361

Re: Thierry Sliman

Youssou N'Dour wrote:

Dat Patrick Ramaël (» fr.wikipedia.org), die als onderzoeksrechter optrad in de zaak met betrekking tot de op 14-03-1982 bij de in het Franse Maubeuge gelegen kruidenierszaak Piot gepleegde diefstal, met braak en (schiet)geweld, thans in zijn hoedanigheid van advocaat zich heeft gesteld namens een aantal burgerlijke partijen, terwijl diezelfde Ramaël kennelijk geloof hecht aan het spoor-Sliman, noem ik nog steeds een belangrijke en opzienbarende ontwikkeling.

Ramaël zal - hoop ik - op basis van zijn - hoop ik ook - (zoveel mogelijk behouden) dossierkennis in de zaak-Piot, openingen kunnen creëren in het vastgelopen onderzoek naar de Bende van Nijvel.

Als er geen inverdenkinggestelden zijn is er ook geen hoop, Youssou. Triest in deze zaak maar hetzij zo. En nog een veroordeling bekomen na 42 jaar of langer zelfs?

362

Re: Thierry Sliman

En hoe zit het dan met François Achten en Philippe Vermeersch, Bossi?

363

Re: Thierry Sliman

Over deze stand van het gerechtelijk onderzoek ga ik mij niet uitspreken. Dat daarin zeer uitgebreid onderzoek in gebeurde door onder andere het Comité P, is evident. Voorgaand heb ik al geschreven ivm Ronquières. Het was ook vast te stellen dat er tegenstrijdige verklaringen waren uitgaande het Hoofd van de afdeling BOB Halle. Nogmaals, het gerechtelijk onderzoek in deze kent toch wel een zeer verre uitbreiding en heeft men niets ter zijde gelegd.

364

Re: Thierry Sliman

Bossi wrote:

Over deze stand van het gerechtelijk onderzoek ga ik mij niet uitspreken.

Dat lijkt mij niet onverstandig, mijn beste Bossi.

Re: Thierry Sliman

Bossi wrote:

Als er geen inverdenkinggestelden zijn is er ook geen hoop, Youssou. Triest in deze zaak maar hetzij zo. En nog een veroordeling bekomen na 42 jaar of langer zelfs?

Ik ga ervan uit dat (zo goed als) iedereen van de Bende van Nijvel is overleden. In België kunnen doden niet strafrechtelijk worden vervolgd. Wat daar verder ook van zij, ik hoop nog steeds op nieuws over een DNA-match.

Tegenslag blijkt onze hersenen blijvend te kunnen veranderen.

366

Re: Thierry Sliman

Kan in Nederland een overledene strafrechtelijk worden vervolgd?

Weet dat er ook geweigerd is om DNA staal af te geven dat eventueel nuttig kon zijn in gans het onderzoek. Dat mag ook wel eens gemeld. Na meer dan 40 jaar en de talrijke zoekingen en huiszoekingen die er zijn uitgevoerd geweest gaat men mijn inziens geen concrete elementen nog kunnen vinden.

Men zou beter onderzoek voeren naar de opdrachtgever(s) waarin het dossier diende te verhuizen van Dendermonde naar het Hof van Beroep in Gent. Waar burgerlijke partijen niet werden uitgenodigd. Vervolgens het dossier over te hevelen naar Charleroi en waarvan ik niet alleen graag rechtspraak zou zien verschijnen over de onwettigheid hiervan. Ik heb in het verleden al een persoon vernoemd die hierin de hand had.

367

Re: Thierry Sliman

Bossi wrote:

Men zou beter onderzoek voeren naar de opdrachtgever(s) waarin het dossier diende te verhuizen van Dendermonde naar het Hof van Beroep in Gent. Waar burgerlijke partijen niet werden uitgenodigd. Vervolgens het dossier over te hevelen naar Charleroi en waarvan ik niet alleen graag rechtspraak zou zien verschijnen over de onwettigheid hiervan. Ik heb in het verleden al een persoon vernoemd die hierin de hand had.

Als men meer wil te weten komen over de opdrachtgevers zou men mijn inziens de minister van Justitie eens moeten interpelleren over de stand van het onderzoek aangaande de manipulatie van het onderzoek » Forum

368

Re: Thierry Sliman

Ben wrote:

Het zal je misschien verbazen maar het onderzoek is helemaal niet vastgelopen.

Als er bijzonder weinig opdrachten en kantschriften werden uitgeschreven en uitgevoerd waardoor de cel nog met een paar enkelingen is overgebleven weet men voldoende. In Charleroi was het ook niet vastgelopen maar het heeft wel 5 opeenvolgende jaren stil gelegen. Normalerwijze had de zaak eind vorig jaar al voor de raadkamer kunnen verschijnen. En als je goed begrijpt weet je waarom dit tot op heden is uitgesteld.

369

Re: Thierry Sliman

Bossi wrote:

En als je goed begrijpt weet je waarom dit tot op heden is uitgesteld.

Misschien omdat men niet graag met de eigen vuile was naar buiten komt... wie weet ...

370

Re: Thierry Sliman

Gans het dossier puilt uit van onregelmatigheden en bevat veel te veel stof ten voordele van procedurepleiters. De speurders van de FGP konden sinds 2018 niet meer recht trekken wat er vele jaren voordien fout is gelopen en zelfs over stukken en overtuigingsstukken die spoorloos zijn verdwenen.

Dat de raadkamer niet gevat is geweest eind 2023 is de redenen te zoeken in de verjaringstermijn zoals recentelijk weergegeven. Dat is de afwachtende houding dat men heeft aangenomen.

In bijzijn van nabestaanden en getuigen hebben advocaten eerlijk medegedeeld dat het dossier nooit of te nooit mag uitkomen en zijn mijn standpunt ook bijgetreden over de onwettige overheveling van het dossier. Ik spreek dan over Mstr. Callebaut, Mstr. Mary en onder andere Mstr. Coveliers.

Het volgende zegt toch ook wel meer dan voldoende zoals ik al reeds langer aankondigde:

De samenkomst van het monitoringcomité is verdaagd, gezien hun toezicht op dit ogenblik niet meer noodzakelijk is, gelet op weinige onderzoekshandelingen die nog kunnen worden uitgevoerd.