Re: Franchi SPAS-12

Dekaise, Mendez, Bouhouche, Podevijn waren in staat om al dan niet gezamenlijk wapens te verbouwen. Zoals Robert correct aanvinkt, wat is de meerwaarde hier van? Is het eerder de bedoeling geweest om een statement te maken, of een signaal aan een bepaalde groep te geven? Ik weet dat bij het opmaken van robotfoto's aangedrongen werd om het als een SPAS te omschrijven. Zelf ben ik heel benieuwd in welk milieu de SPAS voorkwam (bv trainingskampen).

62

Re: Franchi SPAS-12

Bossi wrote:

Een vraag voor wapenkenners / deskundigen. Zou men een FN kunnen ombouwen naar een Franchi SPAS? Deze vraag op basis van info dat ons dit weekend is toegekomen.

Op welke manier ombouwen, zodat en riotgun van FN lijkt op een Franchi? Of dat een FN riotgun semi automatisch wordt? Over welk geweer van FN hebben we het überhaupt? En waarom zou men dit doen, dit lijkt me volstrekt zinloos en onzinnig.

63

Re: Franchi SPAS-12

Een jachtwapen technisch ombouwen tot een werkbare SPAS is onmogelijk. Maar indien men bijvoorbeeld een FN jachtgeweer wil ombouwen zodat het uiterlijk op een SPAS lijkt bij een misdaad kan dat maar één reden hebben: Men wil de rechtmatige bezitter van een SPAS in diskrediet brengen.

Re: Franchi SPAS-12

Ik ken er niets van he, maar waarom denken jullie niet in de omgekeerde richting, namelijk een SPAS een andere "look" geven? Dat zou wel logisch geweest zijn. Want van de SPAS bleken er zo weinig in omloop dat de herkomst gewoon moest te achterhalen zijn. Sorry indien dit technisch gezien een domme opmerking is, nogmaals, ik ken er niets van maar ik gebruik gewoon de logica.

65

Re: Franchi SPAS-12

Ik denk te weten waarover het gaat, zoals nog wat forumleden weten gaat er een verhaal de ronde van een inbeslagenomen wapen dat omgebouwd was en op een rare manier schoot maar wel heel goed werkte. En geleek op een SPAS maar het was een FN. Let wel, ik ken daar niets van.

Re: Franchi SPAS-12

Bouhouche stond erom bekend dat hij zijn wapens liet aanpassen en ombouwen. Mendez werkte bij FN en drukte daar heel wat wapens en onderdelen achterover.

67

Re: Franchi SPAS-12

robert wrote:

Bedoel je ombouwen zodat de FN op de SPAS lijkt? Dat is doenbaar maar waarom zou je zoiets doen. Een manueel geweer ombouwen naar automatisch is niet evident, vele onderdelen zouden op maat moeten gemaakt worden en dit zou maar door enkele zeer bekwame personen kunnen gebeuren. Een dergelijk wapen zou zeer uniek zijn en niet interessant om misdaden mee te plegen. De wapenmaker zou het zeker herkennen.

Er zijn nog veel vragen ivm met de eventuele ombouw en de redenen daartoe. 

Kenza wrote:

Ik denk te weten waarover het gaat, zoals nog wat forumleden weten gaat er een verhaal de ronde van een inbeslagenomen wapen dat omgebouwd was en op een rare manier schoot maar wel heel goed werkte. En geleek op een SPAS maar het was een FN. Let wel, ik ken daar niets van.

Inderdaad, Kenza.

Re: Franchi SPAS-12

Het zou dus zoiets kunnen geweest zijn. Bouhouche bewaarde en/of liet wapens ombouwen, Mendez zorgde voor de know-how en de onderdelen ... en Podevijn had het gereedschap en de technische kennis om dit uit te voeren. Op die manier zou een single shots FN en flinke meerwaarde krijgen door hem om te bouwen naar een semi-automaat.

69

Re: Franchi SPAS-12

stiletto wrote:

Het zou dus zoiets kunnen geweest zijn. Bouhouche bewaarde en/of liet wapens ombouwen, Mendez zorgde voor de know-how en de onderdelen ... en Podevijn had het gereedschap en de technische kennis om dit uit te voeren.

Voila, dat bedoelde ik. Waarom mocht de moord op Mendez niet gelinkt worden?

Re: Franchi SPAS-12

En wat heeft grootvader Van de Steen bij Podevijn gezien ...