91

Re: Televisie: 1985

Slachtoffers van de Bende van Nijvel: ‘De daders zijn nooit gepakt, al zijn ze wel bekend. Iedereen wéét dat zij het gedaan hebben’

De fictiereeks 1985 sleurt ons terug naar de turbulente jaren 80, gemarineerd in het bloed van de 28 dodelijke slachtoffers van de Bende van Nijvel. Drie jongvolwassenen belandden in het oog van de storm die België toen op zijn kop zette, met brutale overvallen en blinde terreur. Wat u op het scherm te zien krijgt, is meeslepende fictie, maar voor sommigen was het de bittere realiteit. We brachten het eerste en het laatste Bende-slachtoffer samen voor een sneakpreview: oud-kolonel Herman Vernaillen (81) en zijn dochter Hilde (57), die ontsnapten aan een moordaanslag in 1981, en David Van de Steen (46), slachtoffer van de Bende-overval in Aalst.

Lees hier het hele interview » Nieuws

Re: Televisie: 1985

Ik wist niet dat de auteurs van Maubeuge zelf de politie hadden gebeld. Wat is een fictie?

Re: Televisie: 1985

Een fictie is een element dat geheel of gedeeltelijk uit het hoofd van de schrijver komt, omdat het nu eenmaal voor een duidelijker verhaal zorgt.

Net als de aanname dat de Santana van Maubeuge ook die van Dekaise is dus.

Re: Televisie: 1985

Op wie is Debels gebaseerd of is dit een volledig fictief personnage? Ik moest aan Lekeu denken.

Re: Televisie: 1985

Er is duidelijk gekozen om heel vrij om te springen met de chronologie en het lidmaatschap van Groep G en Groep Diane enzovoort, dus ik val niet over het feit dat de periode niet zou kloppen voor Lekeu. Toch neig ik naar volledig fictief voor Debels. Na vier afleveringen heb ik bij hem geen Lekeu-gevoel maar zie ik hem eerder als één van de tientallen onbekende Groep G-leden. Een geslaagd personage overigens, hij is overtuigd rechts, anti-communistisch, racistisch, dat alles maakt hem geloofwaardig als lid van Groep G, en tegelijk voel je dat hij maar een kleine garnaal is. Dus hij voelt voor mij echter dan Verhellen die met zijn "dwaze kop" zogezegd alles tegen zijn goesting doet.

Gelet op dat losjes omspringen met de chronologie dat ik al aanhaalde, zie ik een evidentere link, en fysieke gelijkenis, van Christian Amory met het personage 'Christophe Dejoyaux'.

96

Re: Televisie: 1985

Rose Djuroski: La série “1985” vue par une victime: “Je ne suis pas d’accord. Ils auraient pu me demander, c’est atroce de voir ça.” DH

Altijd hetzelfde liedje he. Altijd dezelfde mensen die vergeten worden. Uit elementaire beleefdheid hadden ze tenminste alle slachtoffers kunnen contacteren.Ach ja, 't is maar fictie he.

Re: Televisie: 1985

Het verhaal is een fictie. Maar de reeks behoort tot de werkelijk van 2023.

98

Re: Televisie: 1985

Etienne1420 wrote:

Ik wist niet dat de auteurs van Maubeuge zelf de politie hadden gebeld. Wat is een fictie?

Voor de Franstalige vrienden: jullie lopen wat voor dus gelieve nog geen inhoud van de volgende afleveringen te verklappen. wink

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

99

Re: Televisie: 1985

Terreurslachtoffers anno 2023 moeten zelf hun dossier laten vertalen om hun schade te bewijzen !
De daders worden bijgestaan door drie psychologen betaald door ons en hebben heel veel noten op hun zang .
Dat is pas schokkend !..

100

Re: Televisie: 1985

En drie tolken voor 1 verdachte die daar werkloos zitten omdat verdachte verkiest beneden in de cel te blijven. Maar Van Q doet het goed volgens zijn vrouw.