311

Re: Ohain: 2 Oktober

M.i. kwamen ze voor die Porsche. Daar vroegen ze ook de sleutel van. Wat er buiten gebeurd is, weet niemand. Er werden twee 7.65 mm FN model 1922 pistolen gebruikt, genummerd '2' en '3'. Beiden waren gestolen van de gendarmes te Nijvel. Nummer 3 werd intact gevonden te Ronquières, er was geen spoor van 'gebricoleer' om er een demper op te monteren (nog niet zo simpel bij dat wapen). Van nummer 2 werden enkel stukken teruggevonden, ik weet niet hoe die loop er uitziet.

Zelf ben ik zeer sceptisch over die telefoontjes. Maar iemand op dit forum beweert die naar 'Mi Amigo' te hebben gehoord, wat kan ik daartegen inbrengen? Wat ik me afvraag is: het moet toch mogelijk geweest zijn om te reconstrueren welk nummer belde. Ook al was het een telefooncel, dan heb je toch een tenminste gedeeltelijke bevestiging. Is dat onderzocht?

312

Edit: ik heb het schema van dat wapen eens bekeken en daar een demper op monteren is onbegonnen werk. Op een model 1910 ja mits er een loop van een. 1922 in te steken. Op de 1922 die de rijkswacht had, vergeet het. Of je zou een custom nieuwe loop moeten laten maken of andere zaken doen die echt serieuze expertise en professioneel materiaal vereisen, ver buiten het bereik van een gebruiker.

De vraag is ook: waarom? Een demper werkt (behalve bij .22 met subsonische munitie) niet zoals in de films waar je enkel nog een 'pssht' hoort.

313

Ben wrote:

Maar ze hebben geen geld en juwelen gestolen. Dus ik snap je punt niet. Ze zijn vertrokken met een sleutel van Alfa Romeo en de VW Golf. Als ze geld wilden, dan hadden ze dat wel gestolen. Maar ze wilden geen geld, ze wilden een auto.

Ik heb me misschien niet goed uitgedrukt, mijn mening is dat de moordenaars niet gekomen zijn met het doel geld te stelen. Ze zijn met een auto weggegaan, maar ik denk niet dat het stelen van de auto het hoofddoel van de aanval was. Sorry, maar ik kom niet goed uit met de vertaler, ik ga verder in het Frans. Bedankt voor uw begrip:

Lorsque des bandits volent une voiture dans le but d'aller voler de l'argent avec quelques jours plus tard, il est anormal qu'ils ne touchent pas à la caisse, qu'ils ne volent pas l'argent à leur portée.

Ben wrote:

Philippe De Staerke is één van de vele verdachten in deze zaak. Een aantal andere verdachten zijn: Eric Lammers, Robert Becker, Kapllan Murat, Luc Sibille, Charles De Staerke, Rodolphe Culot, Mohamed El Barajradji, ... en zoveel anderen.

Oui, mais la bande Philippe De Staerke sont les seuls suspects qui seront indiqués par les tueurs eux memes. Ils orientent la police vers eux dès les faits de Ohain, soit 2 semaines après etre les plus recherchés du pays. Si j'exprime mal mon point de vue pour les faits de Ohain, reconnais quand même que l'appel à la "radio my amigo", c'est carrément une manoeuvre accusatoire, une orientation d'enquête ... Et sur le temps que la police enquete sur Philippe De Staerke, la police reste sur une voie de garage.

Bonne fin de week end.

314

Xenophon wrote:

Zelf ben ik zeer sceptisch over die telefoontjes.

Áls het telefoontje naar het ziekenhuis (en ook ik ben daar sceptisch over) dan is het meest waarschijnlijke scenario wat mij betreft:

De overvallers kwamen voor een snelle auto. Tijdens de roof is een worsteling ontstaan waardoor Jacques Van Camp de overvaller heeft kunnen herkennen. Daarom is hij neergeschoten en voor dood achter gelaten. De overvallers hebben een opvallende golf meegenomen. Tijdens de vlucht zijn ze erachter gekomen dat Jacques Van Camp naar een ziekenhuis is vervoerd. Bang dat er een herkenning plaats zou kunnen vinden door Jacques Van Camp hebben ze het ziekenhuis gebeld om te checken of hij nog leefde.

