211

Re: Zoekactie Lessines

Heel simpel Kenza. Het dossier-Bende van Nijvel is uniek in de misdaadgeschiedenis omdat de misdaden van de bende (gedeeltelijk) werden onderzocht door degenen die ze gepleegd hebben. Vandaar dat de huidige cel ook toenmalige onderzoekers in het vizier heeft.

212

Re: Zoekactie Lessines

Wij zijn gaan magneetvissen tegen de put Cosyns en onze magneet is blijven plakken in de hoek waar de pomp stond ik schat tussen de 30 a 40 meter diepte en we hebben onze koord afgetrokken omdat het een professionele magneet was die tot 160kg kan trekken. Dan hebben we een camera in een glazen augurkbokaal gestoken met led-lampen bij en deze verzwaard met metaal en aan een koord laten zakken maar je ziet niets het water is te vuil van het zand. Ook is deze plaats bijna niet toegankelijk wat het is aan een stijle klif.

Ik vermoed dat de auto’s van boven aan dat hangaartje met carnavalgerief gedumpt zijn. Maar ik maak mij geen illusies meer juist toevallig daar zijn ze aan het dichtgooien. Delhaize Aalst afgebroken, steengroeve dicht, Kester gerenoveerd en heel wat mensen gezelfmoord en overleden.

Maar ik denk wel dat er eentje aan het zingen is maar het probleem is dat de Bende van Nijvel heel machtig is.

213

Re: Zoekactie Lessines

kenza, er heeft 3 dagen lang ook een Puma helikopter rond gevlogen van de Rijkswacht in Lessines. Drie dagen. Vermits de budgetten altijd al beperkt waren, iets waar alle onderzoeksrechters toen terecht over klaagden, moeten de aanwijzingen voor Lessines zeer duidelijk geweest zijn. Net zoals ze dat voor die ene plaats daar aan het kanaal aan het hellend vlak waren.

Die Troch was het hele kanaal aan het dreggen en opeens zegt er een rijkswachter tegen hem, zeg we moeten ginder toch ook nog eens gaan kijken en na enkele minuten was het al prijs!

In Lessines hadden ze ook snel prijs en haalden ze die deur boven... en dan gek genoeg begon er vanalles fout te lopen. Niet alles is toevallig, het weer sloeg blijkbaar snel om en de temperatuur was freezing koud bij de zoekacties in Lessines. Maar wat des te opvallender is ... ondanks het feit dat deze zoekactie 3 dagen geduurd heeft, ondanks het feit dat het bejubelde Delta er ook verschillende zaken gevonden heeft, ondanks het feit dat Troch en Delta absoluut zeker waren dat er IETS in deze put was...

...is dit vandaag een lege doos. Of een lege put zo je wil.

(Maar -zoals jij zegt- binnenkort dan toch niet meer omdat ze hem (die put hee) gaan opvullen...)

214

Re: Zoekactie Lessines

Delta kreeg eind december 1986, nadat te Ronquieres de zakken werden gevonden, de tip dat een van de vluchtauto's van een overval door de Bende Van Baasrode in de steengroeve Cosyns gedumpt werd. En dat dezelfde auto gebruikt werd bij de overval op de Delhaize Aalst op 9 november 1985. 

Deze auto was het mogelijke bewijs van een link tussen de Bende van Baasrode en de Bende Van Nijvel, dus Delta had er veel aan om die auto te vinden. Het waren inderdaad zeer moeilijke omstandigheden om te duiken toen, -8ºC en het water had een temperatuur die net boven vriestemperatuur uit kwam.

215

Re: Zoekactie Lessines

Akkoord dat de weersomstandigheden niet optimaal waren maar in al die jaren heeft het al dikwijls goed weer geweest. Ik denk dat o.a. het deurpaneel is in die put gegooid om iedereen naar de verkeerde put te lokken, idem dito met de olievlek! Een olievlek en geen auto of wat dan ook kan aan de olievlek kan gelinkt worden. Toevallig een deurpaneel van een Golf GTI. Er zou beter in de andere putten gedoken worden.

216

Re: Zoekactie Lessines

Inderdaad kan het niet aan het weer liggen en het lijkt op het creeren van een dwaalspoor. In welke put denk je dat die misschien wel zou kunnen liggen die GTI?

