101

Re: Martial Lekeu

Spitfire wrote:

De Amerikanen verlenen niemand zomaar onderdak en nieuwe identiteit, en op de koop toe nog een vergunning van privé-detective en een vergunning om vuurwapen te dragen. Te zot voor woorden. Yankees doen alleen iets als ze er zelf beter van worden... Anders hadden we hier allemaal Duits gesproken en bradwurst gegeten.

Ter info: Robert Verbelen, Belgisch en Vlaams oorlogsmisdadiger was een nonkel van mij. Heb hem nooit gekend maar hij was een kozijn van mijn vader langs moeders kant. Meensel-Kiezegem en 28 moorden later vluchtte hij samen met het Duitse leger naar Oostenrijk. Daar werd hij opgesnort door de US CIC (Criminal Investigation Company) en prompt aangeboden voor hen te werken. Kreeg de soldij van een US Colonel en werd gestationeerd in Wenen, later in Munchen. Hij werkte voor de CIC onder 7 valse namen. Kreeg het voorstel om in de US te gaan leven als ret. Colonel, wat hij weigerde, hij was een Oostenrijkse burger toen. De Belgische aanvraag aan de Oostenrijkse regering na de oorlog voor uitlevering werd verworpen. De 28 moorden waren er plots maar 2 geworden. Hij stierf in peis en vree in 1963 in Oostenrijk.

Nota: Mijn vader was gewapend weerstander en Verbelen had er een erezaak van gemaakt om vader te klissen, wat niet lukte. Pikant detail; als rijkswachter werkte mijn vader na de oorlog voor dezelfde US CIC (waarvan bewijzen in mijn lade).

Het zal wel een bedoeling gehad hebben als ze Martial Lekeu onder hun vleugels namen, mijn idee. In de jaren '70 werd hierover een proces gevoerd in de US. Het ganse dossier ligt hier naast mij in de lade.

102

Re: Martial Lekeu

Keep your friends close, but, like it or not, keep your enemies even closer so you're strategically prepared to deal with the DUD element around you.

Dat was/is? een gekende strategie van de Amerikanen he Leo.

Wat Lekeu betreft, dat was eerder een friend van de Amerikanen denk ik. Ze kunnen hier wel zeggen dat de papieren om hem uit te leveren klaar lagen maar ik geloof geen halve milliseconde dat de Amerikanen dat gingen doen.

103

Re: Martial Lekeu

That's not the point. Als de Belgische overheid de Amerikaanse overheid vroeg om Martial Lekeu uit te leveren of desnoods uit te wijzen lag de bal in het kamp van de VS. In feite kon de VS niet anders dan Martial Lekeu op zijn minst uitwijzen want Martial Lekeu verbleef ginder onder een valse naam en maakte gebruik van een vals rijbewijs.

104

Re: Martial Lekeu

Victime de menaces anonymes, Lekeu s'exilera aux Etats-Unis. A son arrivée, il se verra délivré un port d'arme permanent et une protection du FBI. Il changeait de ville et de nom, plusieurs fois par mois. Bizarrement, E.B, le président de l'importante protection des animaux, lui fit de nombreuses visites, parfois accompagné du célèbre mercenaire Robert Denard.

Heb je dat gelezen? "Protection" du FBI". En de man die dit schreef wist verdomd goed wat hij zei.

Re: Martial Lekeu

Ik vraag me af wie Lekeu bedreigde en met welk doel?

106

Re: Martial Lekeu

Niemand? Les excuses sont fait...

107

Re: Martial Lekeu

En diverse verklaringen en berichten die in dezelfde periode bij de Delta-groep binnenkwamen, konden de indruk wekken dat deze Groep G niet moest worden onderschat. Zo verklaarde iemand uit Bastogne die een tijdlang met Lekeu te maken had gehad dat deze indertijd beweerde:

"(...) op dat moment nog altijd regelmatig vergadering te hebben met mensen van extreem-rechts in een hotel te Brussel. Hij beweerde dat er op die vergaderingen oversten kwamen uit politie en rijkswachtmiddens en dat daar ook Amerikanen bij waren. Hij zegde dat die mensen in feite de plannenmakers waren van iets dat al jaren aan het broeien was met het uiteindelijke doel een zeer sterke extreem-rechtse persoonlijkheid in België aan de macht te brengen, afkomstig uit middens van de rijkswacht en/of militairen."

"Hij beweerde dat hij en nog anderen de mensen op het terrein waren en dat de directieven voor uitwerking van dit doel uitgingen van personen die boven hem stonden en die op die vergaderingen in dat hotel te Brussel kwamen. Hij had het klaar en duidelijk over regelmatige vergaderingen waaruit ik opmaakte dat die er minstens één keer per maand op dat moment waren. Hij zegde ook dat de uiteindelijke richtlijngevers Amerikanen waren welke op hun beurt aan hooggeplaatste militairen en rijkswachters directieven gaven. De naam van het hotel waar dat doorging herinner ik mij niet meer."

En in relatie tot een (vermoedelijk) vroegere goede collega van Lekeu en de rijkswacht kwamen niet alleen berichten binnen over diens liederlijke gedrag maar ook over:

"(...) het feit dat Bouhouche opdracht zou gekregen hebben een groep te vormen. Hij neemt in deze groep op, mensen welke 'problemen' hadden of gehad (hebben) in de rijkswacht. Hierin onder meer (...), (...), (...) en (...). Dit zou aan het ontstaan van een bende liggen."

Ook het gesprek dat de substituut Acke op 28 februari 1989 had met de journalist Gilbert Dupont van La Dernière Heure, die kort voordien uitvoerig had gepraat met Lekeu in Orlando, was niet van aard om de eerste berichten over de Groep G te bagatelliseren. Zo deelde hij mee dat Lekeu hem had verteld dat hij:

"(...) voor de Groep G (werd) gerecruteerd door Didier."

Bron: Een analyse van het onderzoek naar ex-rijkswachters in de jaren 1976-1990 | Fijnaut, C.J.C.F.; Verstraeten, R. | 1997

108

Re: Martial Lekeu

fenix wrote:

Ook het gesprek dat de substituut Acke op 28 februari 1989 had met de journalist Gilbert Dupont van La Dernière Heure, die kort voordien uitvoerig had gepraat met Lekeu in Orlando, was niet van aard om de eerste berichten over de Groep G te bagatelliseren. Zo deelde hij mee dat Lekeu hem had verteld dat hij:

"(...) voor de Groep G (werd) gerecruteerd door Didier."

(...) Maar het is de speurders wel opgevallen dat Lekeu:

(...) die Groep G buiten zijn proporties opblaast, op het ogenblik dat wij aan het vel van Lekeu zitten omwille van zijn mogelijke betrokkenheid bij de feiten van Temse".

Bron: Verhoor Sack, 20-6-1997

Want in feite - en dat wist Lekeu ook - stelde de Groep G niets voor, en kon zij ook niets voorstellen, omdat ze direct werd aangepakt (...)

Bron: Bendecommissie II

109

Re: Martial Lekeu

Dream on, maar besef dat je het over een kat in ee zen Sack hebt.

110

Re: Martial Lekeu

Geeft U er al de brui aan?