221

Re: Jezus-Eik: Loods

Finn, als je wil mag je mij contacteren zodat je nog gerichter kan zoeken. Bed

222

Re: Jezus-Eik: Loods

finn wrote:

Ik zou wel meer willen weten over die corruptiezaak in Overijse. De oud-burgemeester is al lang dood maar andere mensen nog niet. Mij lijkt een "verkaveling" geen rede te zijn voor al die dingen die Lucien aanhaalt.

Het gaat wel degelijk om een aangifte van een bouwmisdrijf. Ik citeer uit een brief van 4 september 1974 van meester Smout - de toenmalige raadsman van Lucien Desmet - gericht aan voormalig minister van Justitie Vanderpoorten:

(...) In bijlage zal u copie vinden van een schrijven dat ik op 16 oogst jongstleden richtte aan de Heer Procureur des Konings te Brussel; ik voegde hierbij een dossier bestaande uit tweeënvijftig stukken; het betrof een aangifte van een bouwmisdrijf en samenhangende feiten, dit in vertegenwoordiging van mijn kliënt de heer Lucien Desmet, Vuurgatstraat

(...) Mag ik daarom de Heer minister van Justitie verzoeken bij toepassing van het artikel 274 van het wetboek van strafvordering, aan de Heer Procureur-Generaal te Brussel bevel te geven dat deze opdracht zou geven aan de Heer Procureur des Konings van te Brussel de bouwmisdrijven en samenhangende feiten genoemd in mijn schrijven van 16 augustus 1974 te vervolgen.

Hoe is heel die zaak geëindigd? Procureur des Konings Poelman geeft het antwoord:

Ingevolge uw brief van 24 april 1985, gericht aan de Heer Onderzoeksrechter Bellemans, die mij uw schrijven tot beschikking heeft overgemaakt, heb ik de eer u te laten weten dat het dossier waarvan u spreekt tot beschikking werd geadresseerd aan de Heer Arbeidsauditeur te Brussel, nadat de zaak alhier werd geseponeerd, in de loop van de maand februari 1978.

Deze magistraat heeft mij medegedeeld op 24 oktober 1979 dat hij het dossier zonder gevolg had geklasseerd en daarna, op mijn verzoek, dat hij de briefwisseling tussen advocaten en gerechtelijke overheden verder zou verzekeren.

Sindsdien werden geen stukken desbetreffend bij mijn bundel gevoegd, tenzij uw brief van 19 november 1979 waarop U op 21 december 1979 geantwoord werd dat de Heer Arbeidsauditeur, Quatre-Brasstraat 19 te Brussel, het dossier in handen had gekregen.

Ik bezit geen enkel precies stuk waaruit zou blijken dat in deze zaak onregelmatigheden werden gepleegd in mijn parket.

Bron: Brief van Procureur des Konings Poelman aan Lucien Desmet | 19 juni 19895

Ik kan mij voorstellen dat dit voor Lucien Desmet een grote teleurstelling was. Het leek me iemand die steeds ten strijde trekt tegen onrecht (zie zijn geschiedenis als verzetsstrijder). Als hij na die brief van Procureur Poelman te horen krijgt dat de Bende van Nijvel mogelijk in zijn loods heeft gezeten, geeft dit natuurlijk nieuwe munitie voor zijn strijd tegen corruptie en vriendjespolitiek in Overijse.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

223

Re: Jezus-Eik: Loods

Klopt, ik vermoed ook dat Lucien ten strijde trok tegen onrecht en tegen corruptie, zoals ik het begrepen heb had het zelfs te maken met een milieudelict.. Ik denk zelfs dat Lucien eventjes moet gedacht hebben dat men hem wou terug pakken. En de dag dat de GP? (Görts ?) aan zijn deur stond kan hij gedacht hebben dat zijn buurman hier achter zat (bijvoorbeeld door hem vals te beschuldigen van iets).

