Re: Dinant: 13 Maart

Ja in die streek waren en zijn er nog kampen, ook in Nismes daar niet zo ver vandaan, in de jaren 80 kwamen er daar soms zoveel verschillende groeperingen trainen dat ze wel onderling oorlog hadden kunnen voeren door in elkaars weg te lopen.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

52

Re: Dinant: 13 Maart

Het wapen van het merk Faul had nummer 4227. Nu vraag ik mij af: wordt dit nummer gegraveerd op het wapen? Want op de website van de onderzoekers staat:

"Diverse onderdelen van een identiek wapen werden later opgevist in het kanaal Brussel-Charleroi, te Ronquières op 06 november 1986."

Deze omschrijving doet vermoeden dat de onderzoekers niet zeker weten dat het hier om hetzelfde wapen gaat.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Dinant: 13 Maart

Die oude vind ik belangrijker dan de reus om een spoor te volgen. Die oude kan volgens mij een naamloze zijn, maar kan het onderzoek in een bepaalde richting sturen.

In de begin periode waren ze nog niet georganiseerd, het lijkt er op dat 1 iemand op de vlucht was, een oude bekende die terug komt om oude zaken op te lossen. het diefstal van het wapen lijkt me impulsief en getuigd van lef om dit overdag te doen. Enkel de keuze van het wapen is raar, en waarschijnlijk waren ze zelf niet gewapend.

Ook denk ik dat de daders toen nog niet wisten wat ze erna zouden doen waardoor er in de begin periode bepaalde linken zijn.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Dinant: 13 Maart

Meest voor de hand liggend is dat ze een dubbelloops zochten om deze af te zagen en voor een overval te gebruiken. Iemand onder zijn neus douwen. Een eerste stap op weg naar een fantasie, om de streek te gaan teisteren. Zo voelt het, een jongensdroom om macht te hebben. Tegen de maatschappij in te gaan. Iemand die in een droomwereld leefde. Misdaden pleegt je met gestolen auto's en wapens. Profilers kunnen hier zeker wat uithalen. Iedere misdadiger laat zijn handtekening achter. Ons onderbewuste gedrag kan een hoop verraden.

55 (edited by the end 13-03-2012 22:16)

Re: Dinant: 13 Maart

noorderling, het kan, maar wat nog meer voor de hand ligt is dat het bewust was als geschenk voor iemand dat je een tijd niet gezien hebt, het is een zeldzaam geweer en de diefstal is met voorkennis van de winkelruimte geweest vermoed ik, want ze konden zich wegsteken in de winkel. Als je merkt wat er daarna komt zal de dief wel iets van wapens kennen dus waarom steel je dan zo'n wapen? Trouwen ze zijn niet aan hun proefstuk toe, het jachtgeweer is niet iets dat je steelt om een supermarkt te overvallen want de munitie verraad je. Ook als je de munitie aankoopt word je verdacht.

De keuze van dit wapen de keuze van verouderde auto's zowel Austin als santana waren einde reeks tevens de sigaretten wat was het citannes of gouliases het eten Franse wijn champagne. Het was ook de tijd dat er zowel in Frankrijk Spanje en België geheim organisaties werden opgedoekt. Jongeren hebben andere keuzes.

Ik denk dat dit ongeveer het begin is van iemand die na een lange tijd weer opduikt in België.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Dinant: 13 Maart

Eén iets dat je kan zeggen over deze misdaad en over alle misdaden: ze hebben veel lef. Volgens mij hebben ze dit nog gedaan. En geld is blijkbaar geen probleem anders hadden ze meer meegenomen. Dit is ook een patroon in het hele verhaal, geld is volgens mij niet het aller belangrijkste.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Dinant: 13 Maart

Normaal wordt het serienummer op een wapen gegraveerd, gestansd. Afhankelijk van merk en type gebeurd dit soms op meerdere onderdelen. Maar ik kan mij inbeelden dat bij een stuk zoals de Faul er maar 1 gravure is. Een jachtwapen kopen in die tijd ging vrijwel zonder papierwerk.

