21

Re: Televisie: 1985

Pas na 10 minuten zie je beelden uit Afrika en beginnen ze over een Van Oppen huurling in Congo in de commentaren hebben kenners het ergens over Ingrams die er gebruikt werden en Uzi's ik hoop dat dit niet stoort verwijder het anders. Het is vanwege de huurlingenfoto's (vriendschappelijke geen geweld)
https://youtube.com/watch?v=CsYt5loVzeU … 8wIDm2tGt8

22

Re: Televisie: 1985

Op het vlak van internationale wapenhandel en de rol van overheden en corruptie in deze trafiek is dit ook een zeer interessante en best ontnuchterende documentaire. "Shadow World" van de Belg Johan Grimonprez: https://www.youtube.com/watch?v=KAJkmxBd2EA

Ook hier wordt de focus op de VS (maar ook hun Saudi-Arabische vriendschap) gelegd en welke rol zij spelen in de destabilisatie van de hedendaagse wereld. Met wat club_le-happy-few zegt ben ik volledig akkoord, zelf loop ik niet echt hoog op met de VS en haar wereldwijde invloed in heden en verleden. Nu ja, dit onderwerp gaat over een tv-serie en niet over mijn persoonlijke mening over de VS.

23

Re: Televisie: 1985

"1985", coproductie voor VRT & RTBF over de bende van Nijvel, geselecteerd voor officiële competitie Canneséries

De fictieserie "1985" over de bende van Nijvel is geselecteerd voor de officiële competitie op Canneséries, het internationale seriefestival in de Franse badplaats. De eerste twee afleveringen van de achtdelige reeks gaat er in wereldpremière op 3 april. Opvallend: het is de eerste serie voor volwassenen waarvoor de VRT en de RTBF samenwerken.

Lees hier het volledige artikel hier

24

Re: Televisie: 1985

De trailer van de serie kan via deze link worden bekeken » YouTube

25

Re: Televisie: 1985

Precies, de fictieserie. Maar wat lost dat op. Waarom durft niemand man en paard te noemen. Wat is de relatie van onze ex-koning Albert met randfiguren als Faez al Ajjaz en Carl Armfelt? Waarom durft niemand hier een serie over te maken? Waarom de vlucht van Armfelt, kort na Aalst en het oprollen van de CCC? Blijven we echt de kop in het zand steken?

Re: Televisie: 1985

Cannes, misschien wel toepasselijk. Kunnen ze meteen vragen om het geheim van de veiligheidsdiensten aldaar op te heffen. België alleen kan niet bekennen (W. Desmedt)

27

Re: Televisie: 1985

Hoe noem je fictie tijdens een lopend onderzoek? Wat mij betreft mag je het een dwaalspoor noemen. Perfecte timing ook. Ik wil de waarheid kennen en al zeker als ik mee financier! Ikbenhetbeu. Philippe De Staerke blijkbaar ook. Hij is alweer op facebook verschenen en heeft alweer een advovaat aangesteld.

28

Re: Televisie: 1985

Dit is toch echt onbestaanbaar om een fictie serie te produceren terwijl deze seriemisdaad nog steeds niet is opgelost, de slachtoffers hier nog dagelijks last van hebben en de daders vrij rond lopen.

Dient deze serie een hoger doel dan de zakken te vullen van de producenten over de rug van slachtoffers?

Re: Televisie: 1985

Over het niet opgelost zijn durven de meningen nogal eens verschillen. Ik denk dat het eerder zal worden geportretteerd als een tijdsdocument van de jaren '80 waarin het bende verhaal een belangrijke rol speelt. Als Philippe De Staerke alweer een advocaat heeft aangesteld ga ik er vanuit dat hij dit ook deed ten tijde van Niet Schieten want ook daar komt hij niet meteen op de fraaiste manier in beeld.

Re: Televisie: 1985

Of hij nu al dan niet betrokken is, het is toch vreemd dat ze hem altijd als zondebok gebruiken in de media gebruiken.