601

Re: DNA-onderzoek

Ik vermoed dat er enkel rekening gehouden mag worden met de derde mogelijkheid. Zelfs al zou Martine Michel al 40 jaar op zoek zijn naar het DNA van de Slimans dan nog zou ze het in de prullenbak moeten smijten denk ik.

Wie mag DNA afnemen? Zo mag de afname alleen worden gedaan door een arts of verpleegkundige en mag een bevel alleen door een Officier van Justitie worden gegeven. Daarnaast is het ook van belang dat het bevel aan de eisen uit de wet voldoet (art. 3 Wet DNA-onderzoek bij veroordeelden).

Aangezien dat bevel niet gegeven is of werd ... Los daar van zit er bij de nieuwe DNA wetgeving nog een addertje onder het gras:

Naar aanleiding van de nieuwe DNA-wet mag vanaf de inwerkingtreding ook gekeken worden naar het DNA van naaste familieleden. Aangezien er in het DNA van personen ook DNA zit van de ouders, grootouders, broers en zussen,.., opent dit nieuwe mogelijkheden voor de speurders. Een belangrijke kanttekening die gemaakt dient te worden is dat het familielid wel in de DNA-databank dient opgenomen te zijn. Wanneer dit geenszins het geval is, is het nog altijd mogelijk dat het onderzoek kan vastlopen.

602

Ter info:

Vorig jaar 3 lichamen vermiste personen geïdentificeerd dankzij DNA-databank

Dankzij de DNA-databank voor vermiste personen zijn vorig jaar 3 onbekende lichamen geïdentificeerd. Dat zegt het Nationaal Instituut voor Criminologie en Criminalistiek, dat de databank beheert. In die databank zitten DNA-sporen van onbekende lichamen en vermiste personen. Sinds vorig jaar kunnen die vergeleken worden met sporen van buitenlandse databanken. (...)

Lees hier het hele artikel » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

603

Ben, het is mogelijk, maar het blijft vreemd dat er gezegd werd dat er een verband was tussen het gebruikte wapen en de bende, en dat er tussen de gevonden sigarettenpeuken 2 zaten met genetische profielen die overeenkwamen met die van Madani Bouhouche en twee andere die overeenkwamen met die van Amory.

Sorry, maar snap het niet goed!

604

Drie moordzaken mogelijk opgehelderd na uitwisseling met Italiaanse DNA-databanken

De Belgische justitie wisselt sinds vorige week de DNA-gegevens in openstaande misdaadonderzoeken uit met het Italiaanse gerecht. Dat leverde meteen 378 matches op. “In drie moordzaken kunnen we nu een naam kleven op het dossier.” (...)

Lees hier het hele artikel » Nieuws

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

605

Naast de drie moordzaken gaat het om vijf dossiers van het federaal parket, vijf zedenfeiten, en heel wat matches uit drugsdossiers, bendevorming en diefstallen. "Het grootste aantal overeenkomsten werd gevonden in Antwerpen, en daarna in Dendermonde, Gent en Brussel", zegt Van Hooydonck.

Misschien toch een overeenkomst met het vlekje in het kogelwerend vest?

606

Uit het recente interview met Annemie Bulté:

"De kans is sowieso uitermate klein dat er ooit een juridische waarheid komt, omdat er maar één DNA-spoor bestaat dat echt nuttig is".

Bron » Nieuws

Er bestaat dus wel degelijk een DNA-spoor dat misschien niet naar een oplossing kan leiden maar toch een stukje van de puzzel kan oplossen. Waarom vragen de nabestaanden niet om dat spoor te onderzoeken in plaats van tijd te verdoen met de Sliman piste?

Waarom zou justitie nalaten hun DNA stalen te testen? Het gaat hier ofwel om een bruikbaar staal, en dan geeft dit in het beste geval een match, ofwel is het onbruikbaar. De laborant die het staal onderzoekt of vergelijkt weet niet wat de oorsprong van het staal is, en van wie en waar het staal is afgenomen.

Het onderzoek wordt afgesloten. Dus men zou veronderstellen dat de nodige onderzoeken reeds zijn gedaan, en dat er geen match met een bekende verdachte is gevonden.

Patrick Ramaêl vraagt om bijkomend onderzoek en als ik het wel heb om o.a. bewijsmateriaal te vergelijken met het DNA van de Sliman broers. Mij maakt men niet wijs dat deze Franse advocaat dit zomaar vraagt! Dus veronderstel ik dat de man daar zijn goede redenen voor heeft.

Iedere betrokken partij (in dit dossier) heeft het recht bijkomend onderzoek te vragen. Justitie gaat uit eigen beweging geen bijkomend onderzoek meer voeren, want “er was blijkbaar niets meer om te onderzoeken”! Dus van wie zou men volgens jou allemaal nog DNA-stalen moeten afnemen en vergelijken wanneer dit reeds is gebeurt? Wetende dat justitie enkel onderzoekt indien er een aanleiding is. Een DNA-spoor leidt niet naar een oplossing, maar naar een persoon, of personen.

Dus als het zo, is ‘dat er maar één DNA-spoor bestaat dat echt nuttig is’, dan wordt het spannend. En wil dit zeggen dat dit staal reeds vergeleken is met dat van andere verdachten in het dossier en dat dit geen match opleverde? Ik zeg wel degelijk als…! En wie uiteindelijk de daders zijn, kan mij niet schelen! Jullie blijkbaar wel?

608

Wat ik bedoel: er is een bruikbaar spoor. De DNA-wetgeving wordt veranderd zodat de speurders plots meer mogelijkheden hebben en daarop gooien ze de handdoek in de ring. Als je ziet hoe in het buitenland de afgelopen jaren heel wat cold cases gekraakt zijn dankzij DNA dan kan je je daar toch vragen bij stellen.

609

Zie wat Sofie Claerhout daar zelf over zei:

(...) "Ik ben heel blij dat rechercheurs in de zaak-Caeckaert in 1991 al bedachten dat het slim was om het bloed van de dader te bewaren. Zeker als je bedenkt dat er toen nog geen DNA-analyse gedaan werd. Maar voor een cold case uit de jaren tachtig waarbij niets bewaard is of de gebruikte bewaartechnieken niet deugen, kan ik niet helpen."

Bron » Nieuws

Ze heeft de Bende van Nijvel-speurders proberen te helpen maar het materiaal was zo slecht dat ze hen niet kon helpen.