121

Re: Televisie: 1985

Groep G en de VMO bestonden niet meer in 1982. Ik zou het ook zeer onwaarschijnlijk vinden dat VMO leden met Franstaligen onder leiding van een agent van de staatsveiligheid zouden samenwerken, België was de vijand van de VMO.

122

Re: Televisie: 1985

Tiens wrote:
Bossi wrote:

Is er iemand nog iets opgevallen op de voorruit van de VW Santana dat in beeld kwam inzake de overval op Dekaise?

https://ufile.io/k74hqdya

https://i.ibb.co/BCfTr8C/Bossi.jpg

Re: Televisie: 1985

Tiens wrote:

Hugo Coveliers: "Nu ja, mijn verwachtingen (van de FICTIE-reeks 1985)  lagen niet hoog toen ik vernam wie de maker is: Willem Wallyn, een linkse jongen en de ex van Freya Van den Bossche. Ze hadden niet eens de motoren van de rijkswacht juist: dat waren zeker in die eerste jaren nog Harleys."

Jong en oud, in ‘de jaren 80’ ervoer deze specifiek; brutale overvallen als aanslagen op de bevolking. Niet als gewone overvallen. Alhoewel de brutaliteit van de Franse gangsters stilaan ons land bereikte, is het onzinnig om te stellen dat dit anders kan geïnterpreteerd worden. Net als destijds o.a. de aanslag op het station van Bologna in Italië (uitgevoerd door de mafia?), werden deze raids algemeen beschouwd als ‘rechtse terreurdaden. De Rijkswacht als militaire organisatie werd vanaf de de zaak François en de aanslag op Majoor Vernaillen terrecht, of onterecht geviseerd?

Links als politieke stroming heeft niets met de Bende van Nijvel te maken. en naar mijn veranderde mening, zovele jaren later ook niet met de rijkswacht als organisatie.

Links of Rechts; 1985 als VRT reeks, is een zinloos vehikel. Een zinkend bootje, doelloos dobberend op een oceaan van onzin. Het blijft bang afwachten op “Bende van Nijvel: The Musical.”

124

Re: Televisie: 1985

De afbeelding hierboven komt uit de fictiereeks 1985. De afbeelding van die Volkswagen Santana komt van de website van de Cel Waals-Brabant en vind je hier » killersbrabant.be

Volgens mij is de blauwe Volkswagen Santana op de website van de Cel Waals-Brabant en dus ook die van op de getoonde ‘originele’ afbeelding in de fictiereeks 1985, een voorbeeld van zo een Volkswagen Santana en NIET die ene specifieke Volkswagen Santana die de ‘Bende van Nijvel’ stal en gebruikte voor hun misdaden…

Re: Televisie: 1985

Een aantal observaties:

Men doet in de serie er alles aan om alle gekende bende feiten ook als bende feiten te verkopen. Deze denkwijze heeft veertig jaar niets opgeleverd. Een meer fragmentarische aanpak (in real life) was wenselijk geweest. Ineens worden ook alle overvallen op een hoopje gehoopt, wellicht zijn er te weinig afleveringen om dit wat uitgebreider aan te pakken.

De overleden verdachten worden nogal eens als schurken afgebeeld, en soms wordt er een loopje genomen met de waarheid. In de serie is Latinus geweldsgeil, ik meen dat dat niet strookt met de werkelijkheid. Libert daarintegen, die nog leeft, wordt gespaard. Idem Bouhouche en Beijer; de eerste lijkt er voor vanalles en nog wat tussen te zitten (toegegeven dit is zeer waarschijnlijk) maar Beijer lijkt in de serie slechts een invloedloze figurant. Het is ook veel rechts-links gedoe, bepaalde benaderingen zijn nogal éénzijdig.

Goffinon is het meest interessante karakter hier, het is met de serie zoals met het lezen van het boek van Geens, geen idee aan welke kant hij stond maar de figuur intrigeert wel.

De soundtrack laat me ook wat in de steek, weinig muziek en pakweg Front 242 kan toch echt niet ontbreken in dergelijke serie.

Ik hoop dat het nog wat meerzijdig wordt en terloops het publiek eens kennis maakt met de pistes rond Jacques Leclercq (dit is toch minstens een serieuze piste) alsook Farcy en consoorten. Als je de Facebook reacties leest van mensen die daarbuiten het Bende dossier niet volgen is de conclusie dat het gewoon de Rijkswacht of extreem rechts was. Lijkt me kort door de bocht.

126

Re: Televisie: 1985

Na advocatuur, parket en politie nu ook arrestaties bij fiscus en stad Antwerpen na "operatie Sky" » www.vrt.be/vrtnws/

  • Arrestaties bij advocaten.

  • Arrestaties bij parket.

  • Arrestaties bij de politie.

  • Arrestaties bij de fiscus en

  • Arrestaties bij de overheid.

Alsof hierboven dan staat dat de hele politie (of noem het Rijkswacht) of de hele Staatsveiligheid gearresteerd is, want dat deze integraal bestond uit de ‘Bende van Nijvel’ of hier dan de ‘Bende van Sky’.

Re: Televisie: 1985

Weldra op onze schermen het proces van Robert Beijer en van ons gerechtelijk systeem.

Re: Televisie: 1985

Inderdaad en via een app stemmen wij van op onze luie krent of betrokkenen schuldig zijn of niet.

Re: Televisie: 1985

Bob is schuldig, maar waarvan? Waar komt zijn fortuin vandaan? Deze vraag hadden de rechercheurs moeten stellen.

130

Re: Televisie: 1985

Daarstraks nog Vermassen op De afspraak over 1985. Weer zijn gewoonlijk verhaal dat de Bende van Nijvel werd aangestuurd vanuit de hoogste kringen, er was zelfs een prins betrokken, VDB etc...