691

Re: Christiaan Bonkoffsky

Inderdaad, niemand kan hem verplichten zelfs geen rechter of rechtbank. En hij mag en kan op elk moment ontkennen of zijn verklaringen intrekken. Zo (in)correct is het rechtssysteem in ons vredig Belgenland.

692

Re: Christiaan Bonkoffsky

Tru Dat wrote:

Inderdaad, niemand kan hem verplichten zelfs geen rechter of rechtbank.

Dit is niet helemaal correct. Het hangt af van welke hoedanigheid je hebt op die moment. Ik heb mijn antwoord zo beknopt mogelijk gehouden zonder alle uitzonderingen/mogelijkheden op te noemen, anders leest niemand het wegens "te lang".

Als je als getuige opgeroepen wordt d.m.v. een dagvaarding of gerechtsbrief ben je verplicht (uitzonderingen) om te verschijnen. De getuige zal de eed moeten afleggen (uitzonderingen (bv.: familie) en moet antwoorden (uitzonderingen, bv.: beroepsgeheim). Antwoorden zonder valse verklaring af te leggen uiteraard. Men kan de getuige niet verplichten om te antwoorden waarbij hij/zij zichzelf zou beschuldigen tot een strafbaar feit. Als de getuige niet onder eed staat kan men hem ook niet verplichten te antwoorden.

Als verdachte/beschuldigde/medeplichtige/... kan men zich op z'n zwijgrecht beroepen.

Non semper ea sunt quae videntur

693

Re: Christiaan Bonkoffsky

Als je als getuige niets wil zeggen dan antwoord je "ik weet het niet". Einde verhaal, geen rechter die daar iets kan aan veranderen.

694

Re: Christiaan Bonkoffsky

Onjuist indien de getuige onder eed staat. Onder eed verklaren dat je iets niet weet of niet kan herinneren is strafbaar indien je het wel wist of kon herinneren. Wetgeving, Strafwetboek art.215 tot art. 226 » www.ejustice.just.fgov.be Of dit makkelijk te bewijzen valt, dat is een ander paar mouwen. Verder valt deze discussie beter te voeren op juridischforum.be dan hier.

Om dit topic terug "on topic" te brengen: zijn er mensen die weten of er enige onderzoeksdaad nog is gebeurd rond Bonkoffsky de pakweg laatste 2 weken, of er nieuwe informatie ontdekt is? Wellicht zijn er wel onderzoeksdaden gebeurd maar ik heb de indruk dat het terug stil aan het worden is rond Bonkoffsky naar de buitenwereld toe.

Non semper ea sunt quae videntur

695

Re: Christiaan Bonkoffsky

Ik vermoed dat rond het topic 'Bonkoffsky' alles gezegd is en dat het gerechtelijk onderzoeksresultaat ervan heel miniem is.

696

Re: Christiaan Bonkoffsky

FreCR, geen enkele rechter kan bewijzen dat jij het weet. Geen enkele. Back on topic.

Re: Christiaan Bonkoffsky

FreCR wrote:

Dit is niet helemaal correct. Het hangt af van welke hoedanigheid je hebt op die moment. Ik heb mijn antwoord zo beknopt mogelijk gehouden zonder alle uitzonderingen/mogelijkheden op te noemen, anders leest niemand het wegens "te lang".

Als je als getuige opgeroepen wordt d.m.v. een dagvaarding of gerechtsbrief ben je verplicht (uitzonderingen) om te verschijnen. De getuige zal de eed moeten afleggen (uitzonderingen (bv.: familie) en moet antwoorden (uitzonderingen, bv.: beroepsgeheim). Antwoorden zonder valse verklaring af te leggen uiteraard. Men kan de getuige niet verplichten om te antwoorden waarbij hij/zij zichzelf zou beschuldigen tot een strafbaar feit. Als de getuige niet onder eed staat kan men hem ook niet verplichten te antwoorden.

Als verdachte/beschuldigde/medeplichtige/... kan men zich op z'n zwijgrecht beroepen.

Hier raak ik u kwijt, want dit is dus verschoningsrecht.

698

Re: Christiaan Bonkoffsky

LEO wrote:

Ik vermoed dat rond het topic 'Bonkoffsky' alles gezegd is en dat het gerechtelijk onderzoeksresultaat ervan heel miniem is.

Ik vrees dat u gelijk hebt en dat uw vermoeden klopt.

vleermuisje1971 wrote:

Hier raak ik u kwijt, want dit is dus verschoningsrecht.

Ik zal mijn antwoord op uw vraag zo kort mogelijk samenvatten:

De term "verschoningsrecht" staat nergens omschreven in de Belgische wetgeving. Het wordt zelfs nergens vermeld. Het lijkt me niet zo evident om aanspraak te maken op een onbestaand recht. Wat je op Wikipedia kan vinden daarover heeft vooral betrekking op wetgeving in Nederland. Belgische wetgevingen die van toepassing zijn kan je terugvinden in de publicaties van het staatsblad en in onze wetboeken. Een langer antwoord met voorbeelden en verwijzingen bespaar ik u.

Non semper ea sunt quae videntur

699

Re: Christiaan Bonkoffsky

Broer Chris B. opnieuw verhoord in Bende van Nijvel-onderzoek

De broer van Chris B., de vermeende reus van de Bende van Nijvel is, is opnieuw verhoord in het dossier rond de Bende Van Nijvel. Dat meldt zijn advocaat op Twitter.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

700

Re: Christiaan Bonkoffsky

De broer van Christiaan Bonkoffsky zou 2 nieuwe tips hebben bezorgd aan de speurders.