Re: Jezus-Eik: Loods

Veel golfjesdieven zullen toen ook wel schrik gehad hebben dat ze van die moorden gingen beschuldigd wordën.

En ik denk dat veel gangsters zich ook wel zullen ontdaan hebben van hun Golfjes. En misschien links of rechts toch nog een onderdeel verkocht aan één of andere marginale garagist die zich geen vragen stelt. De volledige wagen verkopen zou te opvalkend zijn.

342

Re: Jezus-Eik: Loods

Bedankt Mgr en jay.

343

Re: Jezus-Eik: Loods

De golf 1 en de golf 2 kon je heel gemakkelijk stelen   Je draaide een houtvijs in het contact en trok dan het contact er heel simpel uit en vervolgens met een platte schroevendraaier starten

344

Re: Jezus-Eik: Loods

kenza wrote:

De golf 1 en de golf 2 kon je heel gemakkelijk stelen   Je draaide een houtvijs in het contact en trok dan het contact er heel simpel uit en vervolgens met een platte schroevendraaier starten

Dat klopt .
en om de deuren te openen stak je een platte schroevendraaier onder de deurklink een klop geven erop en de deur was open.
op 30 seconden was je weg met een golf .

345

Re: Jezus-Eik: Loods

Oh oh,we hebben forumleden hier met daderkennis  ........

346

Re: Jezus-Eik: Loods

Het grootste probleem is en blijft, zoals in een ander topic gezegd, dat we het systeem dat er achter zat niet kennen. Dat we niet weten wat informatie was of desinformatie. Zoals Bouhouche zei, jullie zullen er jullie tanden op stuk bijten. Hij kon het weten.

Nog iemand die dit door had was Lucien De Smedt, de eigenaar van de loods. Hij werd hier door sommigen neergezet als een halve gek maar dat was hij helemaal niet. Via een kennis, die hele lange gesprekken had met de zoon van Lucien hebben we zicht gekregen op het verleden van Lucien.

Lucien was één van de grootste weerstanders, na de oorlog gedecoreerd door de minister in naam van de koning; Lucien had gedurende 4 jaar aan het hoofd gestaan van een groot spionagenet. Lucien zag gelijkenissen met wat de Bende deed en met wat zij deden tijdens de bezetting. Hij vertelde ook over de band die ontstaan was tussen Opus Dei en de engelse en amerikaanse spionagediensten. Zo was er bijvoorbeeld een spionagedienst opgezet door een een engelse jezuïet die les was komen geven in het Sint Michielscollege. En zoals gezegd Lucien stond aan het hoofd.

Dit verhaal van Lucien werd bevestigd door anderen.

Ik kan dan ook niet geloven dat de beste spionagediensten ter wereld, die ook in Brussel aanwezig waren, niet zouden geweten hebben wie of wat de Bende was. Nochtans is het altijd stil gebleven wat deze laatsten betreft.

Enfin, voor Lucien was de Bende een soort déja-vu, dat wou ik eens uitleggen. Voor ik op dit forum kwam had ik nog nooit gehoord over een bureau voor desinformatie. Sinds dan vraag ik mij bij elke piste af, is dat nu een spoor of een dwaalspoor.

347

Re: Jezus-Eik: Loods

coconut wrote:

Voor ik op dit forum kwam had ik nog nooit gehoord over een bureau  voor desinformatie. Sinds dan vraag ik mij bij elke piste af, is dat nu een spoor of een dwaalspoor.

Blijkt dat ze met verve in hun opzet geslaagd zijn, lijkt me.

Re: Jezus-Eik: Loods

coconut wrote:

Lucien was één van de grootste weerstanders , na de oorlog gedecoreerd door de minister in naam van de koning; Lucien had gedurende 4 jaar aan het hoofd gestaan van een groot spionagenet.

De naam van Lucien komt niet voor in de index van het boek 'Het Geheime Leger", deze lijst telt ~1200 namen. Het boek is verschenen bij Uitgeverij Verbeke & Co in Gent, 1986. Het is het eerste standaardwerk over het verzet in WO II en kwam tot stand o.l.v. Prof. Henri Bernard van de KMS en 5 van zijn medewerkers.

Dat boek is uiteraard niet absoluut, maar als hij daadwerkelijk 4 jaar aan het hoofd zou hebben gestaan van dergelijk spionagenetwerk dan vermoed ik dat daar iets in de archieven van terug te vinden zou zijn (en dus vermeld zou zijn geweest in dergelijk gedetailleerd boek). Ook in latere boeken over het verzet kan ik de naam niet terugvinden, noch in mijn persoonlijke documentatie (die o.a. ledenlijsten bevat van diverse verenigingen van weerstanders.

Gewoon ter info, niet om de man zijn verdiensten onderuit te halen.

349

Re: Jezus-Eik: Loods

Hij staat misschien vermeld onder zijn "Nom de Guerre"?

350

Re: Jezus-Eik: Loods

Ik laat navraag doen voor verdere info. Bestaat er een lijst van ongeveer 80 leden die de decoratie zouden ontvangen hebben? Zal natuurlijk een tijdje duren aangezien ikzelf niet de persoon was die de gesprekken met één van de zonen van Lucien deed.

Staat er een August De Smedt tussen? 1 van de twee oudere mannen uit de omgeving van Lucien die dit bevestigde is ondertussen ook overleden. Of staat er een Van Winsene tussen die later krijgsauditeur werd?

Dat geheime leger telde toch een paar duizend leden? Of niet?