111

Re: Martial Lekeu

Het was minstens de taak van Sack om alles te temperen en te minimaliseren. Minstens. Volgens Sack zweefden Bihay en Balfroid en was Francois Raes niet al te slim. En werd groep G vlug aangepakt... Bouhouche, Beijer en co waren gewoon ex rijkswachters die wraak wilden nemen.

Ik geef het inderdaad op als de discussie over Sack begint. Naar mijn bescheiden mening had er geen enkele rijkswachters in het onderzoek mogen zitten.

112

Re: Martial Lekeu

Ik merk dat U kolonel Sack niet erg genegen bent. Deze misschien dan:

Verhoor Troch, 24-4-1997, 87.

(...) Troch drukte het zo uit:

Neen, ik relativeer niets. Lekeu schept verwarring. Er is de Groep G. Dat is volgens mij een kort verschijnsel geweest dat niet van de grond is geraakt omdat men onmiddellijk heeft ingegrepen (...)

Bron: Bendecommissie II

113

Re: Martial Lekeu

Goed argument. Maar naar mijn weten mocht Troch het onderzoek naar extreem rechts niet voeren omdat Charleroi dit claimde.

114

Re: Martial Lekeu

Wie dit onderzoek ook niet verder mochten doen waren Bihay en Balfroid, zelf rijkswachters, die lang voor de onthullingen van Lekeu de ultra geheime groep G hadden ontdekt.

Misschien moeten we eens een andere groep laten horen, namelijk de advocaten van de slachtoffers. (Die we hier buiten Vermassen zeer weinig horen.)

Zeker vier hoge ex-functionarissen van de Belgische rijkswacht waren via banden met extreem rechtse organisaties betrokken bij de aanslagen van de Bende van Nijvel. Dat hebben twee advocaten, die de families van de 29 slachtoffers van de bende vertegenwoordigen, gisteren verklaard tijdens een bijzondere zitting van Justitie in Charleroi.

De advocaten hebben gisteren de namen bekendgemaakt van zeker twintig leden van de rijkswacht, het nationale politiekorps in België. Daaronder ook de naam van de vroegere rijkswacht-generaal Beaurire, de hoogste functionaris.

Verder zijn de namen van drie kolonels genoemd. Ook staat Madani Bouhouche op het lijstje. Bouhouche werd in het verleden als rijkswachter vaker in verband gebracht met extreem rechtse groeperingen.

De rijkswacht van toen dat was het leger he. Dus moeten we minstens Groep G en Groep M samen tellen. En wat die laatste groep betreft, dit weten we niet van horen zeggen of lezen.

115

Re: Martial Lekeu

fenix wrote:

Goed argument. Maar naar mijn weten mocht Troch het onderzoek naar extreem rechts niet voeren omdat Charleroi dit claimde.

War Martial Lekeu dan geen extreem-rechts element?

116

Re: Martial Lekeu

Nog vragen die je zelf kan beantwoorden? Volgens mij wel ja, maar verdachte voor Temse.

Re: Martial Lekeu

Bihay en Balfroid waren wellicht de enige gendarmes die niet op de hoogte waren van het bestaan van de G-groep.

Volgens Amory waren alle rijkswachters van rechts en dachten "carré".

118

Re: Martial Lekeu

Vandaar dat het onderzoek ook "carre" gedraaid is.

119

Re: Martial Lekeu

Opgemerkt werd wel dat Troch op 25 september 1989 - merkwaardig genoeg - alsnog aandrong op het indienen van een verzoek om uitlevering bij de Verenigde Staten.

Bon: Bendecommissie II

120

Re: Martial Lekeu

Ter info ivm Lekeu:

In interview van Le soir 1992 had hij het over een klimaat van destabilisering om bestaande machtstructuren en de ordestrijdkrachten te versterken.

Werd ooit voorgesteld aan Degrelle als “een beloftevolle nieuwkomer”.

“De communisten bevinden zich in Belgie in een machtspositie. We hebben een doortastend regime en competente figuren aan de macht nodig. We moeten andere collega's met dezelfde idealen en ideeën als wij rekruteren om te strijden tegen het rode gevaar”.

Depretre: "Des truands...des predateurs....".

Ach ja... Zonder commentaar.