1

Topic: Claude Delperdange

Schuldig, maar niet veroordeeld

In Vlaamse rechtszalen is de voorbije jaren heel wat afgefilosofeerd over de invulling van het begrip wettige zelfverdediging. Daar had de 14de kamer van de correctionele rechtbank in Luik op 23 juni 1999 minder moeite mee, toen ze moest oordelen over Anne Mariage. De vrouw stond, rijkelijk laat, terecht voor de moord op haar man, in de vroege ochtend van 12 juli 1991. Het onderzoek was al meer dan zes jaar rond. Het strafdossier had al die tijd stof liggen vergaren op het parket in Luik. Anne Mariage, die na de moord zelf de politie had verwittigd en bekentenissen had afgelegd, werd schuldig geacht, maar niet veroordeeld. Behalve vijf dagen voorarrest in juli 1991 kreeg ze geen enkele straf voor de moord op haar man. De rechtbank haalde twee redenen aan: "wettige zelfverdediging" en het feit dat de verdachte "onredelijk lang" op het vonnis had moeten wachten.

Haar man heette Claude Delperdange (43), was zaakvoerder van het bedrijf Zeus Computers en stond bekend als een geweldenaar en seksuele veelvraat. Hij zou zijn vrouw hebben verplicht tot deelname aan seksfuiven met enkele Luikse notabelen in hun villa in Esneux. Precies omdat ze het geweld en het misbruik niet meer kon verdragen had ze die ochtend na een zoveelste dispuut naar het jachtgeweer gegrepen. Of het echt zo gegaan is, is moeilijk te achterhalen. De rechtszaak speelde zich van begin tot eind achter gesloten deuren af. Als er al eens wat uitlekte, prikkelde dat meteen ieders verbeelding. Zoals toen Le Soir onthulde dat "een belangrijk iemand" aan die seksfuiven had deelgenomen. Nieuwe inzichten in onopgehelderde Belgische affaires komen de laatste tijd steeds vaker vanuit Parijs.

Een ploeg van de Franse zender Canal + strikte Nihoul begin 2000 tijdens research omtrent de zaak-Dutroux in een hotel met een verborgen camera. Hij vertelde met smaak doch off the record hoe in de marge van de moord op minister van Staat André Cools (PS) twee getuigen "uit de weg geruimd zijn in opdracht van ministers". Eén moord, aldus Nihoul, was achteraf door justitie getransformeerd in zelfmoord, in het andere geval had de echtgenote de klus geklaard, wetende dat justitie haar niets zou maken. Nihoul doelde daarmee overduidelijk op Delperdange.

Daders » Claude Delperdange

Re: Claude Delperdange

Ben wrote:

Een ploeg van de Franse zender Canal + strikte Nihoul begin 2000 tijdens research omtrent de zaak-Dutroux in een hotel met een verborgen camera.

Heeft iemand meer informatie over dit? De journalisten? De volledig inhoud van de video zelf?

Ben wrote:

"Iemand uit het extreem-rechtse milieu heeft mij een stapeltje foto's toegespeeld van extreem-rechtse trainingskampen in de jaren tachtig, vermoedelijk in de Ardennen", legt Rogge uit. "Op de foto's zag je Françis Dossogne. Over een andere man in battle dress zei mijn contactpersoon: 'En dat, dat is nu de legendarische reus van de Bende van Nijvel.'

De bron van André Rogge is mijn bron i.v.m. Cams, Noel, Verhoeft, Cryns, ... Ja, dezelfde persoon. Mijn bron is boos op Rogge omdat hij heeft de foto's gebruikt zonder haar te vragen. Mijn bron heeft gezegd dat zij is te zien in de foto's van extreem-rechts trainingskampen dat zij heeft aan Rogge gegeven. Mij bron is ook tipgever voor André Rogge geweest, i.v.m. de moord op van André Cools.

3

Re: Claude Delperdange

Ik wil best geloven dat Delperdange de reus was:

  • Extreem-rechtse wapenfreak;

  • Link met Deferm;

  • Robotfoto 19;

  • Gestalte;

  • Een getuige sprak ook over een "verzorgde stoppelbaard";

  • Organiseerde seksfuiven;

  • Geëlimineerd door zijn vrouw waarvan het proces lang aansleepte.

Hoewel ik voor Aalst toch eerder Haemers verdenk, op nieuw op basis van een getuigenverklaring (pukkel naast neus, blauwe ogen, ...). Dat hoeft elkaar niet uit te sluiten. Had ook Delperdange blauwe ogen? Wat was het standpunt van je bron in de zaak Cools? Week zij af van het officiële verhaal?

Re: Claude Delperdange

dim wrote:

Ik wil best geloven dat Delperdange de reus was.

Ik denk dat Rogge geen bewijs had. Delperdange is verdacht, zeer verdacht. Maar dat is alles. Dank je wel, Eve, voor de link naar de stuk, van de programma van Patrick Pesnot, die praat over de foto's van Dossogne en Delperdange, dat je hebt pas geplaatst.

dim wrote:

Een getuige sprak ook over een "verzorgde stoppelbaard;

Heb je meer informatie over deze getuigenis?

dim wrote:

Wat was het standpunt van je bron in de zaak Cools? Week zij af van het officiële verhaal?

Mih bron schreef over Cools ivm René Grenier » Filière Boraine

Bijvoorbeeld:

Lorsque Cools a été tué, Grenier est devenu fou d'inquiétude, au point qu'il m'a donné des instructions concemant les sociétés qu'il dirigeait alors ( R.A.C s.a , dont je suis actionnaire, 1.C.A s.a et Sport Auto Location s.a,(dont je suis aussi actionnaire) me disant qu’allait certainement l’arrêter. II n'a même pas été entendu. J’ai pourtant fait une déposition auprès d'Ancia.

Après deux semaines de stress paniques, je suis venue au sujet avec prudence, pour savoir la cause de telles paniques.  II m'a dit : c'est un de mes proches qui a fait tuer Cools. II m'avait annoncé son intention, il y a déjà un bon bout de temps, car Cools mettait le nez dans des comptes et des arrangements, et que tout allait être découvert. Le monde politique belge allait sauter, disait-il ...

Re: Claude Delperdange

De gelijkenis is inderdaad treffend! Delperdange had connecties in het extreem-rechtse milieu. Maar hij had nog meer een lange arm. Zou hij zelf de wapens hebben opgenomen te Aalst? Zijn steenrijke en invloedrijke figuren a la Delperdange niet eerder van mening dat ze liever hun handjes niet vuilmaken en anderen inhuren om hun zaakjes op te knappen? Gewoon een paar bedenkingen.

6

Re: Claude Delperdange

Kan men vragen stellen bij de moord op Delperdagne? Of is dit een stap te ver gezocht? Is zijn vrouw Anna wel de echte moordenares? Ze zal misschien wel afgezien hebben maar, voor een moord zit ze wel heel weinig dagen.

Misschien heb ik veel fantasie op dit ogenblik, het doet mij ook een beetje aan Bouhouche denken. Die wist ook veel en men heeft hem inzake de bende ook niets kunnen maken. Heel ver gezocht misschien maar stel dat hij nu echt de reus was.

7

Re: Claude Delperdange

swansongunsung wrote:

De volledig inhoud van de video zelf?

Er circuleerde op YouTube een korte stukje van de video. Ik weet niet of het nu nog op het internet te vinden is.

swansongunsung wrote:

Mij bron is boos op Rogge omdat hij heeft de foto's gebruikt zonder haar te vragen.

Waarom neemt Rogge het risico om het advies van - blijkbaar - een goede bron zomaar te negeren? Had hij zijn eigen agenda en wou hij zelf in de media komen met de oplossing van het raadsel?

LuckyOne wrote:

Zijn steenrijke en invloedrijke figuren a la Delperdange niet eerder van mening dat ze liever hun handjes niet vuilmaken en anderen inhuren om hun zaakjes op te knappen?

Dat zou je verwachten, maar hij wordt wel omschreven als een gewelddadig persoon. En hij was blijkbaar geïnteresseerd in extreem-rechts en extreem-rechtse trainingskampen in de Ardennen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Claude Delperdange

http://lh4.ggpht.com/_w9CR5VmH5fc/TO1evZzBasI/AAAAAAAAANs/BUX5Pe6SsBg/fj%201.jpg

http://lh3.ggpht.com/_w9CR5VmH5fc/TO1ev9bmJ9I/AAAAAAAAANw/rNAhwRg4tZs/fj%202.jpg

Bron » tueriesdubrabant (Merci Kranz.)

9

Re: Claude Delperdange

Misschien herkent insider ook de anderen op de foto?

Re: Claude Delperdange

Voor de andere foto's zie » Front de la Jeunesse