Re: Thierry Sliman

In de zaak-Sliman zal zich in de tweede helft van deze maand een opzienbarende ontwikkeling voordoen. Die ontwikkeling zal ongetwijfeld in het nieuws komen en terecht. Met respect voor degene die dat tot stand heeft gebracht. Chapeau!

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.

162

Re: Thierry Sliman

Mij moet je niet overtuigen van het feit dat er zich nog vele "opzienbarende ontwikkelingen" kunnen voordoen. Deze ontwikkelingen zijn veelal hemeltergend en tenenkrullend maar zelden of nooit brengen ze ons een stap dichter bij de waarheid. Toch hoop ik van ganser harte dat je gelijk krijgt.

Vraag is, is er daar nog voldoende personeel om "opzienbarende" ontwikkelingen te openbaren laat staan af te werken. Hoeveel "speurders" zouden er nog van dienst zijn? Twee man en een paardenkop? Enig idee van dat aantal Youssou?

163

Re: Thierry Sliman

Dat kan alleen bekend worden als het inderdaad in het nieuws terecht komt. Ik vraag me alleen hardop af of het de onderzoekscel zelf de publiciteit zal gaan zoeken. Dan zou er dus een journalist actief naar het nieuws op zoek moeten gaan... maar daar lijkt ook weinig animo meer voor te zijn.

Re: Thierry Sliman

Youssou N'Dour wrote:

In de zaak-Sliman zal zich in de tweede helft van deze maand een opzienbarende ontwikkeling voordoen. Die ontwikkeling zal ongetwijfeld in het nieuws komen en terecht. Met respect voor degene die dat tot stand heeft gebracht. Chapeau!

Youssou is niet de eerste die zich als een wonder der natuur manifesteert » YouTube

165

Re: Thierry Sliman

Ultrasoon wrote:
Youssou N'Dour wrote:

In de zaak-Sliman zal zich in de tweede helft van deze maand een opzienbarende ontwikkeling voordoen. Die ontwikkeling zal ongetwijfeld in het nieuws komen en terecht. Met respect voor degene die dat tot stand heeft gebracht. Chapeau!

Youssou is niet de eerste die zich als een wonder der natuur manifesteert » YouTube

Hier heeft het forum niets aan!
Als het u allemaal niets boeit, post dan niets.

Re: Thierry Sliman

Beste Fenix, Ultrasoon en edd, ik wil mijn reputatie als advocaat, voor wat die waard is, niet te grabbel gooien. Ik wil hier uitdrukkelijk niet op een leugen worden betrapt. Lees uw commentaren over een maand nog maar eens terug. In deze context hebben de commentaren van edd - edd u zult mij later wel begrijpen - bijzonder veel lading.

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.

167

Re: Thierry Sliman

Ik ben erg benieuwd! En fijn dat u zich voor deze zaak inzet.

168

Re: Thierry Sliman

interessant, het boek van Jean-Pierre Adam was best verhelderend, maar vertoonde wel enkele manco's, ik lijst even beknopt (en niet volledig) de plus en mins op:

Plus:

  • de tijdslijn van de bende sliman, hun verblijf in gevangenis en de gelijkenissen tussen activiteit en inactiviteit van de 'bende van nijvel' is opmerkelijk.

  • de gelijkenissen in gelaat, postuur, modus operandi en motoriek zijn treffend

Mins:

  • Jean-Pierre Adam geeft als motief voor een aantal moorden 'schulden ivm pokerspelen' op, dat lijkt me het zwakste element in zijn betoog, iemand liquideren omdat hij openstaande schulden heeft is nogal inefficiënt, zo ben je alleen zeker dat je je geld nooit meer zal zien.

  • Dat het de bende Sliman enkel te doen was om geld staat toch wel in contrast met de nogal drieste manier van 'werken', er vielen wel heel veel onschuldige slachtoffers.

  • Er vielen ook een deel minder onschuldige slachtoffers die duidelijk vermoord werden met een schot om te doden (de details zijn jullie wel welbekend)

  • De activiteit van de bende Sliman zou zich hebben geconcentreerd rond de 'route nationale 5' tot Brussel, ik zie de logica niet waarom dan een Delhaize in Aalst als doelwit zou worden gekozen.

