91

Re: Volkswagen Golf GTI: 1985

dolorean, wat u opmerking over de benzinepomp betreft, heeft u 100% gelijk. Mijn exuses voor deze vergissing.

Re: Volkswagen Golf GTI: 1985

Inderdaad, heel raar dat de gebeurtenissen omtrent de zoekaktie in de carrieres van Lessinnes nergens in de verslagen van de Eerste en Tweede Bendecomissie te bespeuren zijn. Maar ze zijn er wel degelijk geweest (persberichten). Of zou deze zoekaktie besproken zijn achter gesloten deuren? Stel dat deze info zou kloppen dat ze een BMW zochten maar stiekem hoopten op de Golf GTI van de overval in Aalst en ze zouden hem gevonden hebben, dan hadden ze direct een duidelijk spoor naar de daders .

93

Re: Volkswagen Golf GTI: 1985

Waar kun je de verslagen van de bendecomissie inkijken? Want het is wel raar, zoals Ben heeft geformuleerd, dat er nergens niets is terug te vinden in de verslagen van de Bendecommissies. Want dit lijkt mij een belangrijk gegeven in het dossier. Het zou wel eens belangrijker kunnen zijn dan de zoekactie in Ronquières, want die kwam er waarschijnlijk ook na een tip uit het milieu maar moest eigelijk dienen om de publieke opinie op een verkeerd spoor te zetten met onder andere wat later aan het licht is gekomen over het tijdstip van hoelang de vuilzakken in het water lagen.

Over deze steengroeve komen als maar meer elementen naar boven om ze interesant te maken:

  1. Vondst pruik en bivakmuts.

  2. De 3 tips uit het milieu.

  3. De fameuze olievlek want later na een zoekactie dat er geen auto's gevonden zijn.

  4. Het feit dat de steengroeve van Lessinnes bekend is in het milieu, anders zouden ze er geen tips kunnen over geven.

  5. Het verhaal op de Franstalige site dat er een grote persoon van ongeveer 1 meter 90 die gewapend was.

Re: Volkswagen Golf GTI: 1985

Kenza, kijk eens op www lachambre.be.

95

Re: Volkswagen Golf GTI: 1985

Heel erg bedankt eenhoorn. Ik heb de bendecomissieverslagen ook eens afgespeurd en er is totaal niets te vinden over de zoekaktie in de steengroeve van Lessinnes. Echt raar, ik ben er zeker van dat de oplossing op het forum zit maar dan ergens waar er nog niet is gezocht.

96

Re: Volkswagen Golf GTI: 1985

kenza wrote:

Waar kun je de verslagen van de bendecomissie inkijken?

Verbazingwekkend genoeg staan deze allemaal op deze site » Forum

kenza, het is helemaal niet zeker dat deze Golf ergens gedumpt is. Hij kan evengoed als tweedehands wagen verkocht zijn (om maar één voorbeeld te geven).

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

97

Re: Volkswagen Golf GTI: 1985

Ben, een wagen waar emmers bloed aan kleeft, verkoop je niet en vooral geen Golf GTI van de overval in Aalst. Het was in die periode de meest gezochte wagen ooit! Iedere Golf GTI was toen verdacht. Ik herriner mij nog dat er stickers bestonden met "ik was het niet". Deze wagen moest gedumpt worden, wat volgens mij ook gebeurd is of hij staat ergens als chantagemiddel. En in de pres geloof ik zeker niet want dan had de schroothandelaar nu wel naar de kassa gelopen achter zijn 250.000€ want zijn aandeel was miniem.

Re: Volkswagen Golf GTI: 1985

Dirty Harry wrote:

Inderdaad heel raar dat de gebeurtenissen omtrend de zoekaktie in de carrieres van lessinnes nergens niet in de verslagen van de bendecomissie 1 en bendecomissie 2 te bespeuren zijn.

kenza wrote:

Ik heb de bendecomissieverslagen ook eens afgespeurd en er is totaal niets te vinden over de zoekaktie in de steengroeve van Lessinnes.

