Re: DNA-onderzoek

"Zo beschikken de speurders naar de Bende van Nijvel sinds een tiental dagen over een nieuw DNA-spoor dat behoort aan een onbekende man. Het is aangetroffen op een voorwerp uit een van de zakken die in november 1986 in Ronquières door duikers uit het kanaal Brussel-Charleroi werden opgevist. Die zakken bevatten wapens en verscheidene voorwerpen die vooral verwezen naar de laatste overval van de Bende op het Delhaize-warenhuis in Aalst."

Meer » Nieuws

Het gaat dus om DNA materiaal dat een hele tijd in het water heeft gelegen. En vervolgens bijna 20 jaar later in het labo is bekeken. Dwz dat de DNA string op zijn minst beschadigd is door de langdurige blootstelling aan het water. Zal dit wel genoeg zijn om eventueel iemand te identificeren, laat staan om iemand te veroordelen? Het klonk veelbelovend, maar ik heb zo mijn twijfels bij een DNA staal dat een tijd in het water lag.

Servo per Amikeco

82 (edited by Merovinger 08-03-2012 01:03)

Re: DNA-onderzoek

Dirk van Antwerpen wrote:
CleverTrevor wrote:

en een DNA-profiel van iemand die misschien al jaren dood is, als behang voor de begrafenis van een onderzoek.

Interessante vraag is of men over het DNA van Bouhouche beschikt. Vermits hij "stoemelings" gecremeerd is....

Zou wel een blunder van formaat zijn.

Op de inbeslagen genomen wapens bij Bouhouche en de andere materiële bewijzen voor de delicten waarvoor hij werd veroordeeld kan een DNA-spoor zijn gevonden. Of het dan ook daadwerkelijk DNA van Bouhouche betreft is natuurlijk zeer de vraag.

CWB heeft ook Bouhouche's villa onderzocht in Frankrijk na zijn boomongeluk. Ook daar kan DNA materiaal (haar, tandenborstel, sigarettenpeuken, ...) zijn verzameld.

Het zou mij echter absoluut niet verbazen moesten de speurders op een gegeven moment uitpakken met het nieuws dat ze een match hebben met nieuwe DNA-profiel met het profiel van een dode (Haemers, Bouhouche, ...).

Re: DNA-onderzoek

Ik lees hier dat het bloed mogelijk van de killer is » Nieuws

Dit zou de theorie van Eddy Vos bevestigen. Maar zoals het artikel al zegt, als de man daadwerkelijk is omgekomen en begraven, dan weten we nog niks.

Re: DNA-onderzoek

CleverTrevor wrote:

Dit zou de theorie van Eddy Vos bevestigen. Maar zoals het artikel al zegt, als de man daadwerkelijk is omgekomen en begraven, dan weten we nog niks.

Via DNA-sporen via familieleden? Bij voorbeeld » Killer convicted thanks to relative's DNA

85 (edited by Komeon 08-03-2012 16:02)

Re: DNA-onderzoek

Wat me in het nieuwsbericht vooral opvalt is de conclusie dat de feiten door twee verschillende dadergroepen zijn gepleegd. Een vermoeden dat op deze site al meerdere malen is aangehaald. Mijn vraag is nu waaruit dat blijkt als de speurders nog geen idee hebben wie er achter de eerste reeks feiten zat. Houden de speurders "in het belang van het onderzoek" nog dingen achter?  Het lijkt er wel op dat een ontknoping nu dichterbij is dan ooit!

Re: DNA-onderzoek

Ja idd. Er lijkt van alles tegelijk aan de hand. Ik lees conclusies waar we nooit eerder aan toekwamen. Maar we zijn al zo vaak blij gemaakt met een dode mus.

Dus voorlopig hou ik het op een nieuwe strategie en géén doorbraak. Eerst een naam.

Re: DNA-onderzoek

Ik denk eerder dat dit een eigen conclusie en interpretatie is van de journalist. Zoals wij onze mening hebben op de zaak.

Re: DNA-onderzoek

Heb net alle info omtrent DNA-onderzoek en de Bende van Nijvel gelezen. Kan ik besluiten dat er twee namen kunnen gelinkt worden via dna-onderzoek aan Bende van Nijvel-feiten?

Re: DNA-onderzoek

Ben wrote:

Volgens een artikel van La Dernière Heure zou er een doorbraak zijn in het DNA-onderzoek naar de Bende van Nijvel. Het zou gaan om een kledingstuk dat gevonden is na de slachtpartij in Aalst en waarop een verdacht stuk DNA werd gevonden. Dat DNA werd vergeleken met het DNA van verdachten en er zou een verband zijn. Deze informatie werd bevestigd door Procureur des Konings Christian De Valkeneer.

Het verdachte stuk DNA was van Dominique Salesse vandaar het goede nieuws dat in mei 2011 verkondigd werd ... alleen bleek achteraf dat het kledingstuk waarop het DNA gevonden werd een kledingstuk was dat toebehoorde aan Dominique Salesse en zich tussen de hoop bewijsmateriaal bevond. sad

Er is wel éénzelfde eenduidig DNA-profiel gevonden op een kogelwerende vest en op de hals van een labofles met vloeistof die in de zakken opgevist uit het kanaal in Ronquières zaten. Het staat vast dat dit het DNA is van één van de moordenaars. Het profiel wordt nu eerst met de nationale databank en daarna met de Europese databanken vergeleken.

In 1998 heeft Michel Cocu aanvaard om een bloedstaal te geven voor vergelijking van zijn DNA. Het resultaat was negatief.

Bron: L'histoire vraie des tueurs du Brabant (Finné-Leurquin)

90

Re: DNA-onderzoek

En hoe is dat kledingstuk van Salesse dan tussen het bewijsmateriaal geraakt?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube