Re: Dinant: 13 Maart

Aan het einde van de Rue Adolph Sax en vlakbij de place Collard waar ze hun wagen hebben gelaten, worden de gehaaste klanten van wapenhandelaar Bayard waargenomen door een voorbijganger.

Later beschrijft hij hen als een man van middelmatig gestalte vergezeld van een grote, lijvige en potige kerel. Zeker is, dat de dieven zich in een wagen storten en dat die met gierende banden verdwijnt richting Frankrijk.

is deze getuige verklaring ergens te lezen?

32 (edited by Boemerang 13-07-2011 13:05)

Re: Dinant: 13 Maart

Enkele "armslagen" om de conclusie te ondersteunen dat de FAUL- Centaure in Hoeilaart is gebruikt:

  • Op robotfoto Nr.15 uit Hoeilaart, zien we een enkel-loops jachtgeweer! (Tekening is mogelijk gemaakt naar beschrijving door Sartillot?)

  • Men vond ergens bij de Wavre-feiten de Rotweill munitiedoos. Een indicatie voor het gebruik van een .12 jachtgeweer?

Opvallend is trouwens dat deze kal .12 doos is gevonden ruim voordat de .12 Riotguns ten tonele verschenen.

Op ballistische overzichten (waarvan de slechts leesbare er nogal officieel uitziet) ontbreekt de Centaure of een onbekend .12 jachtgeweer volledig. Men zou kunnen denken dat, omdat de Centaure geen hulzen uitwerpt, men niet genoeg juridische zekerheid heeft over het gebruikte wapen. Dat men aan de loden bolletjes alleen niet kan zien welk kaliber is gebruikt. Dan is het toch nog raar dat men het niet als "onbekend jachtgeweer" vermeldt. Men haalde immers hagel uit de rug van Sartillot dus er is te Hoeilaart een of ander jachtgeweer gebruikt... punt.

Men had deze wapens op zijn minst als "mogelijk gebruikt" kunnen vermelden. Houden ze weer iets achter ? Denk ook aan David Van de Steen die stellig verklaart dat hij met de Centaure is beschoten. (Ps: K&, Klein detail over iets anders - De Gevelot 9mm munitie is "ergens" gevonden, Dit zou niet in Ronq. zijn geweest. In Ronq. spreekt men alleen van 150 patronen kal.12 munitie.)

Re: Dinant: 13 Maart

Boemerang wrote:

Op robotfoto Nr.15 uit Hoeilaart, zien we een enkel-loops jachtgeweer! (Tekening is mogelijk gemaakt naar beschrijving door Sartillot?)

Tekeningen bedriegen, maar dit lijkt toch meer op een riot-gun dan op een jachtgeweer. Baseer mij op de forend of forearm die onder de loop zit. Op de foto is deze in hout, maar je kan die ook in zwart rubber of hard plastic hebben. Heb mij steeds afgevraagd waarop de tekenaars van de gerechtelijke zich baseren als ze een wapen bij een bepaald persoon moeten tekenen. Op een andere tekening van een overvaller in Aalst ben ik vrijwel zeker dat het wapen bij deze gangster een MP5 is, waardoor ik bepaalde personen harder viseer dan anderen. De MP5 was in die tijd een hard to get wapen, maar als je ze zelf gaat stelen (rijkswacht) kan je vrijwel alle wapens gebruiken. Tegenwoordig zijn er ook wapens die hard to get zijn (P90, H&K G36, ...)? Deze wapens zie je dan ook zelden bij gewapende overvallen.

https://lh5.googleusercontent.com/-LwXklKud6oQ/Th3Vs8QMzdI/AAAAAAAAAfU/H9sJT_oBK2c/Pump-action-shotgun.jpg

34

Re: Dinant: 13 Maart

Geronimo, ge neemt de woorden uit mijne mond. wink

Re: Dinant: 13 Maart

Correct, riotgun. Het is ook af en toe verwarrend, de bendelectuur spreekt continu van jachtgeweer/fusil de chasse.

36 (edited by Jab_317 01-09-2011 22:27)

Re: Dinant: 13 Maart

Hallo,

Ik jab_317 ben student Criminologie en enorm geïnteresseerd in het dossier van de Bende van Nijvel. Uiteraard ben ik niet van de leeftijd dat ik de feiten van dichtbij kon volgen, maar stap voor stap wil ik werken om ook zelf wat te zoeken. Ik heb het forum en zijn feiten hier wat door gelezen en mij dan gestort op Dinant '82 op dit forum en ook op de Franstalige tegenhanger van dit forum, alsook daar over Dinant '82.