Zoals Ben hier aanhaalde was het niet Lucien die geroepen heeft "De bende van Nijvel zit in mijn loods" maar werd er tegen hem gezegd dat de Bende in zijn loods zat. Erger nog, men vertelde mij dat hij aanvankelijk zou verhoord zijn als mogelijke medeplichtige. En blijkbaar was het ook niet Lucien die de loods verhuurde maar de vader van Lucien. (Info verkregen van een oude vriend van Lucien, niet rechtstreeks.) Ook de naam Leroy zou gevallen zijn ivm dossier bouwovertreding (de Leroy die later zelf veroordeeld werd?). Geen idee wat de functie van Leroy in die tijd was en hoe hij iets te maken had met dat dossier.

Re: Jezus-Eik: Loods

In verband met het conflict Lucien Desmet met het bedrijf Nespak, 2 documenten van de Raad van State (bron: internet) » drive.google.com | drive.google.com

225

Re: Jezus-Eik: Loods

Goed bezig Ruf. Heb het zeer vlug doorgenomen en gemerkt dat er meerdere klachten waren bij onderzoek "commodo et incommodo". Ik vermoed dus dat Lucien de steun gekregen heeft van andere buurtbewoners. En dan vermoed ik dat die buurtbewoners ook wat gezien hebben aan die loods. Dus aan de ene kant leefden zij onder bedreigingen van de eigenaar van de plastiekfabriek en aan de andere kant ook nog eens bedreigingen van de mannen die de loods huurden. Zelfs tov kinderen. Die bedreigingen waren in sommige gevallen zeer zeer verregaand (plastiekfabriek/ buurtbewoners die durfden klagen).

Kwam daar bij dat hun Delhaize overvallen werd. Zeer begrijpelijk dat men daar niet al te veel wou zeggen in de buurt in die tijd. Zoals ik vanaf het begin zei, we moeten de hele story kennen voor we Lucien gaan afschilderen als een ... en begrijpelijk ook dat mensen al die dingen gaan associëren.

226

Re: Jezus-Eik: Loods

Straf, afgelopen zaterdag sprak men me ook over NESPAK (Vuurgatstraat 100). Deze bedrijfsvoering zou inderdaad z'n invloed hebben gehad op de woonwijk. Niemand heeft graag zwaar verkeer door z'n wijk natuurlijk ...

NESPAK BENELUX (» kbopub.economie.fgov.be) bestaat vandaag niet meer, er is wel een andere NESPAK. Deze Pakistaanse overheidsorganisatie houdt zich bezig met advies-, bouw- en managementdiensten.

Waren er niet meerdere verdachten uit het Bendedossier die ook verdacht werden van drugs- en wapenhandel via Pakistan? Kan toeval zijn, op de duur zie je overal complotten.

227

Re: Jezus-Eik: Loods

Laat ons mss bij de zaak blijven, we hebben nog tijd voor die complotten. De klacht van Lucien liep tegen Gillon Dassesse, wat is daar over geweten? (Doet mij een beetje denken aan Aast Van den Abiel / Podevijn en "nen atelier" waar dan "raar volk" blijkt te zitten, ik mis  alleen nog het woordje Congo.)

228

Re: Jezus-Eik: Loods

Ik plaats zelden iets als ik niet minstens 2 bronnen heb. De bronnen zijn in dit geval mensen uit Overijse. Een WNP'er, een motard die de belangstelling niet schuwt, zou ook een bezoeker van de loods geweest zijn. Ik noem geen namen en zelfs geen initialen. Hou hem dus toch maar in het achterhoofd. Nu snap ik helemaal waarom Lucien bij Moureau geroepen werd. En mogelijks zelfs waarom dit gegeven kon leiden tot een snelle regeringsvorming.

» www.google.com

229

Re: Jezus-Eik: Loods

Ik snap het niet coconut. Het is toch niet omdat een bezoeker van een loods misschien iets van plan was dat de verhuurder van de loods bij een minister gesommeerd moet worden en dat er raprap een regering gemaakt wordt. Was ik die politieker, ik zou alle politiediensten in mijn bureau roepen en beveiliging vragen. Ik mis iets.

230

Re: Jezus-Eik: Loods

In die tijd was weten of te weten komen munitie om iets af te dwingen.