Servo per Amikeco

58 (edited by the end 14-03-2012 23:13)

Re: Dinant: 13 Maart

Wat de santana betreft, ja die was nieuw (gestolen in uitstalraam) doch het eerste model is in 73 op markt gekomen dus een auto die in het straatbeeld voorkwam. Doch in 82 (passat) is er een vernieuwde versie op de markt gekomen. De verschillen tussen het oude model en het vernieuwde zijn voor een kenner zichtbaar maar voor, een niet kenner waarschijnlijk minder.

Bij de austin is er ook de mogelijkheid dat ze niet door hadden dat het austin was, daar dit model gelijkenissen vertoont met andere modellen van die tijd. Ik kan je absoluut volgen in het vermoeden dat de daders hier tijdelijk waren (op doorreis of op de vlucht), het is in die begin periode impulsief en geen maskers of handschoenen, en ze stelen waarschijnlijk in de buurt waar ze verbleven. Ook de keuze van auto's het zijn auto's die door bepaalde diensten werden gebruikt.

In de vele literatuur dat ik er over gelezen heb ben ik een spoor tegen gekomen van driest geweld die zich van uit het zuiden van Frankrijk richting Ardennen begeeft, het is lang geleden dat ik dit gelezen heb en ik vind het niet direct terug. Er was volgens mij een gelijkenis met het geweld dat hier plots losbarst. Ook vermoed ik dat er nog kleine misdrijven zijn van rond die periode die niet in het Bende dossier zitten. Het kan dat er een verborgen link is met de begin periode. Doch ik heb weinig tijd om het op te zoeken.

In het begin stelen ze ook eten. Er zijn enkel de zakken met wapens die Dinant verbinden met de Bende dus als dat wapen er niet was was er nooit een verband geweest, dus ik vermoed en ben bijna zeker dat er nog misdrijven zijn die niet gelinkt zijn aan de daders. Ik weet uit dat er bepaalde uitlopers zijn die met dit dossier verband houden, doch op internet vind ik  die nergens meer.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

59 (edited by Jab_317 20-06-2012 02:25)

Re: Dinant: 13 Maart

Bezig met het opstellen van een eigen document. Delict per delict, feiten en gissingen uit elkaar houden, ... Op dit moment maar twee vraagjes omtrent de diefstal van het eendenroer in Dinant:

Er wordt hier gesproken dat het wapen gebruikt zou zijn bij andere delicten (schietpartij Hoeilaert en overval Delhaize Aalst en overval op Dekaise). Is dit zeker (bewezen) of is dit een veronderstelling of is het ene wel een feit en het ander een gissing?

Ook is er sprake dat er geen zekerheid is omtrent de auto terwijl de beschrijving van de feiten op ''ons'' forum daar redelijk duidelijk in zijn (lees: wel een auto in het spel) en blijkbaar op andere fora men daar niet zo zeker van is? Hoe dient dit laatste dan aangenomen worden? (Er was een voertuig of er was mogelijks een voertuig?)

Dank!

60

Re: Dinant: 13 Maart

Het wapen zou gebruikt zijn tijdens de overval in Waver, onder andere om Dekaise een paar klappen te geven. De website van de onderzoekers schrijft hierover: "Nadien is gebleken dat het gestolen wapen vermoedelijk werd gebruikt bij de overval op de wapenhandel Dekaise te Waver op 30 september 1982." Dus men is niet 100% zeker.

Over de wagen: De website van de onderzoekers schrijft dat "het niet geweten is of de daders met een voertuig reden". Dit wil dus zeggen dat er geen getuigen zijn die de daders hebben zien vertrekken met een wagen. Maar ik denk dat ze niet te voet een winkel gaan overvallen, dus dat er wel ergens in Dinant een wagen klaarstond. Het centrum van Dinant is ook absoluut niet groot.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube