601

Re: DNA-onderzoek

Vorig jaar werd het onderzoek stopgezet, zogezegd omdat er niets meer te onderzoeken viel. Nu wordt het lichaam van de moeder van de Slimans opgegraven om er een dna test op uit te voeren. Wat op zijn minst wil zeggen dat er bruikbare dna sporen zijn die met wat geluk tot een oplossing kunnen leiden. In het buitenland worden verschillende cold cases op die manier gekraakt. Ik dacht dat een van de redenen dat het onderzoek werd stopgezet was dat er geen bruikbaar dna meer was maar blijkbaar toch wel.

602

Re: DNA-onderzoek

De Fransen hebben in de Affaire Gregory delen onderzocht op Mitochondrial DNA. Het is een “nieuwe” techniek waar ze veel minder materiaal nodig hebben en waar ze de laatste jaren blijkbaar veel vooruitgang hebben geboekt. Geen idee of dat ook bij ons al is gebeurd.

» www.ladepeche.fr

Er zijn ook oudere berichten dat ze op de enveloppes wel degelijk bruikbaar materiaal hebben aangetroffen die tot een identificatie hebben geleid, maar dat de conclusie onbruikbaar is door procedurefouten » www.rtl.fr/actu/

Terzijde: geen idee of dat klopt, maar het zou wel verklaren waarom een onderzoeksrechter nu op basis van toch wel dunne bewijslast (Stylometrie) iemand in verdenking heeft gesteld.

603

Re: DNA-onderzoek

Django68 wrote:

Vorig jaar werd het onderzoek stopgezet, zogezegd omdat er niets meer te onderzoeken viel. Nu wordt het lichaam van de moeder van de Slimans opgegraven om er een dna test op uit te voeren. Wat op zijn minst wil zeggen dat er bruikbare dna sporen zijn die met wat geluk tot een oplossing kunnen leiden. In het buitenland worden verschillende cold cases op die manier gekraakt. Ik dacht dat een van de redenen dat het onderzoek werd stopgezet was dat er geen bruikbaar dna meer was maar blijkbaar toch wel.

Uit die stoffelijke resten zal men wel bruikbaar DNA kunnen isoleren, dat is het punt niet. De vraag (en het probleem) is waarmee ze gaan vergeleken worden. 

Men had reeds lang geleden de moed moeten hebben om klaar en duidelijk te zeggen dat heel de zaak verknoeid en niet langer juridisch oplosbaar is.

604

Re: DNA-onderzoek

Ik vraag me af: stel dat ze nu een DNA-match hebben (wat al een belachelijk kleine kans is en waar ik eigenlijk niet in geloof), wat gaan ze dan doen? Iemand die dood is kan je niet meer veroordelen. Dus het gaat over het bovenhalen van de waarheid. Gaan ze dan opnieuw rechercheurs alle mogelijke documenten over de Slimans van onder tot boven uitkammen?

605

Re: DNA-onderzoek

Bedoeling is ook, het leggen van verbanden met, of het zoeken naar nog levende verdachten en/of getuigen.

606

Re: DNA-onderzoek

Ja, vermoedelijk, maar ik vraag me af of er nog veel meer kan/gaat boven komen dan hetgeen er al is. We zouden toch al meer verbanden moeten zien tussen de Slimans en andere verdachten, zou ik denken.

607

Re: DNA-onderzoek

Dat is nou juist het punt, me dunkt. Meer verbanden zouden naar voren moeten komen uit het door het hof van Bergen gelaste onderzoek. Daarbij kan de nadruk worden gelegd op één of een paar zaken die worden toegeschreven aan de Bende van Nijvel; ‘small steps!’

» www.hln.be/video/

DNA op het kogelvrije vest en de sigarettenpeuken, waarvoor het graf van de moeder van Thierry en Xavier Sliman zal worden geopend, in het kader van een vergelijkend onderzoek.

608

Re: DNA-onderzoek

Burberry wrote:

Dat is nou juist het punt, me dunkt. Meer verbanden zouden naar voren moeten komen uit het door het hof van Bergen gelaste onderzoek. Daarbij kan de nadruk worden gelegd op één of een paar zaken die worden toegeschreven aan de Bende van Nijvel; ‘small steps!’

Een van de 'small steps' uit het onderzoek naar de zogenaamde Bende van Nijvel; citaat 'Beetgenomen' door Hilde Geens:

Small step 1: "In het bendeonderzoek werkten politiemannen die achteraf veroordeeld werden voor bankovervallen en zeer goede vrienden waren van verdachten in de dossiers. Zulke contacten hebben hun nut."

Small step 2: "Een cafébazin die twee verdachten had herkend kreeg meteen dreigtelefoons. Een van de verdachten wist dat ze waren aangegeven."

Wil je ons eens vertellen (inhoud!) Burberry wat de Sliman te maken hebben met deze twee - zoals jij het zegt - small steps? De namen van bovenstaande 'small steps' zijn gekend, spoiler... het zijn GEEN Slimans.

Re: DNA-onderzoek

Men heeft een volledig DNA-profiel gevonden. Als de kraag een jaar in het water van het kanaal gelegen heeft, is de kans eigenlijk onbestaande dat men daar 28 jaar later nog een volledig DNA-profiel op vindt. Maar men heeft dus wel een volledig DNA-profiel gevonden.

Je kan daar zoals de speurders uit concluderen dat de kraag dus geen jaar in het water kan gelegen hebben (en de vondst in Ronquières dus bijgevolg verdacht/gemanipuleerd moet zijn). Alleen gaat dat scenario wel vlot voorbij aan het feit dat de vest/kraag 28 jaar lang in niet-optimale omstandigheden bewaard is geweest.

Een andere uitleg zou dus kunnen zijn dat er in die 28 jaar een contaminatie heeft plaatsgevonden en dat iemand anders zijn DNA, al dan niet per ongeluk, heeft overgedragen op het bewijsmateriaal en dat het dit DNA is dat is teruggevonden. In dat scenario kan je helemaal niets zeggen over hoe lang de vesten nu in het water hebben gelegen (en op basis daarvan dus ook niet bepalen of de vondst gemanipuleerd was).

In het water heeft de kraag sowieso gelegen, minstens een paar uur, want de vesten zijn opgevist. En zelfs enkele uren in kanaalwater kunnen al veel DNA afbreken (om nog maar te zwijgen van de contaminatie via dit doorgaans vervuild water).

Als je dan ook nog weet dat het bewijsmateriaal in de daaropvolgende 28 jaar in niet-optimale omstandigheden is bewaard in een veredelde bezemkast (met vermoedelijk een temperatuur en vochtigheid die niet geschikt zijn voor het bewaren van DNA-sporen) en we zelfs weet hebben dat het bewijsmateriaal op een gegeven moment uit zijn verpakking is gehaald om aan journalisten te tonen, dan verhoogt dat de kans op zowel (onbedoelde) contaminatie met nieuw DNA als de afbraak van oude DNA-sporen.

De vraag is dus wat waarschijnlijker is: dat een volledig, oud DNA-spoor (minstens) uren in vuil kanaalwater én 28 jaar aan niet-optimale bewaring overleefd heeft of contaminatie van het bewijsmateriaal in de 28 jaar van niet-optimale bewaring.

En dan zijn er natuurlijk nog andere elementen zoals 1) getuigen die de zakken in 1985 in het water zagen geworpen worden, 2) het feit dat de zakken geen nieuwe linken gelegd hebben of bepaalde verdachten meer of minder in het vizier hebben gebracht en 3) rijkswachters meteen na de getuigenissen uit 1985 al stukken munitiedoos vonden die nadien ook in de opgeviste zakken van 1986 zijn teruggevonden. Eigenlijk allemaal zaken die volgens mij eerder in het voordeel van het scenario van de contaminatie dan het scenario van de manipulatie spreken.

610

Re: DNA-onderzoek

patrick111 wrote:

In het water heeft de kraag sowieso gelegen, minstens een paar uur, want de vesten zijn opgevist. En zelfs enkele uren in kanaalwater kunnen al veel DNA afbreken (om nog maar te zwijgen van de contaminatie via dit doorgaans vervuild water).

De vraag is, en die kunnen wij niet beantwoorden, hoe werd het kogelwerende vest uit de zak gehaald? Als de zak dicht was en er geen water in is gekomen en het vest er dus droog uit is gekomen kan die bloedvlek dan onaangetast in de kraag behouden zijn gebleven?

Naast het vest zijn er toch ook nog andere DNA-sporen; sigaretten, vissershoedje.