Re: Michel Piro

Ex-BOB’er ontmaskert twee leden van de Bende van Nijvel

Ex-BOB’er Jean-Pierre Adam is ervan overtuigd dat nummer 18 van de Bende van Nijvel Michel Piro, een restauranthouder uit Charleroi, is. Al bijna twintig jaar spaart de nu gepensioneerde rijkswachter tijd noch moeite om de gegevens die hij jaren geleden verzamelde over te maken aan de diensten waarvoor ze van nut zijn: het parket en de cel Waals-Brabant. Tot op vandaag kreeg hij nooit enige reactie, laat staan een antwoord dat zijn piste om een welbepaalde reden niet de juiste zou zijn.

Had de Bende van Nijvel al eerder ontmaskerd en gevat kunnen worden? Hadden tal van mensenlevens gespaard kunnen worden? Voor Jean-Pierre Adam, ex-lid van de BOB van Marche-en-Famenne en in die functie gedetacheerd naar de onderzoekscel Neufchâteau, is dit geen vraag maar een wetenschap. Voor hem zijn het geen uiterst rechtse sympathieën, geen behoefte om de staat te destabiliseren en allerminst de voorbereiding van een staatsgreep. De resultaten van zijn onderzoek wijzen in de simpele richting van een bende psychopathische criminelen die niets ontziend enkel uit zijn op materieel gewin.

Lees hier het hele artikel » Nieuws

Re: Michel Piro

zenga wrote:

Ik kan iedereen aanraden om het interview van hem op tvlux te bekijken » YouTube

Amai, heavy stuff. Blijf ik met één vraag over. Als het klopt wat die man zegt en hij heeft gelijk (en daar geloof ik sterk in) moet er nog steeds logistieke steun vanuit België geweest zijn. En geen klein beetje.

Re: Michel Piro

Allicht dat een aantal "plekken" gefrequenteerd werden waar ook een aantal "bekenden" aanwezig waren of alleszins aan gelinkt konden/kunnen worden en dus de bescherming/doofpot/manipulatie in volle werking (Dutroux en co-activiteiten wordt geopperd dacht ik).

34

Re: Michel Piro

Vrije vertaling van de belangrijkste feiten in de getuigenis van Jean Pierre Adam bij TV Lux.

Overval Dekaise: +/- 2 maanden later meldt iemand zich bij de gendarmerie van Hastières voor een anonieme getuigenis. Hij wijst Thierry Sliman aan als moordenaar van Claude Haulotte. Met de robotfoto’s worden de getuigen van bij Dekaise geconfronteerd en Thierry Sliman wordt herkend. Deze zou manken aan een been.

In 1999 ontdekt rijkswachter Jean-Pierre Adam bij de collega’s van Charleville Mezières dat er een Belgisch opsporingsbericht (gedateerd 4 oktober 1982) in hun dossier Sliman zit met zijn robotfoto.

Terug in België ontdekt hij in het archief dar er om één of andere reden op de pv’s van de getuige(n) een stempel geplaatst is “vu et non code” waardoor de pv’s nooit in de databank van de rijkswacht zijn terechtgekomen.

Wanneer hij het centraal opsporingsbureau verlaat botst hij op 2 speurders van de CWB die de foto’s zien die hij bij heeft en hem vragen “tiens wat ga jij doen met die foto’s van Bouge”. Nadat hij heeft uitgelegd dat het over de gebr. Sliman gaat vraagt een speurder hem het rapport door te sturen naar ... (weggebiept).

Iets later krijgt hij nog extra info uit Frankrijk dat het hier om zeer gevaarlijke gangsters gaat die al moorden gepleegd hebben en die echte wapenfanaten zijn die alle beurzen in Frankrijk en België afschuimen. Het zou gaan om een bende van 6 personen waaronder 1 Corsicaan. Daarna heeft hij het rapport naar de CWB gestuurd en nooit meer iets gehoord. Pittig detail is ook wel dat de hoofdverdachte Thierry Sliman in 1984 tot begin 1985 in de gevangenis zat voor andere feiten en ook terug na de overval in Aalst.

Na Aalst zou een getuige verklaard hebben dat hij verdachte handelingen zag tussen mensen van een donkere Golf GTI en een donkere Mercedes met gele (wellicht dus Franse) nummerplaat. De Mercedes en de nummerplaat blijken reeds in het pv van Hastières te staan en dus doorgegeven aan het CWB van Jumet!

Alle gegevens waren dus aanwezig om de overvallers op te pakken voor de warenhuisovervallen zijn begonnen. Na Aalst is er een getuige onder hypnose gebracht en de robotfoto die daaruit voortvloeit welke zeer gelijkend is met Xavier Sliman, robotfoto P24).

