271

Re: DNA-onderzoek

“Een paar cellen volstaan”: waarom huidig DNA-onderzoek voor doorbraak in Bende-onderzoek kan zorgen

In het ultieme onderzoek naar de Bende van Nijvel speelt DNA-onderzoek een belangrijke rol. Waarom halen speurders DNA op bij oude verdachten? Wat kan er vandaag wat zoveel jaar geleden niet kon?

Hedendaags DNA-onderzoek voor dummies, in vijf vragen. Met antwoorden waarin wattenstaafjes en sigarettenpeuken een cruciale rol spelen.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

Nieuw DNA-onderzoek in zaak van Bende van Nijvel kan meer klaarheid brengen, maar is geen wondermiddel

Dat er nu opnieuw DNA-onderzoek zal gebeuren in de zaak van de Bende van Nijvel, is niet toevallig. De technieken om DNA te onderzoeken zijn de voorbije jaren fel geëvolueerd. Door oud materiaal opnieuw te onderzoeken met die nieuwe technologieën zijn tien extra DNA-profielen aangetroffen. Dat brengt het totale aantal op twaalf. Maar dat brengt een oplossing van de zaak niet noodzakelijk dichterbij.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

Ook slachtoffers moeten DNA afstaan in onderzoek naar Bende van Nijvel

Onder de honderden mannen en vrouwen die DNA moeten afstaan in het onderzoek naar de Bende van Nijvel zitten ook meerdere slachtoffers die tijdens de raids in aanraking kwamen met de daders. Dat bevestigen bronnen dicht bij het onderzoek. ‘Enkel zo kunnen we achterhalen of bepaalde sporen van slachtoffers of daders zijn.’

Lees hier het hele artikel » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: DNA-onderzoek

Er zouden trouwens 10 nieuwe DNA sporen ontdekt zijn » www.tvoost.be

273

Re: DNA-onderzoek

“Hoeveel DNA-sporen er exact in het dossier zitten, is onbekend. "De DNA-technologie is de laatste jaren sterk geëvolueerd. Vroeger kon een gemengd profiel, met DNA-sporen van verschillende personen, niet uit elkaar gehaald worden. Dat is nu wel mogelijk", klinkt het bij het parket. De kranten spreken van tien nieuwe DNA-sporen, maar dat kan het federaal parket niet bevestigen.”

Bron » radio1.be

Re: DNA-onderzoek

Op de eerste plaats vind ik het goed nieuws dat de onderzoekers een laatste poging ondernemen om tenminste 1 naam aan de bende te koppelen.

Wanneer ik denk aan de hele som van manipulaties, valse sporen, ... in dit dossier stel ik mezelf de vraag of bv de sigarettenpeuk of het safarihoedje de juiste personen naar voren kan brengen. Alleen al het parkeren van de taxi in een straat waar de borains ooit gewoond hebben was al doorzichtig.

Desondans bovenstaande kruis ik de vingers.

275

Re: DNA-onderzoek

Terwijl de geneeskunde enorm traag vooruit gaat, evolueert DNA-onderzoek razendsnel. De eerste uitlezing van het coderende DNA kostte 3 miljard dollar en duurde 14 jaar. Nu kan dat voor 500 euro binnen 24u. Dit zal steeds sneller en goedkoper worden, zodat in de nabije toekomst elke persoon met medische klachten zijn DNA standaard kan worden uitgelezen. Databanken zullen worden aangelegd met deze informatie zodat men genetische oorzaken en kwetsbaarheden aan ziektes kan linken (met het oog op ontwikkelen van medicijnen die op deze genetische oorzaken inwerken en familiale planning). Indien wordt toegestaan om het gevonden DNA-materiaal te vergelijken met deze medische databanken, dan zullen we weten wie gelinkt kan worden aan de bende van nijvel. Zelfs een zeer ver familielid van de dader in die databank volstaat hiervoor.

Re: DNA-onderzoek

bkv wrote:

(...) Zelfs een zeer ver familielid van de dader in die databank volstaat hiervoor.

