Re: Claude Dubois

De moord zou dus wel degelijk door haar ex uitgevoerd zijn, en niet door Claude Dubois.

122

Re: Claude Dubois

Ik heb inderdaad artikels gevonden waarin stond dat de ex een hoofdverdachte was, maar geen artikels over het feit dat de ex er ook voor werd veroordeeld. Maar verbeter me als ik me vergis.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Claude Dubois

Je hebt gelijk, nooit een veroordeling maar men lijkt vrij zeker dat hij het was.

Doden oogartsassistente blijft onbestraft

De gewelddadige dood van de Haagse oogartsassistente Ingrid Akkerman (32) in juni 1983 blijft voorgoed onbestraft. Een van de oorzaken is de verjaringstermijn van doodslag. De rechtbank in Den Haag liet gisteren Ingrids weduwnaar Abdellah A.B. (56) naar huis gaan. Officier van justitie mevrouw mr. M. Nieuwenhuis wees zijn toenmalige woning aan de Van Kinsbergenstraat 70 weliswaar aan als de plaats waar de vrouw om het leven moet zijn gebracht. Aangezien voorbedachten rade echter niet te bewijzen werd vorderde zij vrijspraak van moord. En omdat het misdrijf in de vorm van doodslag - na vijftien jaar - verjaard is, vorderde zij dat de rechtbank zou uitspreken dat het recht op strafvervolging is vervallen, hetgeen ook prompt gebeurde.

Begin dit jaar werd het inmiddels als 'cold case' geboekte drama, waarin Abdellah in 1984 al buiten vervolging was gesteld wegens "onvoldoende aanwijzing van schuld", opnieuw actueel. Op verzoek van nabestaanden werd door middel van dna-profielvergelijking aangetoond dat de elf lichaamsdelen, zonder hoofd en vingertoppen, die op 20 juni 1983 bij het Belgische Meise waren gevonden, inderdaad van Ingrid Akkerman waren. Ingrid verdween een week eerder op de dag dat ze naar een advocaat zou gaan om een echtscheiding voor te bereiden.

Op advies van zijn advocaat mr. H.G. Koopman zei Abdellah A.B. gisteren geen woord tegen zijn rechters, behalve: "Ik geef geen antwoorden. Ik heb nooit iemand vermoord. Ik ben onschuldig, en verder beroep ik me op mijn zwijgrecht."

Bloedvlek

Uit een lange reeks verklaringen in het dossier liet president mr. S.L. Donker naar voren komen hoe Abdellah A.B. indertijd de meest uiteenlopende verklaringen had afgelegd over de herkomst van de grote bloedvlek in het tapijt van zijn woning. En hoe in zijn omgeving bekend was dat hij had gedreigd Ingrid te doden als zij hem zou verlaten. En hoe Ingrid zelf, na een escapade met een ander, te kennen had gegeven: "Dit moet ik niet wéér flikken, want dan maakt hij me van kant." Zij had verteld dat hij gedreigd had haar te doden en dat dan niemand haar zou kunnen vinden. Ook haar moeder had Abdellah zelf over moord horen spreken. En een vriend van hem, die sieraden van Ingrid had beleend, had zich uitgelaten in de trant van: "Vloerbedekking weg, ik het goud, ze vinden niets meer."

In het dossier is zeker het begin van bewijs van voorbedachten rade te vinden, meende de officier. Daartoe behoort ook de geraffineerde manier waarop - na de dood - het lichaam zo werd verzaagd en versneden dat, althans in 1983, identificatie vrijwel uitgesloten was. Maar, redeneerde de officier, "ik kan niet afleiden dat verdachte hier vooraf over nagedacht heeft of handelingen heeft verricht".

Advocaat mr. Koopman vond overigens dat zelfs het recht om wegens de nog niet verjaarde moord te vervolgen, al is verspeeld: in 1985 heeft de toenmalige officier van justitie mevr. mr. Klopper aan haar Belgische collega, de procureur des konings, laten weten dat Abdellah níet zou worden vervolgd, ook al werd er van uitgegaan dat de lijkdelen heel goed van Ingrid konden zijn.

Of de rechtbank over twee weken, met betrekking tot het delict moord besluit tot vrijspraak dan wel niet ontvankelijkheid van het openbaar ministerie moet worden afgewacht. Zeker is wel dat Abdellah niet zal worden veroordeeld.

Uitspraak: 21 augustus.

Bron: De Telegraaf | 6 augustus 2022:

Re: Claude Dubois

(...) "Face à lui, ils (les policiers) sont frappés par sa taille gigantesque et sa froideur. L'homme a le profil d'un des tueurs fous : tout d'abord par sa grande taille, puis en raison de sa passion des armes, mais surtout par son passé".

