coconut wrote:Ik laat navraag doen voor verdere info. Bestaat er een lijst van ongeveer 80 leden die de decoratie zouden ontvangen hebben?
Zal natuurlijk een tijdje duren aangezien ikzelf niet de persoon was die de gesprekken met één van de zonen van Lucien deed.
Staat er een August De Smedt tussen? 1 van de twee oudere mannen uit de omgeving van Lucien die dit bevestigde is ondertussen ook overleden. Of staat er een Van Winsene tussen die later krijgsauditeur werd?
Dat geheime leger telde toch een paar duizend leden ? Of niet ?
1) Enkel een Jean Desmet komt in die index voor (en verder ook geen variaties op de familienaam).
2) De naam Van Winsene komt er niet in voor.
3) Ik heb totaal geen kennis van decoraties, daar kan ik niet bij helpen.
Niet elke verzetsbeweging is trouwens toegetreden tot Het Geheim Leger. En hoewel het boek in kwestie zeer gedetailleerd is, is het niet absoluut. De documentatie met ledenlijsten die ik in mijn bezit heb kwam omdat een familielid o.a. de correspondentie en administratie verzorgde voor de weerstanders na de oorlog, wat opnieuw geen absolute lijst is.
Het is alleen opvallend als iemand gedecoreerd was én zo een belangrijke functie had in het verzet, dat hij nergens genoemd werd in dit naslagwerk. Waar ik verder niks mee wil insinueren.