871

Re: Christiaan Bonkoffsky

zenga wrote:
tsi013 wrote:

Er is een verschil tussen in je jonge jaren eens dronken drinken en op 61 jarige leeftijd het loodje moeten leggen.

Natuurlijk, maar men doet het lijken alsof Bonkoffsky alcoholieker is geworden uit wroeging voor zijn daden. Men voert dat nog net niet aan als (indirect) bewijs voor zijn betrokkenheid. Ik ben zelf ook meer dan eens redelijk scheef naar huis gewandeld als student, net zoals velen van ons. Maar dat is van een heel andere orde dan op die leeftijd (of een paar jaar ouder), met grote regelmaat doorzopen in slaap vallen in 1 of ander dorpscafé. Die getuigenissen tonen aan dat Bonkoffsky in die periode al een probleemdrinker was, en natuurlijk escaleert dat alleen maar. Sommigen laten zich volledig gaan bij gebrek aan een sociaal netwerk/familie, anderen trekken het wat langer omdat ze op hulp kunnen (blijven) rekenen.

En daarom is in mijn ogen Bonkoffsky geen geschikt kandidaat voor het uitvoeren van een overval in groepsverband . Een dronkaard is een onbetrouwbare en zwakke schakel in een op militaire leest geschoeide operatie .

872

Re: Christiaan Bonkoffsky

Ik kan me moeilijk inbeelden dat hij een dronkenlap was nog voor zen 30ste.  (vergeet niet dat hij zwarte gordel karate en judo had).
Hij heeft jaren lang bij group diane en daarna tot zijn pensioen bij rijkswacht gewerkt. Het moet blijkbaar geen probleem geweest zijn om toch deze job te blijven uitoefenen. Hij zal ze altijd graag gemogen hebben, ok. Maar het was niet van in de beginne problematisch. Anders zou hij het nooit zolang vol gehouden hebben. Als je (mede)verantwoordelijk bent voor 28 doden en zovele nabestaanden leed hebt aangebracht ( moorden op kinderen of een kind dat alleen achter blijft) dan moet dat  aan je freten en is alcohol de enige uitweg voor hem. Daarom is dit een belangerijk element. De schuld moet aan hem geknaagd hebben zen leven lang. Meer moet je er niet achter zoeken en is idd geen direct bewijs maar wel passend in het profiel van een dader die 35 jaar schuld gevoelens heeft.

Ik ben dan ook verbijsterd dat op basis van zijn alcohol probleem 35 jaar na de feiten iemand onbetrouw , een zwakke schakel en zelfs niet eens meer verdacht is. Had Bonkoffsky niet gepraat was zen "schuld" nooit uitgekomen. Hij was juist de sterke schakel want bijna niemand verdacht hem terwijl de reus de leiding had over de overvallen. Kijk naar de andere feiten en het is hoogst onwaarschijnlijk dat hij het niet was! Dan denk ik vooral aan die voetblessure. Lees de vorige posten van me nog eens goed door en probeer al die toevalligheden eens te plaatsen op een zinnige manier.

ps; de grootste dronkaards aller tijden zitten in ons leger dat is algemeen geweten.

Re: Christiaan Bonkoffsky

Ik heb met een dronkaard gewerkt die beter was in zijn job dan alle nuchteren samen.

Iedereen reageert anders op drank, drugs en medicatie. Een slechte dag, vermoeidheid, ziek ... en men zal sneller neerslachtig of agressief worden.

Hij was niet bij iedereen geliefd, en dan heb je snel een naam vast.

Als ik het zo lees, is het vooral laatste jaren van zijn leven problematisch geworden. Terug alleenstaand, einde job ... meer tijd om te piekeren en negatieve schuldgevoelens.
... in stamcafé slachtoffer komen

874

Re: Christiaan Bonkoffsky

tsi013 wrote:

Ik kan me moeilijk inbeelden dat hij een dronkenlap was nog voor zen 30ste. (vergeet niet dat hij zwarte gordel karate en judo had). Hij heeft jaren lang bij group diane en daarna tot zijn pensioen bij rijkswacht gewerkt. Het moet blijkbaar geen probleem geweest zijn om toch deze job te blijven uitoefenen. Hij zal ze altijd graag gemogen hebben, ok. Maar het was niet van in de beginne problematisch. Anders zou hij het nooit zolang vol gehouden hebben.

Ik weet niet of je ooit een alcoholicus in je directe omgeving hebt gehad, maar die zijn kampioen in de schijn ophouden. Ik ken zelf 2 gewezen profvoetballers die verslaafd waren aan alcohol, en toch topsporter waren. Mijn punt: het is niets meer dan een veronderstelling van jou dat het voor zijn 30ste nog niet problematisch was, terwijl er heel wat signalen / getuigenissen aangeven dat het wel al het geval was. Maar misschien hebben we gewoon een verschillende definitie van "problematisch".

tsi013 wrote:

Als je (mede)verantwoordelijk bent voor 28 doden en zovele nabestaanden leed hebt aangebracht ( moorden op kinderen of een kind dat alleen achter blijft) dan moet dat  aan je freten en is alcohol de enige uitweg voor hem. Daarom is dit een belangerijk element. De schuld moet aan hem geknaagd hebben zen leven lang. Meer moet je er niet achter zoeken en is idd geen direct bewijs maar wel passend in het profiel van een dader die 35 jaar schuld gevoelens heeft.

