Daarmee heb ik nog niet gezegd dat de politieke piste of de piste waarbij het van binnen het apparaat zelf zou zijn gekomen, dat dat de juiste is, want <sarcasme on> er zijn nog mensen die daar niet in geloven."

Hier heeft een goed verstaander minder dan een half woord nodig.

Kijk, als ik advocaat in België zou zijn en een cliënt-belanghebbende zou zich tot mij wenden met het verzoek in kortgeding, de Belgische staat (federaal parket) te verplichten om binnen 8 dagen na betekening van het toewijzend rechterlijk vonnis in kortgeding, het complete dossier van de Bende van Nijvel te overleggen, dus ook het dossier betreffende de  zaak-Vincx, bij gebreke waarvan de Belgische staat een dwangsom van € 10.000,- per dag verbeurt, in het geval zij die plicht geheel of gedeeltelijk verzaakt, dan zou ik daaraan gevolg geven, Daarbij zou het mij niet kunnen schelen dat dezen en genen mij en mijn cliënt voor gek verklaren, betichten van symboolpolitiek en wat dies meer zij.

Er moet een doorbraak komen!

Evenzeer zou de vordering tot overlegging, beperkt kunnen worden tot een paar dossiers, bijvoorbeeld het dossier-Vincx, al was het alleen vanwege de eigenaardigheid van de de constatering van de getuigen dat Vincx rondreed in een Saab die bij garage Denuit (Jadot) gestolen zou kunnen zijn. Langs die weg zouden de door onder anderen auteurs Gijsels, Ponsaers, Geens en Maurice geconstateerde eigenaardigheden in één of meer dossiers, bij voorkeur en plein public tegen het licht gehouden kunnen worden, mede dankzij(!) de (impliciet) door ex-minister Geens geconstateerde manipulaties in het Bendedossier.

Er zit mij nog iets dwars in de zaak-Vincx.

Ik kan mij levendig voorstellen dat Vincx op een of meerdere momenten in zijn leven, een arts of een therapeut heeft geconsulteerd, bij wie hij zijn doopceel heeft gelicht. Vraag mij daarbij af of de Belgische justitie - de onderzoeksrechter - er op enig moment toe  is overgegaan om beslag te leggen op zijn (medisch) dossier bij zijn (toenmalige) arts en/of (penitentiair-)ziekenhuis en wat daaruit is gekomen. Kan mij voorstellen dat het nu sowieso te laat is, omdat dat dossier waarschijnlijk al is vernietigd. Dat het leggen van een dergelijk beslag (ook nu nog) op gespannen voet staat met de medische geheimhoudingsplicht, die bij mijn beste weten ook geldt na de dood van een (ex-)patiënt, staat als een paal boven water, hoewel daar mogelijk wel een mouw aan gepast kan worden. Immers, politie en justitie zoeken informatie met betrekking tot de daders en hun gedragingen, welke informatie van niet-medische aard is. Daarbij zou ervoor kunnen worden gekozen een onafhankelijke arts, de niet-medische informatie uit het medisch dossier te laten selecteren voor justitie.

Ik stel dit zo, ook omdat Leopold van Esbroeck (Popolino) heeft verklaard dat Alain Vincx in 1983, toen hij de gevangenis zat, zich van het leven heeft willen beroven. Als je het mij (nogmaals) vraagt was Vincx in mentaal opzicht ‘gefundenes Fressen’, wat niet in de laatste plaats bleek uit zijn manier van werken als stuntman, in welke hoedanigheid  hij, hoe paradoxaal dat ook moge klinken, zijn suïcidale neigingen op opvallend onopvallende wijze kon botvieren. Naar mijn mening gold dat laatste evenzeer voor chauffeur van de Bende van Nijvel en zijn trawanten, op wier daden (stunts) voor hen de dood in het verkeer of door een politiekogel kon staan.

Re: Alain Vincx

Inderdaad! Het leven was een spel voor hem allicht. Een spel waarbij het leven eigenlijk van weinig tel was zelfs! Hij lachtte als het ware met zijn/het leven en dat is, en daar zijn nog wel voorbeelden van doorheen de geschiedenis, kenmerkend voor een soort geweldenaars die tot zowat alles in staat zijn. De doodsverachting! Kortom iemand die op een dusdanige wijze met het leven lacht is en dat staat zowat letterlijk op het lijf (gedragingen bedoel ik) geschreven inderdaad perfect passend in het profiel.

217

Re: Alain Vincx

Darty wrote:

Ex-minister Geens:

"Als er inderdaad manipulaties zouden zijnebeurd in het onderzoek, dan valt het niet uit te sluiten dat er ook andere zouden kunnen geweest zijn. Daarmee heb ik nog niet gezegd dat de politieke piste of de piste waarbij het van binnen het apparaat zelf zou zijn gekomen, dat dat de juiste is, want <sarcasme on> er zijn nog mensen die daar niet in geloven."

Hier heeft een goed verstaander minder dan een half woord nodig.

