141

Re: Madani Bouhouche

Tijdens het proces-Mendez was gebleken dat Bouhouche een indrukwekkende logistiek uit de grond had gestampt had van boxen, postbussen, flats, een zendmast, wapens, auto's die handig zouden zijn voor zijn racketscenario [Operatie Warenhuizen], dat er een groot gedeelte van dat scenario werd gerealiseerd, dat hij de knowhow had om speurders op dwaalsporen te brengen en de connecties in het drugsmilieu om goedkope uitvoerders te rekruteren. Met andere woorden, Bouhouche had alles in voorraad wat een Bende van Nijvel nodig had.

Tegenover de tweede parlementaire onderzoekscommissie heeft de toenmalige onderzoeksrechter Jean-Claude Lacroix achter gesloten deuren gezegd dat hij Bouhouche in beschuldiging zou stellen voor de bendemisdaden. "Zo dik lopen die niet rond, mensen die plannen hebben om supermarkten af te persen", zei hij in openbare zitting. Dat was in 1997, en Bouhouche werd nooit in beschuldiging gesteld van een van de bendemisdaden.

Een bendespeurder was sceptisch toen ik [Hilde Geens] hem aansprak over dat racketplan. "Afpersing van warenhuizen en voedingsbedrijven was in die periode heel populair. GM-Inno-BM, Coca-Cola, Nestlé, Côte d'Or, Bâtard, ze zijn allemaal aan de beurt geweest, de meeste zijn nooit opgehelderd. Maar het racketplan van Bouhouche was wel meer gesofisticeerd."

Een collega van de speurder zag de hand van Bouhouche achter de racket van Nestlé in februari 1985. "Ze dreigden om de producten te vergiftigen. Dat plan is gelukt. Nestlé heeft betaald. Het geld werd afgegeven boven een rioolput in Bergen, waarlangs het werd weggesmokkeld." Maar Bouhouche werd niet eens in beschuldiging gesteld van de afpersingszaak, laat staan veroordeeld.

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

142

Re: Madani Bouhouche

Vraag: Niet dat ik verwacht dat het nog te achterhalen is of dat daar ooit iemand zich aan geïnteresseerd heeft (maar je weet maar nooit): Kende Bouhouche Nederlands en in welke mate - behoorlijk, krakkemikkig of helemaal niet? Zou hij bv. in staat geweest zijn de tekst uit het liedje "Te voet naar Scherpenheuvel" te begrijpen?

143

Re: Madani Bouhouche

Goeie vraag. Ik doe een gok: Bouhouche is rijkswachter geweest in Brussel. Brussel is een tweetalige stad dus als Bouhouche zijn job goed wou doen, moest hij op zijn minst Nederlands verstaan. Om zijn job nog beter te kunnen doen, moest hij het kunnen spreken. Dus er bestaat een kans dat Bouhouche een minimum Nederlands kon spreken.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Madani Bouhouche

Op de pagina over Bouhouche op deze website lezen we:

Toen Bouhouche door kreeg dat de gevangene aan het praten was gegaan, bedreigde hij hem: "Jij, je bent een dode man, want wanneer men zich veroorlooft te gaan vertellen dat Cocu als chauffeur heeft gefungeerd in Halle en de geschiedenis van de brand in Genval gaat verklikken, dan is dat wat men riskeert. Ik heb zeer goede vrienden in Bergen. Zij zullen je bij de lurven vatten." Bergen is de gevangenis waarnaar de gedetineerde werd overgeplaatst. Dit verhaal speelde zich af in februari 1987.

Is er iemand die weet naar welk incident verwezen wordt met "de geschiedenis van de brand in Genval"?

145

Re: Madani Bouhouche

Dat Cocu en Bouhouche erbij betrokken zijn staat als een paal boven water. Beiden waren echter doodsbang voor andere betrokkenen die waarschijnlijk de opdrachtgevers waren. Cocu heeft zich ooit laten ontvallen dat hij zou praten indien hij zou veroordeeld worden. Tijdens zijn interview met Guy Bouten geeft hij nog steeds de indruk meer te weten.

Re: Madani Bouhouche

Ik zou graag die getuigenissen willen zien van mensen die bij een hold-up aanwezig waren en er absoluut zeker van zijn dat Bouhouche een van de daders was. Ik weet dat de robotfoto's van Waver "gelijkenissen hebben opgeroepen" met Bouhouche (zo staat het op deze website) maar Dekaise en andere getuigen hebben hem niet formeel herkend.

Herkenningen achteraf moeten altijd met een snuif zout worden genomen. Het menselijk geheugen past zich snel aan. Als men bij een overval een dader met een snor heeft gezien, en vervolgens steeds dezelfde besnorde kerel op TV genoemd ziet worden als Bende van Nijvel-verdachte, gaat men onbewust de eigen waarneming vereenzelvigen met de persoon die in deze context op TV komt. En dan is de conclusie al snel: ja, het was Bouhouche. Maar is dat wel zo? Kan het niet iemand anders zijn geweest met donker haar en een snor? In de gerechtelijke geschiedenis zijn er al vele malen mensen op deze manier met elkaar verwisseld.

Pas op, ik zeg niet dat Bouhouche er niks mee te maken had. Het zou goed kunnen. Maar getuigenissen moeten omzichtig worden behandeld.

Daarom zijn de portretcombinaties in deze discussie zo interessant. Ze proberen de waarheid te benaderen door getuigenissen letterlijk op elkaar te leggen. En dan zien we dat de robotfoto van de man die Bouhouche zou zijn, plotseling steeds minder op hem gaat lijken.

Re: Madani Bouhouche

Ben wrote:

Ik wil hier nu geen discussie beginnen over Bouhouche maar deze stelling is absoluut niet waar. Er zijn verschillende getuigen, van Waver tot Aalst, die Bouhouche zouden gezien hebben.


Eén van de rijkswachters die de Santana achtervolgd heeft na de overval op Dekaise meende Bouhouche te hebben herkend in de vluchtauto. Doch dat was, zoals Clevertrevor aanhaalt, geen formele herkenning. In Aalst zou iemand Bouhouche herkend hebben in een café net vóór of tijdens de overval op de Delhaize. Maar ook hier is de vraag of deze getuigenis betrouwbaar is. De getuige zag Bouhouche trouwens in een café en niet op de plaats delict.

148

Re: Madani Bouhouche

Volgens mij bestond de functie van Bouhouche in de context van de Bende van Nijvel eruit om te zorgen dat logistiek alles volgens plan verliep. Daarmee bedoel ik bv het leveren en en inzamelen van wapens om deze opnieuw te gebruiken, het laten verdwijnen van wagens met of zonder hulp van derden.

Het huren en ter beschikking stellen van safe houses, appartementen en garageboxen en het brieffen van de moordteams. De moordenaars gedroegen zich zelfs zoals Bouhouche zou gehandeld hebben. Zonder genade en extreem brutaal, genietend van de vuurkracht en de veroorzaakte paniek. Zijn er geen bewijzen van zijn optreden tijdens zijn Rijkswacht en BOB periode?

Bouhouche was te belangrijk binnen het kader van de voorbereidingen om zich nutteloos bloot te stellen aan herkenning op een plaats delict.

Dit is uiteraard mijn mening. wink

149

Re: Madani Bouhouche

Ik deel jouw mening, LEO. Dat moet de rol geweest zijn van Bouhouche, misschien af en toe geassisteerd door types zoals Baugniet of Cammerman.

150

Re: Madani Bouhouche

Één van de hobby's van Bouhouche was diepzeeduiken. Heeft er iemand enig idee waar hij deze hobby deed? Of weet er iemand waar je in België tijdens de jaren '80 moest zijn als je wou diepzeeduiken? Zelfde vraag over zijn andere hobby: parachutespringen. Iemand een idee bij welke club Bouhouche dit deed?

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube