1

Topic: Piet Browaeys

Piet Browaeys was een inspecteur van de Staatsveiligheid en lid van de speciale cel 'SSP'.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

2

Re: Piet Browaeys

Er lijkt toch iets raar aan de hand met de agenten die deel uitmaakten van de geheime sectie "P":

In juni 1985 bereikte de bommencampagne van de CCC haar hoogtepunt. Twee inspecteurs van de Staatsveiligheid herkenden Pierre Carette in het Brusselse café Nobel op de Buyllaan, vlak bij de ULB. Ze sloegen alarm en zagen hem de tram nemen richting stadscentrum. Tot hun verbazing zagen ze in die tram ook hun collega Piet Browaeys (...). Browaeys ondernam echter niets om Carette - die intussen overal in het land geseind stond - aan te houden. Dezelfde avond werd Carette opnieuw opgemerkt, in café Dolle Mol.

Het SIE viel omstreeks 23 uur binnen, maar liet weten dat de man die ze moesten arresteren niet Carette bleek te heten. De man had hen een geplastificeerde identiteitskaart met een andere naam getoond. Die kaarten waren toen uiterst zeldzaam. (...)

Bron: De Bende van Nijvel - verraad, manipulatie, geheime diensten | Guy Bouten

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

3

Re: Piet Browaeys

Ik ben nieuw op deze site, ik moet mijn weg nog wat vinden. Schoorvoetend dus een aantal vragen en opmerkingen over diverse uitspraken hier bij het item over 'Piet Browaeys'.

Zo wordt er geciteerd uit het boek van Guy Bouten. Zijn we zeker dat wat Guy Bouten over hem schrijft, juist is?

Guy Bouten heeft weliswaar met veel mensen gesproken voor dit boek. Maar heeft hij ook hetgeen zijn bronnen zeggen gedubbelchecked, zoals een gedegen onderzoeksjournalist behoort te doen, ook al is hijzelf sinds 2003 formeel geen journalist meer?

Waaruit maakt men op dat Browaeys een goede vriend zou zijn van Bouhouche?

In één van de bijdragen wordt gezegd dat Albert Raes 'not amused' zou zijn geweest toen de CCC-ers werden aangehouden. Ik denk dat 16 december 1985 één van de heuglijkste dagen uit de carrière van Raes is geweest. Waren ze toen niet gearresteerd, dan had het niet lang meer geduurd of zijn loopbaan was over and out.

Zijn we zeker dat de uitspraken van Walter De Smedt op deugdelijk bronnenmateriaal en -onderzoek is gestoeld?

Kan iemand mij zeggen wie die Paul Verdurmen is?

Dank bij voorbaat