Re: Christiaan Bonkoffsky

Wim wrote:

Ik lees zonet op de website van HLN dat reeds in 1999 Boskoffsky reeds werd doorgegeven door enkele mensen die in hem (na vrijgave van de nieuwe reeks robotfoto's) de reus zagen; Zowel op basis van fysieke kenmerken, alsook op basis van zijn levenswandel. Zeer vreemd dat spoor toen niet (naar behoren) werd onderzocht. De speurders (wie waren dat toen?) laten weten, dat toen er niet voldoende aanwijzingen zullen geweest zijn om Boskoffsky als verdachte te beschouwen.

Ik las zonet dat David het afgelopen jaar het gevoel had dat zijn tip ivm Bonkoffsky door speurders met rijkswachtverleden in cel Waals-Brabant niet echt serieus werd genomen. Pas door uitspraak Vermassen, ging men deze week op onderzoek uit in het Aalterse. Als dat klopt...

Bedenking, stel dat Bonkoffsky effectief één van de reuzen was, dan is hij er toch ook niet rijk van geworden. Niemand spreekt over het rijkemansleventje van Bonkoffsky. Integendeel, hij was aan lager wal geraakt.

Wat ik hiermee wil opwerpen, de daders waren naast zieke geesten ook types die hun misdaden niet uit winstbejag maar uit een soort (verkeerd) ideaal uitvoerden. Terreur zaaien was dus de opdracht. Eindoel? Destabilisatie van de staat om nadien een sterkere politiestaat te laten ontstaan?

62

Re: Christiaan Bonkoffsky

dolorean wrote:

Ik las zonet dat David het afgelopen jaar het gevoel had dat zijn tip ivm Bonkoffsky door speurders met rijkswachtverleden in cel Waals-Brabant niet echt serieus werd genomen. Pas door uitspraak Vermassen, ging men deze week op onderzoek uit in het Aalterse. Als dat klopt...

Dat zou wel eens kunnen verklaren, waarom net na Vermassen zijn uitspraken de speurders de 'doorbraak' op hun conto hebben mogen schrijven. Een jaar (of langer) worder er amper (of niets) gedaan met de tip. Vermassen stelt de speurders voor een ultimatum. Of ze komen binnen een door hem opgelegde termjn naar buiten met minstens zijn initialen, of hij komt er zelf mee naar buiten en maakt meteen ook bekend dat de speurders op de hoogte waren.

Re: Christiaan Bonkoffsky

Hopelijk vertelt men ons vandaag of CB de man was die Djuroski jr. twee keer uit een line up haalde. Op die waarheid hebben we recht.

‘Dit wordt ongetwijfeld een van de cruciale elementen in het onderzoek: wiens blik (van welke rijkswachter, 'de collega die boven elke verdenking stond') heeft Djuroski jr., slachtoffer in Eigenbrakel, enkele maanden later herkend in de rijkswachtkazerne van Aalst? Wie het weet, mag het zeggen. Bozidar Djuroski jr. heeft de man er in een line up in 1997 nog eens uitgehaald.’

64

Re: Christiaan Bonkoffsky

Karel16, wat jij hierboven schrijft, interesseert mij ook wel! Je zou wel eens gelijk kunnen hebben! Ook vind ik dat we meester Vermassen moeten dankbaar zijn en hem moeten steunen.

65

Re: Christiaan Bonkoffsky

Klopt, alleen zou de verdachte RW'er die door Djuroski jr. in de RW-kazerne van Aalst herkend werd en uit de line up gehaald (zie robotfoto uit 1997), niet de reus geweest zijn, wel - wat het nog erger maakt - de killer. Waarmee niet gezegd is dat die bewuste RW'er tot de brigade Aalst behoorde. Het kan evengoed iemand van Overijse, Eigenbrakel, Brussel of elders en/of hoger geweest zijn, maar hij was dus mogelijk wel aanwezig bij de passage van Djuroski in Aalst. En als de broer van Bonkoffsky zijn criminele broer herkent in de robotfoto, dan moeten bepaalde robotfoto's (zeker de latere) toch wel grote waarde hebben, meen ik.

66

Re: Christiaan Bonkoffsky

Zijn dat dan de foto's die door de CBW als onbruikbaar werden beschouwd en verwijderd werden of heb ik het verkeerd? Indien wel, roept dit toch wel vragen op gezien de robotfoto van de reus toch wel heel erg geslaagd is. Waarom moest die dan weg?

