171

Re: Xavier Sliman

weetjewel wrote:

Ik heb bepaald niet de indruk dat mijn informatie, in commissie met de producent daarvan, Jean-Pierre Adam, op de waarde die er aan toedicht wordt geschat. Dat ervaar ik als een van de grootste teleurstellingen.

Ik heb begrepen dat Jean-Pierre Adam, u betere foto's heeft gestuurd van Xavier sliman. Kunt u deze misschien delen hier?

Als ik mij niet vergis, en de juiste persoon nu voor mij heb, heeft hij die foto's naar u toe gemaild, toch?

Re: Xavier Sliman

Zou hij doen, ja, maar ik ontving nog niks. Zal hem eens vragen.

Re: Xavier Sliman

Spectator Of Life wrote:
Etienne1420 wrote:

Ze hebben geen bewijs tegen niemand.

Maar wat doe je dan met de PV opgesteld na Aalst mbt herkenning van enkele hoofdverdachten? Waaronder toevallig dezelfde naam die genoemd wordt als moordenaar van de 14-jarige Stefaan Noté in Eigenbrakel?

Losstaand van de Slimans die volgens mij onbeduidend zijn mbt de Bende van Nijvel moet je vaststellen dat in dit dossier bewijs nooit daadkrachtig genoeg lijkt om over te gaan tot vervolging.

Bekentenissen, getuigen, belastende verklaringen, belastend materiaal enz enz; in elk ander dossier zouden mensen zijn voorgebracht en veroordeeld; zelfs voor veel minder dan wat in dit dossier aanwezig is tegenover bepaalde lui.

De conclusies die je daaruit kan trekken zijn eens te meer dezelfde; de domino steentjes mogen niet vallen.

Geef de naam van een onbeduidende verdachte in de zaak van de Bende van Nijvel, die veroordeeld kan worden of had kunnen worden in die zaak en Gij zult gezond worden, althans op 07-10-1982 belde een persoon, wiens naam bij politie en justitie bekend(!) was, met de rijkswacht in Hastière. Daarenboven koos Daniel Dekaise uit een reeks van 15 foto’s van 15 verschillende personen, een foto van een hem onbekende man, wiens naam Xavier Sliman bleek te zijn. Xavier Sliman en zijn jongere, ook zwaar criminele broer, Thierry Sliman, waren van Marokkaanse afkomst. Dekaise noemde een van zijn overvallers ‘een Maghrebijns (Noord-Afrikaanse) type’ en de andere jongere overvaller een ‘Marokkaanse homo, met vrouwelijke trekken’. Dat ik Thierry Sliman tijdens een televisie-interview over vond komen een ‘welbespraakte Marokkaanse homo, met vrouwelijke maniertjes’, moet u mij maar niet kwalijk vinden.

712 wrote:
pyrénéen wrote:

In 1983 werd een onderzoek ingesteld, maar de conclusie beviel J-P Adam niet.
Zie het artikel van Gilbert Dupont van 9-6-2021: "Daniel Dekaise noemde me  krullend".

Xavier Sliman werd geïnterviewd op de door Gilbert Dupont verstrekte datum. Hij zei dat hij op het moment van Dekaise's aanval aan het lunchen was met zijn vader en moeder. Hij werd onmiddellijk vrijgelaten...

Als deze woorden daadwerkelijk zijn gebezigd door Xavier Sliman, vergeet dan niet dat hij (de facto) verdachte was in de zaak-Dekaise en zijn alibi bepaald niet sterk of sluitend was, nog daargelaten dat van alle mensen op wereld alleen de Slimans om 10.30 uur konden lunchen (zie: http://killersbrabant.be/facts/1982/dekaise-fr.html en https://nl.wikipedia.org/wiki/Lunch. Alle gekheid op een stokje, ik ken het stuk van Dupont niet en vraag mij af of hij het daadwerkelijk zo heeft opgeschreven als door u is aangegeven. Volgens mij is het verhaal van Xavier Sliman dat hij zich op 30-09-1982 om 10.40 uur bij zijn ouders zou hebben vervoegd, om later met hen te gaan lunchen. Belangrijk is dat verhalen geen eigen leven moeten gaan leiden. Daar komt alleen maar gedoe van.

Nog even wat anders, ik merk dat het mij heel veel tijd kost om stukjes te schrijven op dit forum, omdat ik bijna altijd weer terug moet kijken waar - welke bron - welke informatie ook al alweer vandaan komt, opdat ik niet (weer) in de fout zal gaan en dan nog merk ik regelmatig dat ik het verkeerd heb opgeschreven. Ik kan uren bezig zijn met het produceren van een half A4-tje tekst. Kortom, in een zaak als deze luistert het allemaal zeer nauw en lopen dingen vaak verkeerd of gaan een eigen leven leiden, omdat er onjuiste informatie (op onjuiste informatie) of informatie zonder bron de wereld in wordt gebracht.

