Re: Lokeren: 5 December 1985

Misschien stelde de bewaking 's nachts niet veel voor, maar waarom in vredesnaam die risico's nemen door weer naar een Vlaamse Delhaize te gaan? Voor een stel van die rotsigaretten hadden ze ook wel ergens een kiosk of magazijn in het Brusselse overvallen. Veel dichterbij en veel minder risico. Juist omdat ze nu werden gepakt i.v.m. een Delhaize werd er een link gelegd naar de bende De Staerke, maar als ze ergens rond Brussel een magazijntje hadden leeggeroofd was niemand iets opgevallen. Dus gewoon oerstom, of zat er meer achter?

12

Re: Lokeren: 5 December 1985

Neen, geen nachtelijke (privé) bewaking. Men had trouwens de manschappen niet. Iederéén in de bewakingsector liep toen dolgedraaid door het aantal bewakingsopdrachten. De lopende contracten moesten ook ingevuld raken. Om een idee te geven:

Om 04:30 stond ik op voor mijn vaste dienst (5:30 tot 14:30) in een chemisch bedrijf in het Mechelse. Om 15:10 was ik terug thuis in Leuven. Hond klaarmaken, eten meenemen, wapen ophalen in het depot van de bewakingsfirma en om 17:00 begon mijn dienst aan de Delhaize van Overijse. Tot 20:00 of 21:00. Thuis om 20:45, hond verzorgen, eten en bedje in rond 23:00 en om 04:00 opnieuw starten. Reken daarbij dat op zaterdagavond om 21:00 (na Delhaize) de bewaking begon aan een dancing in het Leuvense, ook met hond, tot 6:00/7:00 zondagmorgen.

En om de lieve vrede te bewaren in de familiale huiskring met de jongens naar de voetbalmatch op zondagvoormiddag. Als je in die periode naar mij zou gespuwd hebben, was ik ook omgevallen. Maanden van 220/230 werkuren waren geen uitzondering.

En natuurlijk, 24/24 bewaking is niet te betalen door de klant. En voor de klant was de aanwezige bewaker maar een uithangbord in de zin van: "Kijk we doen er iets aan". Je hoeft geen criminoloog te zijn om de inpact van één bewaker met hond tegenover een razende bende moordenaars voor te stellen. En met die gedachte stonden we daar ook. Van God vergeten!

13

Re: Lokeren: 5 December 1985

De speurders schrokken het meest van al van het lef om zo kort na de achtvoudige moord in Aalst in te breken in een Delhaize niet ver daar vandaan. Lokeren viel in de kritieke perimeter van Dendermonde-Aalst voor de beveiliging. De warenhuizen werden er tot sluitingstijd bewaakt en daarna in het patrouilleschema opgenomen.

"Er hing 's nachts spanning in de lucht en het gevaar om omver geschoten te worden bij een inbraak was zeker niet denkbeeldig", gaf Van Esbroeck toe. "Wij zijn toch doorgegaan. Het antwoord hierop is simpel: wij waren verplicht te werken uit geldgebrek."

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Lokeren: 5 December 1985

Edouard Ophalffens en Marie Bressan werden toen met de gestolen goederen betrapt in een aangepaste BMW 5-serie. Is er een band bekend met Van Esbroeck of aanverwanten?