Re: een mening: niks meer niks minder

CleverTrevor wrote:

Ik denk ook dat de motieven van de bende vaak veel simpeler waren dan menigeen denkt. In je fantasie kun je van alles een afrekening of een misdaad-in-het-kader-van-een-hoger-doel maken, maar de wereld zit anders in elkaar dan een Netflix-feuilleton. Kijk eerst eens wat er werkelijk gebeurde. Neem nu de moord op Van Camp. Over die man zijn de meest krankzinnige verhalen verteld die aantoonbaar niet klopten. Als je dan leest wat getuigen van die avond vertelden, dan lijkt het niets anders dan een uit de hand gelopen carjacking. Kijk af en toe naar Faroek of iets dergelijks. Zo worden ze nog gepleegd, al vallen er gelukkig meestal geen doden bij.

En weten we werkelijk wat er in Temse gebeurde? Die zeilmakerij adverteerde in de Gouden Gids dat ze kogelvrije vesten produceerde. Als ik als crimineel zo'n vest wil, weet ik waar ik moet zijn. Dat ze daar een paar prototypes meepakten, kan ook komen omdat dit toevallig de eerste vesten waren die ze bij hun inbraak tegenkwamen. Ze wisten zelf misschien niet eens dat het prototypes waren.

Waarom werd Angelou vermoord? Waarschijnlijk om dezelfde reden als waarom er zo vaak taxichauffeurs zijn vermoord: een gemakkelijke prooi met altijd geld op zak. Interessanter is waarom ze met een lijk in de kofferbak naar Bergen reden. Midden in de nacht, in een tijd zonder gsm. Ze zullen er in de buurt hebben gewoond, denk ik dan. Zoals er ook aanwijzingen zijn dat de moordenaars van Vanden Eynde in de buurt van Beersel woonden. Een man die, gingen de speurders eerst van uit, waarschijnlijk werd gedood omdat hij inbrekers betrapte en probeerde alarm te slaan. En wie steelt er kitscherige borden en waarom? Bijvoorbeeld, iemand die zijn rommel op het Vossenplein pleegt te verkopen. Maar ook van de moorden op Angelou en Vanden Eynde zijn waanzinnige complotten gemaakt.

De waarheid ligt vaak direct onder onze neus. Juist daarom zien we ze meestal niet.


Zo is dat en ik ben blij hier ook toch meerdere van die gedachtengang te kunnen lezen!

En bijkomend: al die ronkende verklaringen van enkele mensen (we kennen de namen) die zeggen "ik werk(te)voor de staatsveiligheid etc...ik ben benaderd door hen etc"...ik geloof dat het echt fantasten zijn! Immers welke staatsveiligheid wherever gaat zo een dubieuze figuren in loondienst nemen? Kijk, de SV houdt een aantal groeperingen in de gaten, enkele mensen ook maar dat is om te zien wat en hoe en dan de maatregelen te treffen maar niet om er mee samen te werken hoor! Mocht dit zo zijn dan zegt dit alles over het "intellect" van zo een dienst en dat lijkt me toch wel ongelofelijk! En we mogen denken over de SV wat men wenst maar slimmer dan dat zijn ze echt wel! Al kan ik begrijpen dat dit graag anders wordt gezien.

En taxichauffeurs...vaak slachtoffer en ook wel eens dader!
Toen ik in die jaren voor een vergadering naar de Hoogstraat in Bxl moest parkeerde ik op een klein verdoken parkingetje in die buurt. Toen ik er aankwam stond een taxi in een hoek...toen ik terug kwam was mijn jeep opengebroken en het handschoenkastje stuk...zonnebril en wat spulletjes verdwenen en de radio stukgebroken (ik had hem danig vastgeschroefd)...en ik ben zeker dat die taximan dat heeft gedaan. Dit terzijde

Maar inderdaad: het is allemaal eenvoudiger dan die complotgedachte. Overigens heeft die complotgedachte tot nog geen nadere stap tot oplossing geleid doorheen de vele jaren al!