Re: Christiaan Bonkoffsky

Onderstaande collage werd hier ooit gepost in het Robotfoto's-gedeelte. Ik denk dat de linkse en rechtse best ook Bonkoffsky kunnen zijn (de middelste slechts met veel goeie wil). Sommige zaken, zoals het kleinere voorhoofd en de positie van de wenkbrauwen, komen beter overeen op deze robotfoto's dan op die nu overal getoond worden. Maar ook andere details zoals de oren, scherpe gezicht, smalle neus (behalve de middelste) komen overeen tussen deze robotfoto's en de andere en de gekende foto van Bonkoffsky.

https://lh3.googleusercontent.com/-Z7Jn0TbkmJc/TjmjH7x-biI/AAAAAAAABgo/c1Auu3AjsUM/s912/Bril%252520compilatiefoto.jpg

Re: Christiaan Bonkoffsky

Karel16 wrote:

Hopelijk vertelt men ons vandaag of CB de man was die Djuroski jr. twee keer uit een line up haalde. Op die waarheid hebben we recht.

‘Dit wordt ongetwijfeld een van de cruciale elementen in het onderzoek: wiens blik (van welke rijkswachter, 'de collega die boven elke verdenking stond') heeft Djuroski jr., slachtoffer in Eigenbrakel, enkele maanden later herkend in de rijkswachtkazerne van Aalst? Wie het weet, mag het zeggen. Bozidar Djuroski jr. heeft de man er in een line up in 1997 nog eens uitgehaald.’

Of het gaat nog om een andere rijkswachter ... dan heb je er al twee.

Leuvenaar wrote:

Onderstaande collage werd hier ooit gepost in het Robotfoto's-gedeelte.

De rechtse misschien wel, andere denk ik niet. Neus te dik, die magere lange neus, haarlijn en de blik zijn denk ik toch wel de kenmerken die me zouden bijblijven als getuige.

Wat toch wel vreemd is, de Waalse pers bericht steeds pagina's lang over de minste fait divers ivm de Bende. Nu er een concrete aanwijzing is, blijft het aantal artikels erg beperkt... Omdat het zich nu in Vlaanderen afspeelt, of wil men de CWB niet afvallen?

69

Re: Christiaan Bonkoffsky

club_le-happy-few wrote:

Wat toch wel vreemd is, de Waalse pers bericht steeds pagina's lang over de minste fait divers ivm de Bende. Nu er een concrete aanwijzing is, blijft het aantal artikels erg beperkt... Omdat het zich nu in Vlaanderen afspeelt, of wil men de CWB niet afvallen?

Zelfs op de Zevende Dag is er met nog geen woord over gerept ...

Re: Christiaan Bonkoffsky

club_le-happy-few wrote:

Wat toch wel vreemd is, de Waalse pers bericht steeds pagina's lang over de minste fait divers ivm de Bende. Nu er een concrete aanwijzing is, blijft het aantal artikels erg beperkt... Omdat het zich nu in Vlaanderen afspeelt, of wil men de CWB niet afvallen?

De artikelen uit de Vlaamse pers moeten eerst vertaald worden. Het Bende-onderzoek leert dat zoiets vijf jaar duurt. wink

Maar het kan ook dat men daarginds iets sceptischer staat tegenover dit spoor. De spectaculaire onthullingen in de Franstalige media bleken in het verleden achteraf vaak weinig te betekenen. Misschien redeneren zij dat er nu ook niet zo veel concrete elementen zijn. De man had verlof op dagen dat de Bende toesloeg en scheen een voetblessure te hebben. Dat zijn de unieke gegevens die hem werkelijk verdacht maken.

Al het andere is iets minder sterk. Hij leek sterk op de reus (maar dat deden anderen ook - er zijn er die jarenlang zeiden dat het Haemers was). Zijn levensloop (rijkswachter, eenzaat, kennelijk extreem-rechts) zorgt dat hij binnen het profiel past, maar ook dat doen meerderen. Hij zou bekend hebben tegenover zijn broer (we moeten maar aannemen dat die broer de waarheid sprak) en als dit klopt, dan bekende hij terwijl hij mogelijk in een geestelijk verwarde toestand was (ik weet niet waaraan hij stierf, maar ik had een doodziek familielid dat op haar sterfbed ook een sensationele onthulling deed die eerst plausibel leek, maar waarvan achteraf niets bleek te kloppen). 

Pas op, ik speel hier advocaat van de duivel. Bonkoffsky lijkt me absoluut een geloofwaardig spoor en ik hoop dat ze er niet weer naast zitten. Maar als anderen minder enthousiast zijn, snap ik dat ook. Het zou goed zijn als er eens wat meer details over deze man naar buiten kwamen. Is er hier op dit forum werkelijk niemand uit Aalst of Dendermonde die deze man heeft gekend? Hij moet als boomlange rijkswachter, carnavelist en drinkebroer toch iemand zijn opgevallen.