Precies. Daarom pleit ik ook voor een verbreding van het DNA-onderzoek, zoals ik eerder beschreef.

277

Re: DNA-onderzoek

Bende-speurders hopen op nieuwe robotfoto’s dankzij DNA-onderzoek

Speurders hopen nieuwe robotfoto’s te kunnen maken van de verdachten in het dossier rond de Bende van Nijvel. Daarvoor gaan ze een tiental DNA-sporen gebruiken die ze dankzij de nieuwste technieken konden verzamelen. Tegenwoordig kan uit DNA immers ook de huidskleur, haarkleur en haarlijn afgeleid worden.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

278

Re: DNA-onderzoek

Merovinger wrote:

De ‘reus’ verloor zijn muts in Aalst - Haren en vlekken kunnen leiden tot ontmaskering Nijvels bendelid

(...) Dankzij zweetvlekken op het hoofddeksel konden deskundigen ook de bloedgroep van (vermoedelijk) de ‘reus’ achterhalen.

De bloedgroep van de zweetvlekken op het vissershoedje is B, afscheider A2B aanwezig. Datzelfde hoedje werd teruggevonden (nadat het een tijdje zoek was) achter een radiator in ... Charleroi. De "elite speurders" in Charleroi hadden zich namelijk geamuseerd met dat hoedje te "passen"!?

On sait aussi que le chapeau de pêcheur retrouvé fin 1985, après l’attaque du Delhaize d’Alost, a été contaminé par des enquêteurs qui se sont amusés à le passer de tête en tête.

Bron: Le Vif

Leuke bende daar in Wallonië, voetballen met de kogels op de plaats delict en dan het vissershoedje van de één op de andere laten rondgaan. Elite speurders. Wat wel waar is dat eenzelfde hoedje ook teruggevonden werd in een box ... inderdaad, gehuurd door Bouhouche. In ieder geval, slechts 8,5 procent van de bevolking heeft bloedgroep B (bloedgroep B meest voorkomend bij Aziaten; dus vermoedelijk ook bij zigeuners aangezien het oorspronkelijk Aziaten waren).

Ik begrijp dus niet waarom men tot 2020 moest wachten om tussen al de mogelijke verdachten de reus op te sporen. Het grootste deel van de bevolking was al uit te schakelen wegens kleiner dan 190 cm en als van dat gedeelte al maar 8,5 procent in aanmerking komt. Neem dus dat er 100 mannen in aanmerking kwamen als reus. En men had van die 100 een bloedstaal gevraagd. Slechts 8 kwamen in aanmerking met bloedgroep B.

Eindconclusie: Indien de info dat de reus bloedgroep B had correct is en men had toen de moeite gedaan het bloedstaal te vragen van 100 mogelijke verdachten dan was dit één van de grootste besparingen geweest die op justitie mogelijk was. Waarom heeft men dat niet gedaan?

(Ik ben bewust niet verder gegaan op de afscheider A2B zoals vermeld in de post. Ik dacht dat dit een subtype van AB was en niet van B ... soit, dat is te lang geleden. In ieder geval, dat had het getal nog kleiner gemaakt.)

279

Re: DNA-onderzoek

In La Dernière Heure van vandaag poseert Gilbert Dupont doodleuk met een vissershoedje op. Waarmee hij duidelijk wil maken dat het bewijsmateriaal al door zoveel handen is gegaan (een van de speurders heeft echt het hoedje opgezet) dat het hopeloos vervuild is en het eigenlijk geen zin heeft om naar DNA-sporen te zoeken. Het is zoeken naar een naald in een hooiberg.

Hij heeft een punt.

280

Re: DNA-onderzoek

Indien er in de kelders nog materiaal overblijft dat niet "verloren", weggemoffeld, gecontamineerd of dergelijke is - ik denk dan aan huisraad, auto's, eerder gevonden dure horloges, schriftjes, boekjes en tijdschriften, stilo's, wapenverzamelingen, kledij, ... et tutii quanti - dan kan maar vandaag nog mooie dingen uithalen. Als het maar meer is dan een sigaret en een stukje kogelwerende vest.