Re: DNA-onderzoek

Met of zonder confiture?

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.

512

Re: DNA-onderzoek

Youssou N'Dour wrote:

Hierbij merk ik nog op dat nota bene Martine Michel zélf op zoek was naar het door mij aangeleverde DNA-materiaal, wat ik concludeer op basis van een door haarzelf afgegeven, mij onder ogen gekomen instructie. Nader geconcretiseerd: Martine Michel ontving van mij DNA-materiaal dat ziet op twee personen van wie zij DNA-data wenste te bekomen in het kader van het onder haar auspiciën uitgevoerde onderzoek naar de Bende van Nijvel.

Het lijkt mij uitgesloten dat een doorwinterd onderzoeksrechter als Martine Michel op dergelijk lullige wijze het geheim van het onderzoek zou schenden. Ik denk dan ook dat er eerder een stukje acteerwerk werd opgevoerd waar de onderzoeksrechter wel haar redenen zal voor gehad hebben.

513

Re: DNA-onderzoek

Youssou N'Dour wrote:

Ik heb na 9 augustus 2023 niets meer vernomen van onderzoeksrechter Martine Michel, noch van iemand anders namens haar.

Gisteren heb ik hierover contact gehad met een voormalig hoger geplaatste politieman, die mij hierover het volgende heeft laten weten (*):

"Wat betreft de DNA-monsters die u op 9 augustus aan de rechter hebt gegeven, zie ik slechts drie mogelijkheden:
1) Ofwel heeft de rechter ze naar een laboratorium gestuurd en is het resultaat negatief. Ik geloof niet echt in deze mogelijkheid, omdat ze heel blij zou zijn geweest om je te vertellen dat de uitslag negatief was.
2) Of de keurmeester heeft ze correct doorgegeven en het resultaat is positief (match) en ze wacht.
3) Ofwel heeft ze helemaal niets opgestuurd voor analyse en heeft ze uw monsters in de prullenbak gegooid. Persoonlijk denk ik dat het deze derde mogelijkheid is die behouden is gebleven."

(*) De originele (Franstalige) reactie:

“Concernant les échantillons DNA que vous avez remis à la juge le 09 août dernier, je ne vois que trois possibilités :
1) soit la juge les a transmis à un laboratoire et le résultat est négatif.  Je ne crois pas trop à cette possibilité car elle se serait fait un grand plaisir de vous annoncer que  le résultat était négatif.
2) soit la juge les a bien transmis et le résultat est positif (match) et elle attend.
3) soit elle n'a rien transmis du tout pour analyse et a mis vous échantillons à la poubelle. Personnellement je pense que c'est cette troisième possibilité qui a été retenue.”

Hierbij merk ik nog op dat nota bene zélf op zoek was naar het door mij aangeleverde DNA-materiaal, wat ik concludeer op basis van een door haarzelf afgegeven, mij onder ogen gekomen instructie. Nader geconcretiseerd: Martine Michel ontving van mij DNA-materiaal dat ziet op twee personen van wie zij DNA-data wenste te bekomen in het kader van het onder haar auspiciën uitgevoerde onderzoek naar de Bende van Nijvel.

Comme vous le savez, la juge d'instruction Martine Michel et son laboratoire médico-légal ont reçu un échantillon d'ADN qui concerne Thierry et Xavier Sliman. Mme Michel ne peut et ne doit pas nier ce fait!

Lien Web » YouTube (à partir de 22:22).

Re: DNA-onderzoek

Geachte Burberry, voor zover u dat in uw macht zou kunnen hebben, stel ik voor dat een of meer burgerlijke partijen in deze zaak een wrakingsverzoek (*) tegen onderzoeksrechter Martine Michel indienen, onder andere omdat ook ik kennis draag van informatie die komt vanuit het door deze onderzoeksrechter geleide team, waaruit kan worden afgeleid dat gegevens die zien op hoe deze zaak werkelijk in elkaar zit, niet worden gedeeld, althans ik vind het nogal bizar dat een persoon die zich in zijn functie van opsporingsambtenaar bezig heeft gehouden met het onderzoek naar de Bende van Nijvel dit kenbaar heeft gemaakt.

Ik neem mijzelf en mijn werk nog steeds serieus, dus ik sta vierkant achter wat ik hier heb geschreven.

Zo nodig wil ik een en ander toelichten tijdens een gesprek met Martine Michel, geen probleem, want dan kan ik het haar en een andere daarbij aanwezige onafhankelijke persoon laten zien.

(*) Artikel 828, sub 13 van het Gerechtelijk Wetboek (als anker waarvoor de burgerlijke partij wellicht zou kunnen gaan liggen)

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.

Re: DNA-onderzoek

Niet dat ik een dergelijk wrakingsverzoek enige kans op slagen toedicht maar het zou wel wat leven in de brouwerij brengen. En Youssou, heeft U enig idee welke burgerlijke partijen in aanmerking zouden kunnen komen om een wrakingsverzoek in te dienen tegen OR Martiine Michel.

Re: DNA-onderzoek

In principe alle burgerlijke partijen, aangezien het verhaal van de betreffende politieman ziet op de integriteit van de onderzoeksrechter en/of de organisatie waaraan zij (feitelijk) leiding geeft en waarvoor zij medeverantwoordelijkheid draagt. Wel merk ik op dat mijn kennis van het Belgische strafprocesrecht onder de maat is, althans ik dacht aan de wellicht bestaande (wettelijke) mogelijkheid om als burgerlijke partij - zeer zeker een belanghebbende in het strafproces - de onderzoeksrechter te wraken.

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.

Re: DNA-onderzoek

Elke belanghebbende partij heeft het recht om een wrakingsverzoek in te dienen en dus ook de burgerlijke partijen. De wraking van een onderzoeksrechter dient wel te worden voorgedragen van zodra de grond is gekend door de partij die er zich op beroept » Elfri.be

518

Re: DNA-onderzoek

En waar is er een belanghebbende burgerlijke partij die een verzoek tot wraking wil onderschrijven in heel deze verhaallijn?

Re: DNA-onderzoek

Geen, denk ik. Maar het is Youssou's idee, niet het mijne.

Re: DNA-onderzoek

Dat zou kunnen zijn, mevrouw Van Lidth de Jeude, maar ook David Van de Steen of Jan of Nathalie Palsterman, net als Bozidar Djuroski. Maar goed, ik weet helemaal niet hoe die precies denken over wat ik hier heb geopperd. Zij kunnen in tegenstelling tot mij wel vertrouwen hebben in onderzoeksrechter Martine Michel.

Voor mij kan het niet bestaan dat een gewezen speurder - niet ik - Martine Michel de facto wegzet als persoon die het niet zo nauw neemt met waarheidsvinding. Dan zeg ik: "hier wordt gezaagd aan de poten van de rechtsstaat".

Hier nog even een niet op zichzelf staand signaal over de staat van de rechterlijke macht in België (» www.destandaard.be) dat nog niet zo heel lang geleden is afgegeven door familie van mijn moeders kant, althans ik word een beetje moe van het vertrouwen dat onderzoeksrechter Martine Michel kennelijk nog wordt gegund. Zij had al lang het veld moeten ruimen, mede wegens gebrek aan resultaat.

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.