Ze wilden dit direct weten om maatregelen (vluchten) te kunnen treffen als dit het geval was. Dit past prima in de weergaven van het gesprek door Geens omdat de oorspronkelijke tekst in het Frans was en slecht te verstaan. Ze gingen dus met een herkenbare auto gekoppeld aan een moord die ze daarom hebben overschilderd.

315

JML wrote:

Oui, mais la bande Philippe De Staerke sont les seuls suspects qui seront indiqués par les tueurs eux memes.

Op geen enkel moment hebben de daders in de richting van Philippe De Staerke gewezen.

JML wrote:

Lorsque des bandits volent une voiture dans le but d'aller voler de l'argent avec quelques jours plus tard, il est anormal qu'ils ne touchent pas à la caisse, qu'ils ne volent pas l'argent à leur portée.

Omdat geld die avond hun doel niet was. Hun doel was een auto. Op een bepaald moment heeft een dader het geld uit de kassa gevraagd maar zelfs dat lukte hen niet:

(...) Daarop eist de man de inhoud van de kassa. Ook nu weer krijgt hij het antwoord dat dit niet kan en ze dit aan de eigenaar moeten vragen. De gangsters wordt nog zenuwachtiger en roept: “C’est du sérieux …”

Twee klungelaars, dat waren het. Klungelaars met een wapen, maar nog steeds klungelaars.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

Ik ben hier voorzichtig geneigd 'JML' te volgen. Eddy Vos heeft ooit verklaard dat volgens hem de hele eerste golf rond Nijvel draait. Dat vond ik destijds een boude stelling. Toch ben ik ook van mening -het is slechts een mening- dat het lijkt of de voorgaande overval (Temse) als doel de kogelvrije vesten voor Nijvel had, en dat de drie zaken erna (Ohain, Beersel, Anderlues) een spel zijn om te sollen met de speurders.

Je kan best geloven dat het telefoontje een mythe is, en je kan eventueel nog denken dat die vest vergeten werd door een random nooit teruggekeerde klant, maar de achterbank van Beersel is het eindpunt van toevalsverklaringen en zo zijn er nog meer wenkbrauw fronsende fratsen rond de VW Golf van dochter Van Camp.

Ik vind het ook bizar dat de Bende in Ohain zich bewapent met twee van de drie ontvreemde pistolen van de RW, alsof ze het er te dik willen opleggen dat zij de daders van Nijvel zijn. Waar was 'de killer' zijn geliefkoosde .22 Long Rifle? Het zou me in geen geval verbazen dat de twee daders in Ohain eerder low profiles waren, niet aanwezig in Nijvel en die nacht erop uit gestuurd in Ohain om een klus te klaren (wat deze klus ook mag zijn; een overval plegen, een auto stelen, iemand vermoorden, of nog iets anders; zolang het juiste 7,65 mm-pistool maar werd gebruikt).

317

Ben wrote:

Op geen enkel moment hebben de daders in de richting van Philippe De Staerke gewezen.

Et l'appel à radio my amigo, c'est quoi alors? Un faux numéro?

Ben wrote:

Twee klungelaars, dat waren het. Klungelaars met een wapen, maar nog steeds klungelaars.

Des maladroits super chanceux, j'ai déjà entendu cette théorie au sujet de ceux qui se sont promenés au milieu des gendarmes à Aalst. Si cela pouvait être statistiquement possible (mais ca ne l'est pas), cela voudrait dire que tout les policiers et gendarmes ayant enquêté sur cette affaire, ou qui se sont opposés physiquement aux tueurs, seraient tous des maladroits super malchanceux. Cette histoire est un drame sanglant, pas une comédie.

318

Spectator Of Life wrote:

Ik vind het ook bizar dat de Bende in Ohain zich bewapent met twee van de drie ontvreemde pistolen van de RW, alsof ze het er te dik willen opleggen dat zij de daders van Nijvel zijn.

Waarom moet het bizar zijn? Ze hadden ze gestolen, dus konden ze deze evengoed gebruiken.

Spectator Of Life wrote:

Waar was 'de killer' zijn geliefkoosde .22 Long Rifle?

Goei punt. Misschien wou hij eens de wapens van de rijkswacht proberen?

JML wrote:

Et l'appel à radio my amigo, c'est quoi alors? Un faux numéro?

Er is in dat telefoontje geen enkel bewezen verband met de bende rond Philippe De Staerke.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | YouTube

319

Ben wrote:

Er is in dat telefoontje geen enkel bewezen verband met de bende rond Philippe De Staerke.

Hum, un rendez vous chez Afflelou est à prévoir ...