Kijk, als ik advocaat in België zou zijn en een cliënt-belanghebbende zou zich tot mij wenden met het verzoek in kortgeding, de Belgische staat (federaal parket) te verplichten om binnen 8 dagen na betekening van het toewijzend rechterlijk vonnis in kortgeding, het complete dossier van de Bende van Nijvel te overleggen, dus ook het dossier betreffende de  zaak-Vincx, bij gebreke waarvan de Belgische staat een dwangsom van € 10.000,- per dag verbeurt, in het geval zij die plicht geheel of gedeeltelijk verzaakt, dan zou ik daaraan gevolg geven, Daarbij zou het mij niet kunnen schelen dat dezen en genen mij en mijn cliënt voor gek verklaren, betichten van symboolpolitiek en wat dies meer zij.

Er moet een doorbraak komen!

Rechtstreeks belanghebbenden kunnen mits toestemming van de procureur of de onderzoeksrechter inzage krijgen in het dossier en er zelfs een afschrift van krijgen ingevolge artikel 21bis van het Wetboek van Strafvordering. Uit verschillende berichtgeving blijkt dat de slachtoffers die toegang ook hebben gekregen en afschriften hebben van (delen van?) het dossier. Beroepen tegen beslissingen in dat kader worden ingediend bij de Kamer van Inbeschuldigingstelling.

Voor zover zij inzage krijgen dienen zij echter ook het geheim van het onderzoek na te leven.

218

Re: Alain Vincx

Dank voor uw informatie, Poseur, waarbij ik aanteken dat ik mij afvraag wie in welke geval als rechtstreeks belanghebbende kan worden aangemerkt. Zou David Van de Steen in bijvoorbeeld de 'zaak-Vincx' of de 'zaak-Colruyt d.d. 17-09-1983', als rechtstreeks belanghebbende kunnen worden aangemerkt?

Kan zijn dat ik beren op de weg zie en dat de (in)directe slachtoffers van de Bende van Nijvel en hun advocaten gewoon inzage konden en kunnen krijgen in alle dossiers met (mogelijk) expliciete en impliciete informatie over die bende.

219

Re: Alain Vincx

Bij het lezen van het genoemde artikel leest u alvast het volgende:

Als rechtstreeks belanghebbende wordt beschouwd : de inverdenkinggestelde, degene tegen wie de strafvordering is ingesteld in het kader van het gerechtelijk onderzoek, de verdachte, de burgerrechtelijk aansprakelijke partij, de burgerlijke partij, degene die een verklaring van benadeelde persoon heeft afgelegd, evenals degenen die in hun rechten getreden zijn of die hen als lasthebber ad hoc, curator, voorlopig bewindvoerder, voogd of voogd ad hoc vertegenwoordigen.

In alle andere gevallen wordt de beslissing over het verlenen van inzage van het dossier of het verkrijgen van een afschrift ervan genomen door het openbaar ministerie, zelfs tijdens het gerechtelijk onderzoek.

Gezien de misdrijven van de Bende en het onderzoek ernaar steeds worden beschouwd als één geheel denk ik dat alle slachtoffers van de feiten dezelfde toegang hebben gekregen. Dat weet ik echter niet zeker.

Ik weet ook niet hoe hun toegang gemoduleerd en/of beperkt is.

220

Re: Alain Vincx

Ik lees vaak dat Vinckx zijn roekeloos, doodsverachting, suïcidale neigingen en zulks meer van hem de ideale Bende van Nijvel chauffeur maakte.

Ik zie dit enigzins anders. De ideale chauffeur is eentje die de job doet. Snel van A naar B zonder stukken te maken en niet naast de gebruikelijke "arbeidsrisico's" ook nog eens de onzekerheid over de mentale toestand van de chauffeur. Als passagier is het niet de beste plaats om zijn bij een driver die een suïcidaal momentje heeft.

Het feit dat hij een zelfmoordpoging ondernam kan voortkomen uit de omstandigheden waarin hij zich bevond, en of in een poging om aandacht te trekken voor het een of ander. Vaak gebeurt zulks als buitenblijvers dreigen met het kinderlijk bezoek te stoppen bvb. Of bij eenzame opsluiting of door drugsabsentisme of omdat zijn celmaat altijd zijn toetje afpakt.

In zijn bezigheden als stuntman ben je verplicht om regelmatig met nieuwe items te komen, dit om de aandacht en het daaruit voortvloeiende inkomen continuïteit te bezorgen.

En het chauffeur verhaal kan betrekkelijk onschuldig zijn begonnen en tijdens een van de acties plotsklaps zware gevolgen hebben gekregen. Diefstal enz word niet zwaar bestraft maar zodra er dodelijke slachtoffer(s) vallen word er veel zwaarder getild aan de feiten/daders. Eens dit gebeurt word je kneedbaar voor je mededaders.

In de zin van:"je moet chauffeurren anders moet iemand anders rijden met alle risico's vandien (ontdekking, ongeval, aanhouding, ...) en dan komt alles uit.

Mij lijkt vinckx alleszins voor een aantal feiten weleens een juiste piste te zijn. Begonnen uit geldgebrek of voor drugsrekeningen te vereffenen en niet meer kunnen stoppen toen het uit de hand liep.