Als ik me inleef in het persoon van de opdrachtgever achter de Bende van Nijvel en ik er voor zou kiezen mijn ''leden'' te onderwerpen aan een testmissie om hun loyaliteit en bekwaamheid te testen stel ik vast dat een keuze voor zo een eenvoudige en best wel ridicule diefstal een beetje kort door de bocht zou zijn. Eerder zou ik gaan voor een moord op bestelling, een overval van groter kaliber of een ander duister werkje. Tenzij Cataï iets berokkend had aan de opdrachtegever(s) of één van zijn/haar/hun vrienden. Daarom de vraag is Cattaï een duister persoon (criminaliteit, schietstanden, ...)?

Zonder Cattaï echt te kennen, veronderstel ik dat dit eerder het werk was van twee impulsieve daders. Twee personen die zo geïnteresseerd waren in dit wapen (omvang en dgl.) dat ze het vlug meegristen en toen op de vlucht sloegen naar Frankrijk (Givet en zijn paramilitairekampen). Op deze manier is via via het wapen bij de Bende van Nijvel geraakt, we moeten dus zoeken naar mensen die we kunnen linken met de Bende en mogelijks aanwezig waren op deze kampen. Is er daar info over of in welke duistere kringen circuleerde Rudolf Adolf Cuylits? Daar kan misschien gezocht worden naar mensen die we verder kunnen linken?

Dan kunnen we ook misschien gaan verklaren waarom men de brand in het kasteel van Rudolf Adolf Cuylits als verdacht beziet, logica. Uiteraard kan iedereen hier slechts zijn hypothese geven, waaronder ook mezelf. Graag had ik op dit bericht commentaar gehad mensen die er zich kunnen in vinden en verder deze veronderstellingen kunnen staven maar ook reacties die tegen deze hypothese gekant zijn. Want uitsluiten is even belangrijk als iets invoeren.

Re: Dinant: 13 Maart

Jab_317 wrote:

Op deze manier is via via het wapen bij de Bende van Nijvel geraakt, we moeten dus zoeken naar mensen die we kunnen linken met de Bende en mogelijks aanwezig waren op deze kampen. Is er daar info over of in welke duistere kringen circuleerde Swaelens?? Daar kan misschien gezocht worden naar mensen die we verder kunnen linken?


Swaelens? Ken maar 1 Swaelens, en deze was vroeger instructeur bij de rijkswacht. Is een ex-para-commando, (heb hem 2 jaar geleden nog tegengekomen op de opendeur in Marche les Dames) en zeer goed in de wapentechnieken. Swaelens heeft in België het NTGS (Nieuwe Techniek Gevechtsschieten) ingevoerd. Is een zeer geliefd persoon in het militaire milieu.

Kan je mij is zeggen waar ik de naam Swaelens nog tegenkom op dit forum? Heb hem hier bij mijn weten nog nergens tegengekomen.

Re: Dinant: 13 Maart

geronimo wrote:

Kan je mij is zeggen waar ik de naam Swaelens nog tegenkom op dit forum? Heb hem hier bij mijn weten nog nergens tegengekomen.

Mijn fout, daarom mijn excuses. Een foutje die in mijn tekst geslopen is dmv het Frans forum mis getypt van naam. Het gaat om de eigenaar van het kasteel in Givet waar het zogenaamde hoofdkwartier van het kamp was, Rudolf Adolf Cuylits.

Idiote fout inderdaad smile.

39

Re: Dinant: 13 Maart

Beste Jab_317, blijft natuurlijk de vraag: Van waar komt de naam Swaelens in dit verhaal terecht? Of is er ergens een verband met Frank Swaelen, minister van landsverdediging onder Martens IV begin jaren '80?

Re: Dinant: 13 Maart

Vergeet Swaelen, zoals ik al zei heeft deze niets te maken in deze theorie. Op het Franstalige forum las ik de historie over die kampen in het kasteel en dat plaatste ik hier in mijn tekst. Dat er hier over Swaelen gesproken wordt is een vergissing. Ik zal het proberen aan te passen dat maakt het wat makkelijker.