217

Re: Zoekactie Lessines

Edd er komen er volgens mij 2 in aanmerking maar ik gok op de put naast de put Cosyns in ruim in de hoek van de pomp. Maar ik zou zeker al hier niets te vinden is de andere putjes ook eens onderzoeken of volledig leegtrekken dat lijkt mij het beste.

218

Re: Zoekactie Lessines

Nog een reden waarom ik als ik alle toevalligheden analyseer:

De Golf GTI van de overval in Aalst was de meest gezochte wagen ter wereld op die moment. Zo’n wagen moet onmiddellijk kunnen verdwijnen daarmee ga je niet naar de schroothandelaar om hem te laten pressen zoals in de film of je demonteert hem niet voor onderdelen. De schroothandelaar kan beginnen zingen voor de premie van 250.000€. En als er celstraffen van levenslang plus het belang van de organisatie boven uw hoofd hangen dan moet de Golf GTI verdwijnen zonder spoor en dan is de steengroeve van Lessines ideaal. Als ze 2X in Ronquières gaan duiken en direct achter wat hulzen van magneetvissers met de datum van september 1996 op de box waarom kammen ze de putjes van Lessines dan niet uit. Trek desnoods de putten leeg.

Re: Zoekactie Lessines

Kijk kenza… dit schreef HIPA, weet niet meer exact wanneer maar dat maakt zelfs niet uit want zijn post blijft altijd actueel

“Toevallig ben ik nog eens op het forum. Ik heb een jutte zak gezien met zwart post teken erop. Deze stond op 1 meter van mij op de grond. Hierin zag ik sigaretten zitten omdat bovenzijde open viel. Haemers is door 6 personen in Aalst herkend, alle verhalen werden afgedaan als verzinsels. Daar sta je dan als leugenaar, meesten hebben het opgegeven of zijn al dood.”

Daar-sta-je-dan-als-leugenaar.

Herkenbaar ook voor jou kenza? Als alles wat aantoonbaar relevant is maar niet mocht onderzocht worden. Als iedereen die deze richting wil opzoeken wordt belachelijk gemaakt, gepest wordt of zelfs erger. Als sporen daartoe toevallig verdwijnen (bewijsstukken, pv’s, dossiers, foto’s, patronen, …). Als prominente verdachten daarover aantoonbaar liegen. Als onderzoek naar het onderzoek (zoals de banden van de rijkswacht met Wittock Temse VOOR de aanslagen van de bende, zoals de mislukte/gelukte infiltratie van staatsveiligheid in WNP, zoals het mislukte onderzoek naar de diefstal van de wapens bij Diane etc etc) aantoonbaar belabberd slecht uitgevoerd werden …

… dan zit daar de weg naar de waarheid.

Ik denk dat ik weet wat die Xavica bedoelt, maar ik ben niet zeker…

Wie heeft het bevel gegeven tot het ophouden met zoeken in het kanaal te Ronquieres aan de zwaaikom in 1985? Wie was dat? Heeft er dan niemand geopperd om in die andere putten te Lessines een op zijn minst globale zoekactie te starten? In Adinkerke hebben ze wél alle vijvers doorzocht! Waarom niet zo in Lessines?

Mincky acht het aandeel van De Staerke in de aanslagen van de Bende Van Nijvel heel laag… Net als de geroemde speurder Acke bij de Delta-cel. Toch zette Troch van diezelfde Delta-cel al zijn kaarten in op de Staerke, uiteraard omdat hij medewerking kreeg van de andere ‘spelers’ van justitie… dat is al zo vaak gezegd. Maar wie aan tafel bij Delta overtuigde Troch om dan maar alles op alles te zetten om De Staerke te pakken? Ik denk onmiddellijk aan de Borains…. Het moesten wel de Borains zijn. En als die stelling onweerlegbaar fout was, dan moest het wel De Staerke zijn. Dat is dan ook weer mislukt. Dan zullen het wel de Sudisten met Alain Vincx geweest zijn!

Zelfs hier op het forum happen de meesten van die bitterkoek. Allicht omdat wij uiteraard nooit die juiste vragen kunnen stellen die tot concrete namen leiden. Hopelijk de federale justitie wél…

220

Re: Zoekactie Lessines

Oké kenza, stel men vindt daar wel een Golf GTI Van De Bende van Nijvel. Wat kan men daar nog mee? Wat zal het verder helpen in het onderzoek?