  • Deze twijfel bevestigend: de overvallen op de Delhaizes van Eigenbrakel en Overijse, die op dezelfde avond plaatsvonden gebeurden in volgorde: 19u45: Eigenbrakel - 20u35: Overijse, waarbij aan te stippen valt dat Eigenbrakel op de route N5 ligt, en Overijse verder weg, veel logischer zouden de overvallen dan in omgekeerde volgorde moeten hebben plaatsgevonden, vanuit 'organisatiestandpunt' zou het veel logischer zijn geweest (voor de bende Sliman) om eerst Overijse te overvallen (zodat de politie naar daar zou worden gehaald), en dan Eigenbrakel zodat de (vermoedelijke) aftocht naar Frankrijk nog makkelijker zou verlopen.

Wat niet wil zeggen dat de Slimans niet betrokken zouden zijn, integendeel, mogelijks actief aanwezig bij de overvallen, maar volgens mij niet de opdrachtgevers;

Wat dat betreft is de uitspraak van Serge Thiry over de vraag naar schuld van Veronique Laurent (echtgenote van Piro) veelzeggend: 'Veronique Laurent was een slachtoffer.'

Graag jullie mening.

Re: Thierry Sliman

Twee reeksen van bendefeiten; reeks in 1982-1983 en reeks in 1985. Wat betreft Thierry en Xavier Sliman zijn er tal van aanwijzingen die wijzen op hun betrokkenheid bij de overval op wapenhandel Dekaise.

Reeks 1982-1983: het was wel te doen om geld en goederen; reeks 1985: het was niet direct te doen om geld en andere goederen van de overvallen Delhaize-supermarkten. De Delhaize-supermarkten (die in 1985 immers tal van veiligheidsmaatregelen hadden genomen om hun geldopbrengsten voor overvalllers onbereikbaar te maken en te houden) werden overvallen in het kader van afpersing van de firma Delhaize, althans die supermarkten werden overvallen in het kader van afpersing van personen die betrokken waren bij die firma, die hun afpersers (die Delhaize-supermarkten lieten overvallen door hen betaalde lieden van laag allooi) uiteindelijk hebben betaald; zie ‘testament’ van Christian Smets.

Die afpersing leverde veel meer op dan de directe buit van de overvallen. De afpersers - quasi copycats - van 1985 maakten dankbaar gebruik van de afschrikwekkende handelsnaam ‘Bende van Nijvel’, die hen op of even na 17 september 1983 in de schoot was geworpen. Of en zo ja, in welke mate die afpersers wat hadden uit te staan met de reeks van overvallen in 1982-1983, is een vraag die menigeen al sinds jaar en dag bezig houdt.

Zo zie ik het nu, maar morgen kan ik er weer anders over denken.

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.

170

Re: Thierry Sliman

Adam stelt in zijn boekje een paar interessante vragen maar het kost niet zoveel moeite om gaten te schieten in zijn theorie, die minstens onvolledig is. Zijn boek is ook zonder meer slordig en soms factueel incorrect geschreven.

Daarenboven interpreteert en formuleert hij alles in functie van zijn stelling over de Slimans maar met weglating van elementen die niet in zijn kraam te pas komen en daarvan zijn er karrevrachten. Klassiek geval van tunnelvisie. Daarmee wil ik niet gezegd hebben dat eea niet de moeite van het onderzoeken waard is, maar dan echt onderzoeken en niet wat hij doet. A décharge: hij erkent zelf uitdrukkelijk dat hij nooit toegang had tot het dossier, weet dus ook niet wat erin staat. Maar ik heb al theorieën gelezen op dit en het Franstalige forum die zorgvuldiger uitgewerkt waren.

Periodiek roert Patrick Verdin - een ex-kompaan van de Slimans - zich nog eens met één of andere 'opzienbarende' uitspraak. Ik vermoed dat het hier wel weer om meer van hetzelfde zal gaan, mooi warmgehouden door een poster.

Al wat die zegt en niet objectief en onafhankelijk verifieerbaar is, daar zou ik evenveel gewicht aan geven als aan een verklaring van Philippe De Staerke of Leopold Van Esbroek: 10% waarheid en 90% bullshit. Probleem is dat je moet zien te weten wat wat is.

We zullen wel zien wat die 'spectaculaire' openbaring is. Ik ga er geen dag verlof voor nemen.