Een hele tijd daarna heeft Jean Pierre Adam gebeld met De Valkeneer (toen procureur in Charleroi) die hem heeft doorverwezen naar een speurder van Charleroi die hem vroeg om in een café in Namen af te spreken om zijn hele verhaal nog eens over te doen. Dat heeft Jean-Pierre Adam geweigerd (doordat hij nooit enige reactie op zijn dossier had gehad) waarop De Valkeneer hem de huid heeft vol gescholden en zelfs gedreigd heeft hem te arresteren. Aansluitend heeft Jean-Pierre Adam dan toch maar terug het hele dossier gekopieerd en gestuurd naar De Valkeneer. Nooit heeft hij daar nog enige reactie op gekregen. Tot slot denkt hij dat het dossier nooit werd opgelost omdat ze steeds het spoor van de oud-rijkswachters, de staatsveiligheid en de destabilisatietheorie hebben gevolgd. Volgens hem was dat fout, fout, fout …

Re: Michel Piro

Robotfoto P24? Ik neem aan dat je gewoon nummer 24 bedoelt? Maar is er een nummer 24? Want ik vind deze niet meteen. Een foto van Xavier heb ik wel.

Re: Michel Piro

Ik heb hem al teruggevonden » Forum

Dat is inderdaad een zeer sterke gelijkenis met Xavier Sliman. Die ogen en de vorm van het hoofd. Ik zal eens wat vergelijken met Xavier. Komt qua leeftijd overeen, alsook kleur haar (toen) en grootte. Ook het postuur kan overeenkomen (nu wel wat dikker).

Re: Michel Piro

De laatste tijd doen weeral heel vele complotverhalen hier zwierig de ronde en zijn zowat alle criminele en politieke milieus en diverse veiligheidsdiensten met elkaar verbonden en hebben zij stuk voor stuk de handen in elkaar geslagen om middels brutale en moorddadige overvallen in België hun zaakjes te regelen; er orde op zaken te zetten, enkele afrekeningen te volbrengen en meer dan 35 jaren onopgespoord te kunnen blijven!

Het is mij wat teveel van het goede of beter het slechte maar, die verklaringen van de gepensioneerde speurder Jean-Pierre Adam worden er wel door ondergesneeuwd tot groot genoegen van de verhalenschrijvers annex complotgelovers. Nochtans blijf ik dit een meer dan geloofwaardige piste vinden. Immers: beschrijving daders, Franse Mercedes, tijdstippen, interesses van de bende, profiel, ... Kortom, heel wat en vooral zoveel meer geloofwaardig dan de fantasierijke complotten mij dunkt.

38

Re: Michel Piro

Het probleem, Luk, is dat er (los van de hoge theorieën er rond) meerdere geloofwaardige verklaringen zijn ... de vraag is (en dat is al meer dan 30 jaar het geval): wie geloof je en wie niet? Ik weet het eerlijk gezegd niet meer en kan ook niet uitmaken uit de talrijke pistes wie nu wat gedaan heeft. Maar de verklaringen van een gedreven, plichtbewuste man zijn zeker au sérieux te nemen ...

Re: Michel Piro

Klopt wat je hier stelt! En beaam ik dus.

Re: Michel Piro

zenga wrote:

Ik kan iedereen aanraden om het interview van hem op tvlux te bekijken » YouTube

Het interview van Jean-Pierre Adam van december 2017 op de zender TV Lux heeft blijkbaar toch heel wat reacties uitgelokt. Zo hebben verschillende mensen de zender en Jean-Pierre Adam zelf gecontacteerd om meer uitleg te krijgen over zijn hypothese. Het gaat onder meer om ex-speurders, de profiler Danielle Zucker en Patricia Finné. In april 2018 is een onderhoud gepland bij minister Koen Geens met Jean-Pierre Adam en Patricia Finné.

Ook Gino Russo heeft contact opgenomen met Jean-Pierre Adam. Russo bezit nl. een groot deel van het gerechtelijk dossier over de Franse gangsters. Jean-Pierre Adam gaat dit dossier de komende weken bestuderen om na te gaan of hierin nog bijkomende elementen kunnen gevonden worden voor het dossier van de Bende van Nijvel. Volgens Adam heeft de Bende van Nijvel niets te maken met extreem-rechtse rijkswachters noch met de staatsveiligheid maar zijn de bendeleden pure psychopathische criminelen. Ook Zucker is dezelfde mening toegedaan.

Bekijk hier de reportage van TV Lux van de ontmoeting van Russo met Adam van 2 maart 2018 » www.tvlux.be (vanaf 2:30)