Die redenering houdt steek, maar is opnieuw een veronderstelling.

tsi013 wrote:

Ik ben dan ook verbijsterd dat op basis van zijn alcohol probleem 35 jaar na de feiten iemand onbetrouw , een zwakke schakel en zelfs niet eens meer verdacht is.


Waar haal je dat vandaan? Bij mijn weten is er een lek naar de pers geweest dat Bonkoffsky niet meer verder werd onderzocht. Hoe betrouwbaar dat lek is en of het al dan niet een maneuver was, dat weten we niet. Daar is ook geen officiële bevestiging noch commentaar op gekomen.

Het punt dat ik heb willen maken is dat Bonkoffsky al een zeer zware drinker was voor 1985, gewoon om het argument te ontkrachten dat hij zou beginnen drinken zijn uit schuldgevoel. Dat hij van 1 bak bier per dag naar 2 flessen wodka is gegaan uit schuldgevoel is best mogelijk, maar dat weten we simpelweg niet.

tsi013 wrote:

Dan denk ik vooral aan die voetblessure.


En er is al sprake geweest van een gebroken voet.

Voor alle duidelijkheid, ik heb zeer goede redenen om aan te nemen dat Bonkoffsky inderdaad te maken had met de Bende van Nijvel, echter geen idee in welke hoedanigheid.

tsi013 wrote:

ps; de grootste dronkaards aller tijden zitten in ons leger dat is algemeen geweten.

Ik zou de post, het spoor en de vroegere RTT niet onderschatten hoor. Ik ga nooit de nota vergeten die m'n maat mij toonde toen hij iets na 2000 bij de post begon: "vanaf heden mogen maximaal 5 alcoholische consumpties genuttigd worden in de kantine per persoon per dag". smile

875

Re: Christiaan Bonkoffsky

tsi013 wrote:

Ik kan me moeilijk inbeelden dat hij een dronkenlap was nog voor zen 30ste.  (vergeet niet dat hij zwarte gordel karate en judo had).

Ik snap niet goed waarom een zwarte gordel karate en judo, op of voor z'n 30ste geen dronkenlap kan zijn? Ik ken mensen die voor hun 20ste in 2 verschillende gevechtssporten een zwarte gordel hadden (dat is zelfs niet zo uitzonderlijk).

tsi013 wrote:

Hij heeft jaren lang bij group diane

zo'n 2 jaar

tsi013 wrote:

en daarna tot zijn pensioen bij rijkswacht gewerkt.

De Rijkswacht bestond niet meer toen hij in pensioen ging. Zijn laatste werkgever (waarbij hij in pensioen ging) was de Lokale Politie van Aalst.

tsi013 wrote:

Had Bonkoffsky niet gepraat was zen "schuld" nooit uitgekomen.

Er zijn er nog die "gepraat" hebben.

tsi013 wrote:

ps; de grootste dronkaards aller tijden zitten in ons leger dat is algemeen geweten.

Xavier Waterslaeghers

zenga wrote:

Ik ken zelf 2 gewezen profvoetballers die verslaafd waren aan alcohol, en toch topsporter waren.

Ja, en in de jaren '90 zelfs verkozen tot beste keeper van dat jaar, nadien als trainer ook succesvol wink

zenga wrote:

Ik zou de post, het spoor en de vroegere RTT niet onderschatten hoor. Ik ga nooit de nota vergeten die m'n maat mij toonde toen hij iets na 2000 bij de post begon: "vanaf heden mogen maximaal 5 alcoholische consumpties genuttigd worden in de kantine per persoon per dag".

lol

Non semper ea sunt quae videntur

876

Re: Christiaan Bonkoffsky

Kunnen we nu besluiten dat hij in het profiel valt?

877

Re: Christiaan Bonkoffsky

tsi013 wrote:

Kunnen we nu besluiten dat hij in het profiel valt?

Ja tuurlijk, daar waren we een pagina of 60 geleden ook al uit. Net zoals een stuk of 50 anderen, als het er niet meer zijn.

878

Re: Christiaan Bonkoffsky

tsi013  wrote:

Kunnen we nu besluiten dat hij in het profiel valt?

We kennen het "profiel" van de daders van de Bende van Nijvel niet. Als het gaat om "extreem-rechts en met wapens omgaan" kan je daar 80% van de rijkswachters en militairen zetten, terwijl we niet weten wat de politieke voorkeur van de leden was, als ze die al hadden. Eerder in deze thread schreef ik al waarom Bonkoffsky de reus niet kan zijn. Maar kan jij eens zeggen wat zijn motief was om de daden te plegen?

879

Re: Christiaan Bonkoffsky

Ik ben niet tsi013, maar van alle motieven is rancune in het algemeen  1 van de diepgaanste. De truc is CB te koppelen aan iemand die hem 'gerecuteerd' heeft hiervoor, ervan uitgaande dat hij niet een initiatiefnemer was. Dat lukt de onderzoekers tot nog toe blijkbaar niet (of we horen het niet).

880

Re: Christiaan Bonkoffsky

@Charly: hij kan idd in Aalst niet de Reus geweest zijn, maar voor verdere conclusies ga je er vanuit dat het altijd dezelfde overvallers geweest zijn om hem geen rol toe te schrijven. Hij kan er bvb in eerdere overvallen bij zijn geweest als uitvoerder, en/of toen en in Aalst als ondersteunend element (als Mol zijn collegas afluisteren bvb?). Is het ondertussen al duidelijk WAAR CB was op de avond van Aalst? Zat hij op dat Rijkswachterfeest dan is het idd uitgesloten dat hij zelfs maar een ondersteunende rol heeft gespeeld.