61

Re: Televisie: 1985

Heb ondertussen gecorrigeerd naar dieprood Ben. Het is en blijft natuurlijk mijn mening. Niet meer dan dat. Ik wacht op die andere 999 meningen Ben. Ik vertegenwoordig hier 0,001 procent. En als ik niet oppas 0 procent (smiley).

Re: Televisie: 1985

fenix wrote:

Van niet forum gebruikers die wat jonger zijn heb ik een paar keer gehoord dat ze er in slaap bij vielen. Ik denk dat dit maken heeft met de wat ouderwetse manier van verfilmen.

Gekeken met mijn vrouw. Zij is weinig bekend met het verhaal van de Bende of de loden jaren '80 tout court. Ze vond het bij momenten moeilijk om te volgen omdat er nogal wat voorkennis wordt verwacht van de kijker. Zelf geen probleem mee, maar ik kan me voorstellen dat de gemiddelde leek veel over het hoofd gaat zien bij deze reeks. Wat op zich jammer is.

63

Re: Televisie: 1985

Het was voor mij goed te volgen, vooral omdat ik een tijd geleden het boek van Hilde Geens gelezen had. Ik snapte wel niet zo goed de intrige rond die dedouaneringsdocumenten en Peeters bij dat verhoor.

Ook ik ben benieuwd hoe het afloopt met de twee jonge rijkswachters. Het lijkt erop dat ze twee 'perspectieven' belichamen. Die ene zei dat hij bij de groep Diane wilt en zorgt voor de confituur. Van hem wordt gezegd, 'stevige kerel, maar dom'. Het lijkt erop dat hij ergens in de bende-activiteiten zal betrokken raken, voordat hij goed en wel door heeft waar hij is in beland. Die andere neemt noteert de verhoren en lijkt als observeerder voor ons het grotere plaatje te schetsen. "Ik weet niet meer wie of wat te geloven", zegt hij tegen François. Maar in zijn positie komt hij teveel te weten.

Re: Televisie: 1985

Moet je communist zijn om het gevaar van extreemrechts aan de kaak te stellen? Veel van onze politici willen "vrij" regeren. Brutaliteit is altijd even verleidelijk als gruwelijk.

François was zoals een kind dat wordt voor de fouten van zijn ouders gestraft.

65

Re: Televisie: 1985

fenix wrote:

Heb ondertussen gecorrigeerd naar dieprood Ben. Het is en blijft natuurlijk mijn mening. Niet meer dan dat.

Geen probleem hoor. Ik ben gewoon benieuwd want ik lees dat over die dieprode verhaallijn nog op andere plaatsen. Ik raak dan getriggerd door zo'n mening vermits ik dat zelf niet zie. smile

Zo lees ik in een artikel van Thierry Debels op 'pnws.be' dit:

(...) We ergeren ons zeker aan de rode verhaallijn van makers Wallyn en Bovijn, maar ze verschuilen zich voortdurend achter de paraplu dat het maar fictie is.

Er staan in zijn artikel geen argumenten waarom het een "rode verhaallijn" is. Ik vraag me dan ook oprecht af of wij naar hetzelfde programma hebben gekeken.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

66

Re: Televisie: 1985

Het verhaaltje dat de VRT een dieprood nest is, is al jaren niet meer het geval. Sinds het Vlaams Belang en N-VA een meerderheid in de raad van bestuur hebben, trekt de VRT volop de kaart van rechts.
Trouwens, heel wat slachtoffers van de BVN waren rechts. De rechtsstaat is belangrijk voor alle burgers, links of rechts.

Re: Televisie: 1985

Een zeer goede eerste aflevering met fantastische acteerprestaties. Ik werd meteen terug naar mijn jeugd gekatapulteerd. Bouhouche werd griezelig accuraat neergezet als een humorloze psychopaat. Het is wel duidelijk dat de hypothese die in de reeks gevolgd wordt nauw aansluit bij deze in het laatste boek van Hilde Geens. Ik denk dat Luc Hennart geen fan is van zowel boek als de serie.

68

Re: Televisie: 1985

Het linkse aspect was voor mij dat men de rijkswacht toch wel heeft voorgesteld zoals men de nazi's voorstelt in een eerste aflevering van een reeks over de tweede wereldoorlog. Ik kan begrijpen dat mensen die actief zijn in een extreemlinkse partij daar minder over vallen.

Re: Televisie: 1985

Weeral "une histoire belge": de serie is gisterenavond begonnen op Eén en op La Une. Maar het zendschema is niet hetzelfde. Op La Une zitten ze al 1 aflevering verder. Ik heb via de digibox van Telenet deze voormiddag naar het vervolg van de aflevering van gisterenavond op Eén gekeken. Kunnen jullie nog volgen?

Re: Televisie: 1985

Django68 wrote:

Een zeer goede eerste aflevering met fantastische acteerprestaties. Ik werd meteen terug naar mijn jeugd gekatapulteerd. Bouhouche werd griezelig accuraat neergezet als een humorloze psychopaat. Het is wel duidelijk dat de hypothese die in de reeks gevolgd wordt nauw aansluit bij deze in het laatste boek van Hilde Geens. Ik denk dat Luc Hennart geen fan is van zowelboek als de serie.

Die Bouhouchr inderdaad! Typetje Joseph Goebbels. Klein van postuur. Hypocriet. Gebruikt zijn charmes om zich te verrijken achter de rug van een ander… Hij was iets donkerder dan in werkelijkheid. Mijn nekharen gaan overeind staan van hem. Eng manneke!! Brrr…