122

Re: een mening: niks meer niks minder

Beste luc paard, je schrijft over hoe veiligheidsdiensten werken. Maar ik vraag me af, hoeveel heb je er gekend tijdens de jaren 80. Hoe goed ben je op de hoogte van die wereld toen?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

123

Re: een mening: niks meer niks minder

Laten we niet op de man spelen maar op het onderwerp. Zolang we alles combineren komen we nergens. Naar mijn idee is ook alles simpeler. Toch zit er vaak meer achter dan simpele overvallen. Maar als je te lang over iets nadenkt, kom je altijd uit bij iets dat niet klopt. Naar mijn idee moet je over al per overval analyseren en dan uitmaken wat gecombineerd kan worden. Ik denk dat niet alle feiten door de bende van Nijvel zijn gepleegd en dat andere feiten niet gekend zijn.

124

Re: een mening: niks meer niks minder

Het is niet op de man spelen. Hoe kan je een piste afsluiten als niet mogelijk zonder er kennis over te hebben?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

125

Re: een mening: niks meer niks minder

Uiteindelijk heeft niemand die kennis want we weten het niet er is niets bewezen en dus kunnen we geen enkele piste uitsluiten. Maar we kunnen wel onze mening kenbaar maken. Ook ik denk er al jaren over na maar veel pistes (teveel) lijken plausibel.

126

Re: een mening: niks meer niks minder

Tru Dat wrote:

Uiteindelijk heeft niemand die kennis want we weten het niet er is niets bewezen en dus kunnen we geen enkele piste uitsluiten.

Daar maak je een cruciale denkfout. Denk je nu echt dat België vol loopt met kiekens zonder kop?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

127

Re: een mening: niks meer niks minder

Wie weet het dan wel? Vertel eens? Daar maak jij een cruciale denkfout want zolang iets niet bewezen is blijft het giswerk. En dit is weer enkel ruis op het forum en op de man spelen. Jammer.

128

Re: een mening: niks meer niks minder

Ik kan je verzekeren ik maak geen denkfout. Het onderzoek is lopend dus er is het geheim van het onderzoek. Niet alles is openbaar of gekend. Het ruis komt vooral van meningen zonder inhoudelijke kennis.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

129

Re: een mening: niks meer niks minder

the end wrote:

Ik kan je verzekeren ik maak geen denkfout. Het onderzoek is lopend dus er is het geheim van het onderzoek. Niet alles is openbaar of gekend. Het ruis komt vooral van meningen zonder inhoudelijke kennis.

Amen ga allen in vrede.

130

Re: een mening: niks meer niks minder

luk paard wrote:

En ik weet echt niet waarom die zogenaamde getuigenissen in allerlei magazines en op lokale radio's en jawel zelfs verklaringen aan de politie van die grote WNP-denkers/oprichters zo ernstig worden genomen terwijl een kind al van mijlenver kan zien dat het hier om idioten gaat die bol staan van fantasie en hun grootse-rijk-dromen.
De fantasie is oeverloos me dunkt.

Zijn die personen ongevaarlijk? Neen dat denk ik niet!
Ze zijn gek en dol van hun stoute-jongens-droom en nemen die voor waarheid. Dat kan tot gevaarlijke situaties leiden en tot geweld en misschien zelfs moord!
Maar dat betekent niet dat hun wilde fantasie verhalen van werken voor de veiligheid vd staat en met de CIA enzoverder enzovoort voor waar moeten genomen worden!

Het klopt dat er bij WNP mannen en vrouwen zaten met veel fantasie, maar voor de rest is uw beschrijving van WNP een totale onderschatting van het gevaar dat WNP in die jaren was. Ik ga hier niet alles herhalen, het forum staat vol met voorbeelden. Wil je het compacter? Lees het boek 'Operatie Staatsveiligheid' van René Haquin.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube