Re: een mening: niks meer niks minder

Dat is me dunkt inderdaad zo ClevorTrevor en ik zou nog bij mijn voorgaande post wille voegen;

criminelen (en ik doel bandieten/gangsters/dieven) zoals er hier enkele tientallen opgevoerd worden (de verschillende bendes) zijn nu ook niet bepaald de types om in te schakelen bij groots opgezette ideologische oorlogsvoering (je snapt hoe/wat ik bedoel)...en betrouwbaar/loyaal aan hogere machten (machten war een crimineel over het algemeen schijt aan heeft). Met andere woorden...die zijn niet zo gemakkelijk af te richten/te kneden hoor als hier soms wordt voorgehouden

102

Re: een mening: niks meer niks minder

luk paard wrote:

Ik begrijp jou hoor the end maar toch en dan druk ik uiteraard slechts mijn mening uit en die is niks meer dan dat.

Uiteraard zullen zovele feiten als hier ter forum worden aangehaald/aangereikt echt wel werkelijkheid zijn maarrrrrr om dit alles met elkaar te linken?
Het zou dan betekenen dat zovele diverse feiten allemaal geleid hebben tot de Bende van Nijvel bij wijze van spreken.
En dit door zovele jaren heen en met wereldwijde vertakkingen ook.
Het zou ook betekenen dat de diverse criminele bendes zowat allemaal met elkaar samenwerkten in een nog groter geheel.

Het is niet alles aan elkaar linken maar de juiste accenten zoeken. Als men de feiten en de daden bekijkt gaat het om een kleine gesloten groep die zich veel groter en gevaarlijker wilt voordoen. Het is door de vele sporen dat de daders zelf nalaten dat het een kluwen wordt. Die internationale wereld is veel kleiner dan vele vermoeden. In de jaren 80 zijn het internationaal steeds bijna dezelfde namen die terug komen. Er is de wetenschap dat er maar maximum 5 stappen nodig zijn om iederéén op aarde te verbinden. dit gegeven maakt dat het in het begin een kluwen wordt maar met veel geduld en inzet kan men toch inzicht in het kluwen krijgen.

Het is niet omdat iemand de juist verbanden zoekt dat er daarom een groot complot in de logica zit. Doch men kan er niet aan voorbij dat de bende een soort complot is.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: een mening: niks meer niks minder

Wat we ook niet mogen vergeten is dat die tijden zoals hier aangehaald door de complotdenkers heel erg verschillen van de huidige!
Namelijk het gebruik van pc was bijlange niet wat het nu is....mobiele telefonie bestond niet...digitale camera's ook niet (nu nemen wij foto's met onze telefoon waar en wanneer wij wensen en sturen die meteen door naar wie wij wensen)....GPS was nog onbestaande...internet eveneens en nog heel veel technische snufjes die we de dag van vandaag als gewoon beschouwen bestonden niet!

Ik was in die periode een jongeling en prille twintiger net zoals velen hier en laten we eens terugdenken aan...wij wilden een vriend/vriendin of lief/liefje bereiken die niet dichtbij woonde...begin maar eens he als ze/hij/zij gebeld werden/werd via de vaste huistelefoon maar niet bereikbaar bleek!!
Een heel gedoe he dan om toch een afspraak te maken!
Laat staan af te spreken op een plek ergens...met een aantal vrienden etc. .(een plek niet in de leefomgeving bvb)

En bij het grote complot...het coordineren vd bende...de verkenningen...het actieplan uitstippelen en afstemmen op elkaar...het elkaar ontmoeten her en der...de mensen (die volgens complot moesten omgelegd) naar de winkel lokken en die herkennen en doden...

Kijk vandaag is heel veel meer mogelijk en leggen we probleemloos kontacten met de gehele wereld en wisselen er gegevens uit binnen seconden!
Maar in die jaren zestig zeventig en tachtig??

Laten we gewoon al eens nagaan hoe wij in die tijd onze plan moesten trekken om een en ander af te spreken en af te stemmen op elkaar?

Ik denk dat de complotdenkers veel te veel uitgaan van de tijd van nu waarin communicatie en informatiedeling geen grenzen kent maar, ik blijf het zien als een bende (uit frustratre begonnen door enkele uitgerangeerde politiemensen en hand in hand met enkele "gewone" gangsters en uit de hand gelopen...en bescherming en chantage erbij zeker wel...zie analyse) die moorddadig is en buitensporig gewelddadig doch verder handelde zoals elke criminele bende...

