Om op dit onderwerp nog even in te gaan. Ik ga niet zeggen waar ik precies woon, maar het Bois de la Houssière, Ronquières, Virginal, Ittre, Fauquez, Rebecq, Waterloo liggen allemaal in mijn buurt. Als er opzoekingen waren in het Bois de la Houssière of in het kanaal Brussel-Charerloi in Virginal ging ik altijd een kijkje nemen. Ik deed een beetje aan "ramptoerisme" in feite.
Op een dag werd ik opgebeld op mijn GSM door een politieman van de Cel Waals-Brabant. Een zeer vriendelijke man. Hij vroeg of ik wel X was, of ik een voertuig X had met nummmerplaat X. Ik heb alles bevestigend geantwoord want het ging om mij. Hij vroeg mij of ik met mijn voertuig aanwezig was op plaats X op die welbepaalde dag (toen er opzoekingen gebeurden in het kanaal).
Ik heb dus gezegd dat ik de zaak van de Bende van Nijvel op de voet volgde en dat ik - telkens er iets in de omgeving gezocht werd - efkens op het terrein ging kijken. Wat de waarheid was. Dus - om het beknopt samen te vatten - de politie loerde en noteerde de nummerplaten van auto's die zich bevonden op een plaats waar opzoekingen gebeurden.
En naar de nummerplaat die de broertjes hebben genoteerd in hun schriftje, werd er gedurende 40 jaar geen onderzoek naar gedaan ...
Une histoire belge...