174

Re: Xavier Sliman

De huidige cel speurders denkt niet dat de piste Sliman de juiste is. Ik weet het niet maar ik kan me toch moeilijk voorstellen dat alle speurders van de afgelopen 40 jaar volledig fout zaten en Adam de enige is die het licht heeft gezien. Eddy Vos zei in zijn laatste interview dat er heel veel sporen naar WNP wezen, de piste die nog steeds door het huidige team gevolgd wordt. Behalve de Slimans zijn ook De Staerke, Bouhouche, Haemers en nog een aantal anderen herkend.

Re: Xavier Sliman

Django68 wrote:

De huidige cel speurders denkt niet dat de piste Sliman de juiste is. Ik weet het niet maar ik kan me toch moeilijk voorstellen dat alle speurders van de afgelopen 40 jaar volledig fout zaten en Adam de enige is die het licht heeft gezien. Eddy Vos zei in zijn laatste interview dat er heel veel sporen naar WNP wezen, de piste die nog steeds door het huidige team gevolgd wordt. Behalve de Slimans zijn ook De Staerke, Bouhouche, Haemers en nog een aantal anderen herkend.

Jean-Pierre Adam heeft - zoals het hoort! - de politiële processen-verbaal erbij gepakt, waarin zijn opgenomen de waarnemingen en bevindingen van de opstellers daarvan, waarmee ik ook wil aangeven dat Adam het licht helemaal niet heeft gezien, maar gewoon zijn werkt heeft gedaan, zoals een fatsoenlijk werkende politieman betaamt. In zijn hoedanigheid van aardse sterveling, heeft Adam de inhoud van vorenbedoelde processen-verbaal met ons gedeeld, middels uitgave van zijn boek. Op die basis kon en mocht Xavier Sliman worden aangemerkt als verdachte in de zaak-Dekaise, welke zaak deel uitmaakt van de zaak-Bende van Nijvel. Dat de piste-Sliman een van meerdere pistes is in die laatste zaak, doet aan hetgeen hiervoor is vermeld, niets af.

Het nut van de bijdrage van Adam zit in het feit dat hij in ieder geval een wezenlijke bijdrage lijkt te hebben geleverd aan de oplossing van de zaak-Dekaise. Ik hoop dat de bijdrage van Adam zal leiden tot een nog groter sneeuwbaleffect, wat mede afhankelijk is van de wijze waarop de politie, het federaal parket en de onderzoeksrechter zich tot nu toe daarmee hebben verhouden en nog zullen verhouden.

Re: Xavier Sliman

Mijn berichten zijn herschreven.
Het is niet erg.
Het belang is dat het verhaal mooi wordt.

177

Re: Xavier Sliman

Ik zeg niet dat de Slimans niets met de overval op Dekaise te maken hebben. Misschien wel misschien niet. Wat doe je met de formele herkennig van Bouhouche en Mendez? Nota bene door rijkswachters die Bouhouche persoonlijk kenden. De bekentenis van Vandeuren? De man uit oudergem die les volgde bij Calmette en die formeel herkend wer door een van de klanten bij Dekaise. Er zijn ook zaken in het dossier waar wij geen weet van hebben en ik denk Adam ook niet.

Re: Xavier Sliman

Formeel herkenning. Een PV-nummer misschien?

179

Re: Xavier Sliman

Etienne1420 wrote:

Formeel herkenning. Een PV-nummer misschien?

Ik weet niet of je onlangs de reeks in De Morgen hebt gelezen maar een van de rijkswachters die bij de schietpartij na de overval op Dekaise betrokken was verklaarde nogmaals dat hij Bouhouche herkend heeft. Hij is dat al die jaren blijven volhouden. Van de formele herkenningen bestaan ongetwijfeld pv's maar die zullen wel ergens in het dossier zitten. Uit bepaalde commentaren van advocaten, ex-speurders en andere betrokkenen kan je opmaken dat het parket een hypothese heeft maar dat die niet kan gestaafd worden door bewijzen. Als de CWB niet gelooft dat de piste Sliman de juiste is zullen ze daarvoor hun redenen hebben.

Re: Xavier Sliman

Django wat laat jou zo stellig zeggen, alsof jij bij de onderzoekers hoort, dat de piste Sliman als niet de goede wordt geloofd? Misschien wordt er wel veel meer aandacht aan besteed dan jij hier zo zeker verklaart.De onderzoekers zullen en hoeven dit niet aan jouw neus te hangen. Er wordt wel degelijk verder aan onderzoek gedaan ivm met verschillende pistes en dus ook de Sliman-piste mijn gedacht. De heer Adam komt met heel veel concrete gegevens op de proppen, veel meer dan wat vaak het geval is wat gissingen en speculaties. Dus dat is geen piste die zomaar is afgewimpeld.