Re: Jezus-Eik: Loods

Kwamen die aangebrande auto's bij die Jood terecht? Bende werd opgeheven in '86 en de Jood kon enkel nog maar een lastige getuige zijn. Idem Mendez. Volgens mij ligt de sleutel tot de oplossing in de rechtstreekse omgeving van Mendez en zijn kennissen in Aalst en Overijse. De Bende begint en eindigt met hem, daarom niet als dader maar de entourage (trafieken). Het feit dat men het vertikt zijn dossier te koppelen aan de Bende is veelzeggend.

Hoogtijd dat Straffe Marianne en advocaten druk op de ketel zetten. Er is teveel toeval tussen bepaalde hoofdrolspelers / slachtoffers. Men zou eens lijstje moeten opstellen met vermelding relatie tussen Mendez en andere verdachten en slachtoffers.

152

Re: Jezus-Eik: Loods

Dank je Finn. Heb je ook nooit horen vertellen over die doodgeschoten honden van Finné Finn? Toch wel speciale story niet? Die beesten zijn gewoon voor niets doodgeschoten. Ik kan daar met mijn verstand niet bij.

Finné werd doodgeschoten, samen met nog een aantal mensen waaronder een kind. Je zou toch denken dat de politiediensten meer dan hun handen vol hebben. Iemand van de politie heeft Finné herkend, en wat doet die? In plaats van de dochter te verwittigen belde hij een dierenarts op die spoorslags een aantal honden moest komen doodschieten zodat "men" ongehinderd de woning kon binnen dringen op zoek naar ...? Welke normale mens krijgt dit in zijn hoofd nadat hij net daarvoor gruwelijke taferelen heeft moeten bekijken. Ik zou niet meer in staat geweest zijn een vlieg dood te kloppen denk ik, laat staan een aantal honden met puppy's. Ik blijf er bij, daar ligt de sleutel.

153

Re: Jezus-Eik: Loods

Enkele bedenkingen. Een huiszoeking bij een slachtoffer van een moord is standaard procedure. De vraag is was die huiszoeking om sporen naar de daders te vinden of om de overvallers buiten schot te zetten? Waarom zijn die honden afgeschoten? Je zou versteld staan hoeveel rijkswachters politieagenten of speurders bang zijn van honden en om welke reden dan ook die huiszoeking bij Finné moest snel gaan.

Werden er in de loods auto's gestript? Een volledige wagen demonteer je met 2 à 3 mensen in 4 uur tot op de lege carrosserie/ chassis. Tel daar een half uurtje bij en de wagen is in vier delen gesneden en makkelijk vervoerbaar in een remork of bestelwagen. Er moet destijds toch een buurtonderzoek geweest zijn of deden ze dat in de jaren 80 nog niet?

Volgens mij moet je echt elke overval apart bekijken, elke overval had andere opdrachtgevers. Dezelfde logistieke tussenpersoon of personen en wisselende uitvoerders. Het koppelen door de bewijsstukken gevonden in Ronquières is bewust gedaan om ontwarring onmogelijk te maken want welke dader deed welke overval? Niet alle daders deden elke overval mee. Dat maakt het een stuk moeilijker.

In een dergelijke loods kan je makkelijk een 20 tal gedemonteerde wagens opslaan en zelfs meer.

154

Re: Jezus-Eik: Loods

Dus het eerste wat ze doen na een dergelijke overval is binnen de twee uren na die overval en voor er één nabestaande verwittigd is de huizen van de slachtoffers binnen vallen? Dus het eerste wat die politieman deed was toekomen op de plaats delict, slachtoffer herkennen en huiszoeking organiseren (met of zonder huiszoekingsbevel?), veearts opvorderen enz. ... en binnen de twee uren in dat huis staan. Ik heb de politie nog nooit zo efficiënt bezig gezien.

Ik ben het wel met je eens dat Eigenbrakel en Overijse met grote waarschijnlijkheid andere uitvoerders zijn. Buurtonderzoek? Zelfs de getuigen zijn niet verhoord. Ik ben het juiste aantal kassiersters vergeten dat verhoord werden maar ik denk 2 van de 8 of zo (zal het eens terug opzoeken). Reconstructie bij een moord is toch ook standaard procedure? Ook niet gebeurd.

Re: Jezus-Eik: Loods

Volgens mij is men 'gevoelige' documenten gaan weghalen bij Finné. Je gaat toch geen bijkomend leed gaan veroorzaken bij gezin door ook nog eens hun huisdieren te gaan doodschieten. Mendez en Finné, daar zit de sleutel ergens. Finné was ook nogal loslippig wat betreft 'staatsgeheimen'. Hun taak is toch het gezin van Finné te verwittigen. Als er niemand thuis is, hebben ze daar toch niets te zoeken.

Re: Jezus-Eik: Loods

Het spreekt voor zich dat er bij Finné gevoelige documenten / bewijsmateriaal ontvreemd is. Uit Van Den Eynde zijn aktetas is nadien eveneens een 'levensverzekering' meegenomen. De media heeft deze onder de noemer 'video roze balletten' geplaatst waar het eigenlijk om documenten ging hoogstwaarschijnlijk verbonden met CEPIC. Huisdieren gaan doden om bijkomend leed te gaan veroorzaken... we bevinden ons niet in een hollywoodfilm hoor!

157

Re: Jezus-Eik: Loods

finn wrote:

Weten we allemaal niet. Wat heeft Dendermonde daar ooit gedaan, gezien of gevonden alvorens het dossier naar Wallonie verhuisde? Heeft de lokale daar ooit onderzoek gedaan? Weten we niet. Men is bij de loods (en Lucien) uitgekomen bij onderzoek naar de moord op een jood in '86. Ik neem aan dat deze loods snel is opgekuist na september '85 maar dan nog, zijn de onderzoeksdaden van Dendermonde mbt de loods in PV opgesteld?

Interessant om te weten wie bij Dendermonde deze onderzoeken ter plaatste heeft gedaan. Door wie en als er PV's zijn opgemaakt? Als het een Bonkoffsky, een Achten, een Vermeersch, ... is, loopt dit spoor dood.

158

Re: Jezus-Eik: Loods

Ben wrote:

(...) Daarna volgde de Delta op 10/2/1987 de Heren Maes en Broeke (Aalst). Als laatste de heer Vos en Co op datum van 13 september 1996. Ik ben de kroongetuige in het onderzoek maar al de personen boven vermeld weigerde een woord op te schrijven van mijn verklaringen.

Staat ergens hierboven, post van Ben. Hier een gedeeltelijk antwoord.

159

Re: Jezus-Eik: Loods

Heel simpel, het terein eens afspeuren met een metaaldetector. De mogelijke beerput en steenput in dat kotje achteraan eens leegtrekken en beneden was er duidelijk een vijver geweest. Maar ze gaan blijkbaar alleen maar zoeken als ze zeker zijn niets te vinden. Waarom werd dit spoor nooit goed onderzocht?

160

Re: Jezus-Eik: Loods

Heb je opgemerkt dat er bijna 10 jaar zaten tussen ploeg 1 en ploeg 2? Maar Vos zat natuurlijk in beide ploegen.