Re: Paul Ponsaers

edd wrote:

In bovenstaande krantenbericht is iets eigenaardigs terug te lezen:

(...) Uit ballistisch onderzoek blijkt dat de overval bij Dekaise werd uitgevoerd met dezelfde wapens als de moord op een gewezen gevangenisbewaarder te Maubeuge op 18 augustus ‘82.

Heeft iemand een idee hoe Paul Ponsaers hier bij komt?

Ik denk dat er mogelijk verwarring is met een ander voorval in Maubeuge dat ook in een krantenartikel (Le Sloir) vermeld wordt.

Er is reeds over gediscussieerd » Forum

Alles lijkt te komen uit dat artikel in 'Le Soir' dat een kwakkel lijkt te zijn. Er is sprake van een diefstal van 2500 flessen champagne door daders die reden in een Santana en een dode 'gardien de la paix', een politieman dus, geen gevangenisbewaarder. Zoals ook reeds werd opgemerkt: 2500 flessen champagne in een Santana??

52

Re: Paul Ponsaers

Allez mannen, gaan we ons nu echt weer focussen op die f...champagne flessen terwijl er zoveel andere en meer belangrijke dingen in dit artikel staan.

Dat hier in dit artikel staat dat de belangen van Belgie met bevriende staten en landen blijkbaar belangrijker zijn dan de waarheid (en/of onze burgers) is van minder belang dan het aantal flessen champagne. Man man man. Leg mij het belang van dat aantal flessen eens uit! Moeten we misschien ook timen hoe lang het duurde om 2500 flessen in te laden? Het enige gevolg zou inderdaad "krak"zijn. En zoals hierboven gezegd, hoe wist Ponsaers dit alles?

We zouden het natuurlijk ook kunnen hebben over het adressenboekje van Pourtois en zijn relatie met de Staatsveiligheid. Niet belangrijk natuurlijk. Zal maar beter een tijdje in het zonnetje gaan wandelen vooraleer ik op een gefrustreerde boer(in) begin te lijken.

Re: Paul Ponsaers

Fenix, ik volg niet. Volgens mij hebben we het over een ander artikel ofzo.

Het enige dat ik terugvind is een artikel uit Le soir waar ze spreken over een feit op 18 augustus en daar dan over die champagne en een gedode agent beginnen. Terwijl we weten dat Piot eerder was, het geen 2500 flessen waren en er geen dode viel.

Welk artikel bedoel jij? Ik vind niets terug over wat je aanhaalt in het artikel dat ik gelezen heb.

54

Re: Paul Ponsaers

Post nr 49 van Edd » www.delpher.nl

Re: Paul Ponsaers

We hadden het inderdaad over een ander artikel. Maar geef toe, er staan toch een groot aantal fouten in, dat weet je even goed als ik.

Dat Dekaise mogelijk betrokken was bij rare wapendeals waarvan verschillende personen en wie weet overheden niet wilden dat ze openbaar werden, ik weet dat niet maar sluit het ook niet uit. Waar men me verliest is bij het leggen met een link naar de overval op Dekaise en daaropvolgend het gebruik van die wapens door 'de Bende' en die zaken.

56

Re: Paul Ponsaers

Tja, fouten. Er zijn weinig auteurs of journalisten die foutloos schrijven. Wij maken allemaal wel eens fouten. Of wij denken dat ze fouten maken. Toch blijf ik artikels uit de jaren 80 verkiezen. Er zullen volgens mij meer fouten in staan maar, en dat is een persoonlijke mening, ook meer waarheden. Gewoonweg omdat de feiten minder ver in het verleden liggen. Er werd ook meer geschreven over veiligheids- en inlichtingendiensten. Al moeten we ons natuurlijk ook afvragen wie hun pen vastgehouden heeft.

57

Re: Paul Ponsaers

fenix wrote:

Post nr 49 van Edd » www.delpher.nl

In datzelfde krantenartikel staat ook dat Leon Finné op de grond dook en daarna werd geëxecuteerd.

58

Re: Paul Ponsaers

Heb het gelezen Mincky. Wie zou de getuige zijn die hem zag duiken? Al zeker die Engelse dames niet.

59

Re: Paul Ponsaers

Daar ben ik zelf ook wel heel erg benieuwd naar Fenix.

Re: Paul Ponsaers

Ik vind dat artikel een merkwaardige mengelmoes van zaken die tot in de details kloppen en andere die er totaal maar dan ook totaal naast zitten (vb. Dekaise die een schot hagel in zijn gezicht zou gekregen hebben maar er zijn er veel).

Dat maakt dat ik niet veel vertrouwen heb in dat statement over Finné, maar weerleggen kan ik het uiteraard ook niet.