104

Re: een mening: niks meer niks minder

Ik lees hier altijd over chantage, waar ik zelf ook kan in volgen. Maar volgens mij heb je om iemand te chanteren toch iets 'in handen' nodig wat indien nodig kan dienen als levensverzekering/testament. Als je enkel maar 'iets/veel weet' eindig je volgens mij zoals zovelen in dit dossier onder de grond. Nu vraag ik me af wie wat in handen zou kunnen hebben als chantagemiddel om nog te leven (en soms nog grote sier te maken). Misschien een lijstje bv.: Persoon x heeft (waarschijnlijk) een opname van de feiten te Y waar Z op staat.

Re: een mening: niks meer niks minder

Inderdaad! Chantage die mogelijk was/is omwille van gezien op een plek in aanwezigheid van die of die...en dat kan dan gaan van politici tot oversten bij de politiediensten...en criminelen uiteraard! En ja dan moet het hachje worden gered en zal er wel overgegaan zijn tot machinaties en gedoofpot en dus bescherming door afleiding en hand-boven-hoofd etc.

Ja, zo dit alles verklaarbaar

106

Re: een mening: niks meer niks minder

Als je als bekende persoonlijkheid gaat deelnemen aan orgieën van alle aard die je zelf niet hebt georganiseerd in een bevriende omgeving , moet je steeds rekening houden dat je gefilmd of gefotografeerd word zonder dat je het weet . Dit is een bijkomende winstgevende bedrijvigheid binnen de prostitutie wereld . Herinner de " confituur-video " ! Hoe hoger de bekende persoonlijkheid , hoe hoger de winstmarge ! Maar ook hoe hoger het risico gehalte voor de afperser indien de betrokkene(n) kan beschikken over onbeperkte tegenmaatregelen . En in het laatste geval , wie heeft de macht om de rijkswachttop als marionetten aan een koordje te laten dansen ?

Re: een mening: niks meer niks minder

Zo is dat inderdaad! En ja...die man! Daar behoeft geen tekeningetje bij.

108

Re: een mening: niks meer niks minder

luk paard wrote:

Het zou ook betekenen dat de diverse criminele bendes zowat allemaal met elkaar samenwerkten in een nog groter geheel...................... Criminelen slaan niet zo erg vaak de handen in elkaar hoor...en zijn eerder concurenten van elkaar.

Vrijwel elke bende / criminele organisatie / dubieuze persoon, uit de jaren '80, kan je bijna op een of ander manier wel rechtstreeks of onrechtstreeks met elkaar koppelen nochtans.

Bouhouche & Beijer, Bende Haemers, Bende De Staerke, Bende Farcy, Filière Boraine, Westland New Post, en zo verder. Ze zijn allemaal (on)rechtstreeks wel op een of ander manier aan elkaar te linken. De ene al wat meer dan de andere.


Daarmee beweer ik niet dat ze samenwerkten en al zeker niet dat "de Bende van Nijvel" als het ware een "samenwerkende vennootschap" was tussen verschillende bendes, enkel maar dat vele bendes of personen uit de criminele wereld in de jaren '80 wel ooit (onrechtstreeks) contact met elkaar hadden of gemeenschappelijke leveranciers van wapens of iets dergelijk hadden.

Non semper ea sunt quae videntur

Re: een mening: niks meer niks minder

Ja en dit geloof ik best. Belgie is een klein land en zeker de grotere bendes en andere criminelen hebben weet van elkaars bestaan en ja allicht zijn er personen (bvb wapenhandelaars...lees leveranciers) die zij allemaal wel eens (in dat kader) frekwenteerden en/of er beroep op deden! Dat zal wel zo zijn!

Maar ik bedoel: dat ze werkelijk bij overvallen hand en spandiensten aan elkaar verleenden (tijdens de actie dan bedoel ik...elkaar logistiek ondersteunen is nog wat anders en kan ruimer gezien worden) en dan nog eens voor een hoger belang (ik doel op de complotten)...een politiek doel daar geloof ik (maar dat is mijn mening dan) niet in. Want dan zadelen zij elkaar meteen ook op met een heleboel bezwarende en verzwarende feiten zeg maar en daar zullen zo een kerels toch enigszins al is het maar een beetje beducht voor zijn! Een auto of wapen of oppeppende drugs voor elkaar regelen is nog iets anders dan daadwerkelijk samen tot de overval gaan.

Maar ik volg jou wel in de gedachte dat ze allemaal wel weet hebben van elkaars bestaan en wel eens van dezelfde leveranciers van dit of dat gebruik maakten/maken. En ja een overstap van deze naar gene bende acht ik ook mogelijk net zoals bij de maffia dat het geval kon zijn. Dat er dan wel eens afgerekend kon worden namen die personen er allicht maar bij.

Re: een mening: niks meer niks minder

Beste luk paard, verdiep je in de materie. Begin met de jaren zeventig en dan zie je de verstrengeling. Ja zelf, met name over landsgrenzen. Lang leve internet.