Bron: Les Tueurs fous du Brabant - Le cold case aux 28 victimes | Michel Leurquin en Patricia Finné

Claude Dubois was dus blijkbaar ook een "kandidaat-reus". Ben heeft op zijn forum 23 kandidaat-reuzen opgesomd, Claude Dubois is dus de 24ste ...

125

Re: Claude Dubois

Wat, Claude Dubois een reus? Wie heeft dat waar uit gehaald? We hebben het hier over de vorige eigenaar van de Top Ten in Vilvoorde. Dat was helemaal geen reus. Weet niet of Bely hier nog mee leest maar die kende hem redelijk goed. Scaramouche, ben je zeker dat het hier over Claude Dubois ging? Ook Tru dat kende hem van zien maar geen idee of die nog mee leest, denk het niet.

Claude Dubois mat ongeveer 1m85.

Re: Claude Dubois

Ik ben toch niet gek?!?

Hetgeen ik geciteerd heb staat in het nieuwe boek van Michel Leurquin en Patricia Finné. Bladzijde 279. Anders moet je het aan de auteurs van het boek zelf vragen.

127

Re: Claude Dubois

Waarom zou ik dat aan Michel moeten vragen als ik Dubois zelf gekend heb (van zien natuurlijk omdat hij mede eigenaar van de Top Ten was). Niemand die hem gekend heeft heeft hem ooit een reus genoemd. En dik was hij ook niet, ik heb dus totaal geen idee waar de woorden "taille gigantesque et sa froideur" vandaan komen. Het was namelijk een kerel met een zeer kort lontje.

Misschien slaan die woorden op de andere Claude Dubois van wie deze de garage overgenomen had en die dus ook Claude Dubois noemde en eveneens een misdadiger was? Onze Claude Dubois was van 1943, september indien ik mij niet vergis. Die andere was uit de jaren '30.

Dus neen Scaramouche, jij bent niet gek (smiley). Ik ga de auteurs ook niet aanschrijven om te zeggen dat ze fout waren. Voor mij moet een reus minstens 1,90 meter zijn. Maar ik geef toe dat een wat dikkere man die die grootte heeft iets impossanter lijkt. Dubois was eerder mager.

Die 1m85 komt uit één of ander off. papier, ik zou hem kleiner ingeschat hebben.

We weten trouwens ook niet of Claude Dubois echt Claude Dubois noemde, op zijn doodsprentje stond namelijk een andere naam. Er was dus "van alles" met die Claude D.

Re: Claude Dubois

Ziehier de hele tekst. De "valise" waarover men hier verder spreekt, is deze gevonden op de E19 ter hoogte van Lot-Beersel. Valise met o.m. een stukje papier waarop staat:

Leclercq boss Delhaize, 250.000 actions de 5.000".

"Face à lui, ils (les policiers sic) sont frappés par sa taille gigantesque et sa froideur. Mais Dubois n'a rien à dire. Cette valise est bien à lui, certes. Cette valise, il l'avait cachée dans le dancing dont il était propriétaire à Vilvoorde. La boîte de nuit était partie depuis en fumée dans des circonstances non-élucidées. Dubois ignore qui a récupéré la valise et ne sait rien de son contenu. Personne n'insiste sur le morceau de papier, et personne ne fait un lien avec les tueries du Brabant.

Une erreur? Peut-être bien, car l'homme a le profil d'un des tueurs fous: tout d'abord par sa grande taille, puis en raison par sa passion des armes, mais surtout par son passé".

Re: Claude Dubois

Ik heb mij ondertussen ingelicht bij een bron, een persoon die veel afweet van de Bende van Nijvel. Claude Dubois zou zonder schoenen 1m86 groot geweest zijn. Dus toch geen reus. Vanwaar komt allemaal die verkeerde informatie in feite... Het dossier is al moeilijk genoeg... En die verkeerde informatie wordt dan neergeschreven in een boek.... Enz. enz. enz... Je hebt gelijk fenix.

Effen nog dit : 1m86 zonder schoenen. Als je dan hoge bottines aantrekt kom je waarschijnlijk wel boven 1m90 uit... Eerlijk gezegd, ik geef de pijp aan Maarten...

130

Re: Claude Dubois

En waarom zou jij de pijp aan Maarten geven? Toch niet voor die stomme wel/niet reus. Dat zou ik niet leuk vinden. We kunnen hier trouwens niemand uitsluiten. Hij had wél het juiste profiel maar ik vrees dat ook hij een dwaalspoor was. Gezien de story met zijn valies.