Deze zoekactie komt wel degelijk ter sprake in de bendecommissies. Wie goed kan lezen en het forum volgt, wist het antwoord hierop al te vinden op pagina 4 van deze topic. Al was op het moment dat ik dit gepost heb nog niet duidelijk dat het om de steengroeve van Lessen ging. Met de info uit de persberichten kunnen we stellen dat de commissie met het onderstaande verwijst naar de zoekactie in Lessen:

Enerzijds werd doorgerechercheerd op wat men al van de bende De Staerke wist. Zo werd geprobeerd meer greep te krijgen op de herkomst van de wapens die door de bende werden gebruikt. Naar aanleiding van een tip werd er op een bepaalde plaats vergeefs gedoken naar de Golf GTI. (*)

(*) Da, 6A, PV 100138, 28-1-1988

In de franstalige versie van het verslag is diezelfde zin wat anders verwoord. Daar spreekt men over informatie van een tipgever: 

D'une part, on a poursuivi les recherches sur ce que l'on savait déjà sur la bande De Staerke. On a notamment tenté de mieux cerner l'origine des armes utilisées par la bande. A la suite d'une information donnée par un indicateur, des plongeurs ont vainement tenté de retrouver la Golf GTI à un certain endroit.

Er is dus sprake van één tip of één tipgever en dus geen drie.

99

Re: Volkswagen Golf GTI: 1985

kenza wrote:

En in de pres geloof ik zeker niet want dan had de schroothandelaar nu wel naar de kassa gelopen achter zijn 250.000€ want zijn aandeel was miniem.

Stel dat de Golf werd vernietigd door middel van een autopers, hoeft dat daarom nog niet te zeggen dat de schroothandelaar weet wat de geschiedenis is van die wagen (hetzelfde als je de VW Golf zou verkopen). Zo kreeg ik recent deze interessante getuigenis:

"Met meer dan 35 jaar ervaring in de automobielsector en gewerkt te hebben bij een concessionaris - vaak in samenwerking met autoafbraken die rond het Brusselse in de jaren 80 welig tierden - kan ik je verzekeren dat een wrak dumpen op het sloop in de jaren '80 geen enkel document vereiste, zelfs geen identiteitskaart. Honderden wagens dumpten we: ongevallen, uitgebrande wagens, wagens die door roest opgevreten waren, ... Je reed er binnen en de wagen werd ontdaan van olie en benzine door er met een ijzeren staaf een gat in te slaan op een clarck. De benzine en olie werd opgevangen in een grote ton en hij werd gewogen en cash uitbetaald. No questions asked. Het hele proces duurde ongeveer 10 minuten. Wat ook vaak gebeurde, is dat een wagen rijdende gedumpt werd volledig gevuld met de onderdelen van een ontleed wrak in stukken gesneden."

"Een Golf was razend populair en tweedehands onderdelen verkochten als gek: wielen, banden, zetels, motor, versnellingsbak ruiten, mechanismen voor de ruiten, ophanging, ... Alles verkocht als gek. Als je dan ziet dat ze de radio van de Saab verkochten, zou het mij sterk verbazen dat de niet teruggevonden Golf zomaar gedumpt zou zijn. Vooral als je ook weet dat met het juiste materiaal, personeel en kennis een auto in 2 uurtjes volledig ontmanteld is en in stukken gesneden is. Het chassisnummer kan eruit gesneden worden, de papieren verbrand en de rest gedumpt bij een ijzerhandelaar. Geen enkel spoor meer van die Golf."

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

100

Re: Volkswagen Golf GTI: 1985

Zoals de persoon in de getuigenis zelf aanhaalt waren het wrakken maar als daar een heel recente Golf GTI - die bovendien op dat moment wereldberoemd was - toe kwam om in de pers te duwen, zal er wel een belletje gaan rinkelen zijn zeker. De onderdelen waren inderdaad razend populair maar de meeste van de andere auto's van de bende van Nijvel zijn toch ook uitgebrand terug gevonden en niet uit elkaar gevezen voor onderdelen ook al waren dat ook recente wagens.

Voor alle duidelijkheid, ik heb de waarheid niet in pacht maar ik zat al met het spoor van de steengroeve van Lessines al op het forum voor al deze bijkomende informatie aan het licht kwam. Het versterkt alleen maar mijn vermoeden. Plus, als je vanop het kruispunt Hogenberg aan de militaire basis waar de Golf GTI voor het laatst gezien is richting de steengroeve kijkt, merk je dat het echt niet ver is (veldweg). Ik kan niet geloven dat ze zo'n risico durven nemen hebben om hun niet van deze Golf GTI te ontdoen met een emmer bloed in de koffer.

Over de overval in Aalst hebben we niks van nieuws. Alles is speculatie, wat wil zeggen dat ze met weinig waren en alles mooi hebben opgekuist om geen sporen na te laten. Er is een spreekwoord dat zegt: als je met 3 bent en je wil dat de andere 2 zwijgen, moet je ze kapot maken.