Re: Zoekactie Ittre

De riotgun zat in een zwarte plastiek zak ...

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Zoekactie Ittre

vleermuisje1971 wrote:

Zit er een Brenneke's met inkepingen bij?

Ik zie daar geen Brenneke's tussen zitten, enkel buckshot, zeer grove hagel. Overigens was 7,62x54R geweer munitie en wapens zeldzaam hier in de jaren 80. Pas in de jaren 90 kwamen deze wapens en munitie massaal op de civiele markt als surplus toen voormalige Oostblok-landen dit van de hand deden na integratie in de NAVO.

Re: Zoekactie Ittre

Ok. Bedankt voor de info howitzer.

74

Re: Zoekactie Ittre

Als ik de hoeveelheden aan munitie zie, begin ik te denken aan een vergeten overschotje van onze Gladio-mensen. Geen enkele overvaller/bende/doodseskader zeult met zulke hoeveelheden rond!

Re: Zoekactie Ittre

Overigens zijn die stervormige inkepingen in de cartouches normaal. Zo wordt een cartouche dicht gevouwen wanneer ze gevuld is.

Re: Zoekactie Ittre

In Ronquières zijn brenneke's boven water gekomen met inkepingen.

Re: Zoekactie Ittre

Ja dat heb ik ook ooit gelezen.

Wat die .22 short-munitie betreft, vroeger had je semi automatische long rifle geweren die zowel .22lr als .22 short kunnen verschieten. Nu is kaliber .22 short bijna uitgestorven.

Re: Zoekactie Ittre

Nu ben ik een volledige leek op het gebied van wapens, maar wat kan de reden zijn van die inkepingen howitzer?

Re: Zoekactie Ittre

Een reactie onder een nieuwsbericht over kanaalvondsten op HLN.be,:

roland peeters

Die kerels hebben al het materiaal opgevist,maar ze hangen aaneen van leugens. Als ze (zoals ze verklaren) dat deden voor de beloning hadden ze de opgeviste zetel (van de Golf) niet doorverkocht en hadden ze de politie (of een krant) verwittigd kogels en wapens te hebben gevonden. In een normaal land zouden ze opgesloten worden of tenminste een boete krijgen.

80

Re: Zoekactie Ittre

Met stomme verbazing zit ik te luisteren naar een 'speurder' met ongetwijfeld de beste bedoelingen en belast met de realiteit van een politiek beladen dossier in een door taal gespleten land. Een man die oprecht niet te feliciteren is; laten we het daarover eens zijn...!

Echter. Als je serieus gaat zeggen, dat je niet gezocht hebt, niet zo heel ver van de eerdere vindplaats van de wapens van de Bende van Nijvel, en je zit als organisatie ±35 jaar op dat dossier, dan heb je dus niet echt gezocht en ben je niet meer serieus te nemen... Niet dat ik onaardig wil zijn voor de man an sich maar alleen al in de afgelopen 10 jaar had je de bodem van dat kanaal al centimeter voor centimeter kunnen uitchecken, elk jaar opnieuw. Dat een paar jongens, de creatieve geest hebben om te bedenken hoe het wel zit en 'gericht' (!) gaan zoeken, spreekt daarin boekdelen.

Ik zou de gehele jeugd uit de omgeving willen uitnodigen om een magneet en een touwtje te kopen en aan de slag te gaan en wel dit weekend nog! Remember, Delhaize legt een leuke bonus neer, je studie is gefinancierd! Dit is een dossier waar het vooral ontbreekt aan potentie, aan daadkracht; niemand die met z'n dikke klauw op tafel slaat en zegt: nu gaan we het GVD oplossen... koste-wat-het-kost (behalve DvdS et socius).

Toegegeven ik ben een botte Nederlander, een buitenstaander, maar zoals de meeste Nederlanders houd ik van België. Maar ergens diep vanbinnen voel ik dat België dit dossier niet wil oplossen, niet kan oplossen, omdat het te confronterend en te pijnlijk is. Maar ook te groot. Ik denk dat de broer van CB gelijk had toen hij min-of-meer zei, dat 'België te klein zou zijn' als dit volledig zou uitkomen. Dat duid ik als 'zou splijten'. Een door taal en cultuur verdeeld land waar notabene het politieke centrum van de Europese Unie zetelt en alsof dat nog niet genoeg is, ook de militaire zetel van de gehele Atlantische verdragsorganisatie... You are so fucked!

Ik zou niet eens willen uitsluiten dat het daadwerkelijk oplossen van het Bende van Nijvel-dossier het einde zou inluiden van de staat België, de Europese Unie en de NAVO tegelijk... Als je dat laat inzinken, dan besef je dat er verder weinig meer valt te zeggen. Wat denk je zelf?