Re: Xavier Sliman

Ze hebben ook goede redenen om nu te zeggen dat Bonkoffski niet betrokken was.
Een van de twee rijkswachter die werden geschoten op Koldam sprak van een rijkswachter dat iedereen kende maar wilde zijn naam niet melden.
Ik vraag mij af wat zou een normale vent doen als hij wist dat een collega op hem gevuurd had

Django68 wrote:
Etienne1420 wrote:

Formeel herkenning. Een PV-nummer misschien?

Ik weet niet of je onlangs de reeks in De Morgen hebt gelezen maar een van de rijkswachters die bij de schietpartij na de overval op Dekaise betrokken was verklaarde nogmaals dat hij Bouhouche herkend heeft. Hij is dat al die jaren blijven volhouden. Van de formele herkenningen bestaan ongetwijfeld pv's maar die zullen wel ergens in het dossier zitten. Uit bepaalde commentaren van advocaten, ex-speurders en andere betrokkenen kan je opmaken dat het parket een hypothese heeft maar dat die niet kan gestaafd worden door bewijzen. Als de CWB niet gelooft dat de piste Sliman de juiste is zullen ze daarvoor hun redenen hebben.

Re: Xavier Sliman

Als de speurders de proceduren naleefden, zou men zich de vraag niet stellen of een piste onderzocht werd of niet.

Re: Xavier Sliman

Django68 wrote:
Etienne1420 wrote:

Formeel herkenning. Een PV-nummer misschien?

Ik weet niet of je onlangs de reeks in De Morgen hebt gelezen maar een van de rijkswachters die bij de schietpartij na de overval op Dekaise betrokken was verklaarde nogmaals dat hij Bouhouche herkend heeft. Hij is dat al die jaren blijven volhouden. Van de formele herkenningen bestaan ongetwijfeld pv's maar die zullen wel ergens in het dossier zitten. Uit bepaalde commentaren van advocaten, ex-speurders en andere betrokkenen kan je opmaken dat het parket een hypothese heeft maar dat die niet kan gestaafd worden door bewijzen. Als de CWB niet gelooft dat de piste Sliman de juiste is zullen ze daarvoor hun redenen hebben.

Een citaat uit het boek De bendes achter de Bende (2021), van Jean-Pierre Adam:

“Bij het verlaten van de kantoren ontmoetten we twee leden van de Cel Waals-Brabant met wie we enkele woorden wisselden, terwijl ik de foto's van Xavier Sliman in de hand had. Een van de collega's van de Cel, een zekere Buron, vroeg mij toen waarom ik de foto's van Madani Bouhouche bij me droeg. (De naam Bouhouche werd vaak vernoemd in verband met de Bende van Nijvel.) Ik vertelde hem dat de foto's helemaal niet van Bouhouche waren, maar van een zekere Sliman en dat er meer dan voldoende redenen waren om de gangen van dat individu nader te onderzoeken. Ik legde kort uit waarom.”

I rest my case.

Re: Xavier Sliman

Er wordt gezegd dat alle zwarte hetzelfde eruit zicht hebben omdat we de leden van onze etnische groep gemakkelijker herkennen. Bouhouche leek dus op Sliman.

185

Re: Xavier Sliman

Die discussie is nu al tot in den treure gevoerd en ik ga niet weer op die kar springen. Ik weet het niet. Of de Slimans al dan niet betrokken zijn, ik weet het niet. Misschien wel misschien niet. Mijn kennis beperkt zich tot het lezen van dit forum en de bendeliteratuur daarbuiten. Ik heb het boek van Adam gelezen, net als dat van Hilde geens, Bouten en Ponsaers.

Mensen die noch Bouhouche of Sliman persoonlijk gekkend hebben gaan de twee misschien met elkaar verwarren. Of een rijkswachter die getraind is in het observeren en bovendien een collega van Bouhouche was die twee ook niet uit elkaar zou kunnen halen is een andere kwestie.

Voor mij is de discussie hiermee afgelopen. Als Adam gelijk heeft zullen zijn conclusies misschien naar de ontknoping van het bendemysterie leiden en is hij de held van de dag.

Re: Xavier Sliman

Jean-Pierre Adam is nu al een held. En een rebel.

187

Re: Xavier Sliman

Haha

188

Re: Xavier Sliman

Etienne1420 wrote:

Bouhouche leek dus op Sliman.

misschien de foto's van deze 2 heren eens naast elkaar zetten

Re: Xavier Sliman

Django68 wrote:

Die discussie is nu al tot in den treure gevoerd en ik ga niet weer op die kar springen. Ik weet het niet. Of de Slimans al dan niet betrokken zijn, ik weet het niet. Misschien wel misschien niet. Mijn kennis beperkt zich tot het lezen van dit forum en de bendeliteratuur daarbuiten. Ik heb het boek van Adam gelezen, net als dat van Hilde geens, Bouten en Ponsaers.

Mensen die noch Bouhouche of Sliman persoonlijk gekkend hebben gaan de twee misschien met elkaar verwarren. Of een rijkswachter die getraind is in het observeren en bovendien een collega van Bouhouche was die twee ook niet uit elkaar zou kunnen halen is een andere kwestie.

Voor mij is de discussie hiermee afgelopen. Als Adam gelijk heeft zullen zijn conclusies misschien naar de ontknoping van het bendemysterie leiden en is hij de held van de dag.

Akkoord, en het belangrijkste nu voor mij is dat er op 07-10-1982 een getuige, wiens naam bekend is, gebeld heeft met de rijkswacht in Hastière en dat die getuige, mocht hij nog in leven zijn, opnieuw zijn verhaal kan doen over Xavier Sliman als overvaller van wapenhandelaar Dekaise, op 30-09-1982.

Het verhaal over Bruno Vandeuren als meermaals bekennende en ontkennende verdachte van de overval op wapenhandelaar Dekaise, is mij ook bekend. Helaas is mij nog steeds niet duidelijk of de inhoud van de (bekennende) verklaring van Bruno Vandeuren niet anders kan worden beschouwd dan zijnde een verklaring die, gelet op de feiten en omstandigheden, met geen mogelijkheid kon worden afgelegd door iemand anders dan een overvaller van wapenhandelaar Dekaise, waarbij de getuigen van die overval en personen die ambtshalve (*) meer wisten of weten over die overval, uiteraard buiten beschouwing moeten worden gelaten.

(*) Dat rijkswachter Madani Bouhouche ambtshalve kennis heeft gedragen van de ‘ins and outs’ van die overval en een niets met die overval te maken hebbende Bruno Vandeuren, met wie hij en Robert Beijer banden hadden, heeft gesouffleerd, is iets wat ik mij nu bedenk, waarmee ik verder niemand lastig wil vallen. Het is al moeilijk genoeg.

Re: Xavier Sliman

Etienne1420 wrote:

Bouhouche leek dus op Sliman.

Voor mij zijn er verschillen.