81

Re: Ohain: 2 Oktober

De dochter van Van Camp heeft zelf verklaart dat er nogal schoon volk over de vloer kwam en volgens het gerecht beweegt er ergens de hand van het CEPIC in de overname van het restaurant.

Een kennis van mij (die al jaren overleden is) vertelde mij dat hij op een vliegtuig toen hij terugkwam van Tenerife met een passagier naast hem aan de praat geraakte omdat die persoon ook een Belg was. Tijdens dat gesprek vermelde die persoon dat hij architect was en dat hij in Tenerife bezig was met een bouwproject voor Vanden Boeynants en prins Alexander.

82

Re: Ohain: 2 Oktober

Rond één uur ging Van Camp naar buiten met een paar studentes die hij naar huis wilde rijden. Op dat moment doken twee gemaskerde figuren op. De ene overmeesterde de restauranteigenaar, de andere dreef het personeel terug naar binnen. Eén van de meisjes zag hoe de eerste gangster het jasje van Van Camp uittrok. Ze zag de lippen van de restauranthouder bewegen.

Bron: Beetgenomen | Hilde Geens

Een kleine theorie over dit klein detail. We weten dat in het jasje van Van Camp veel geld zat. Het was Frans geld voor zijn vakantie en omgerekend was het een paar tienduizend Belgische franken. Stel nu dat Van Camp op één of andere manier wist dat de gangsters voor hem kwamen en dat hij op deze manier de gangsters wou omkopen. "Neem mijn jas, daarin zit meer dan tienduizend frank. Maar laat mij leven." Of iets van die aard. De gangsters hebben noch het geld, noch het jasje meegenomen.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Ohain: 2 Oktober

Ben, wat dacht je van dat hij het jasje over zijn hoofd wilde omdat hij het allemaal niet wilde zien of bewust meemaken hoe ze hem afschoten? Stond mij bij dat de jas over zijn hoofd zat of er afgedekt mee was?

Re: Ohain: 2 Oktober

Brave burgers als ze hem die laatste wens zouden toestaan. Het lijkt mij waarschijnlijker dat het iets met het geld te maken had zoals Ben beschrijft. Trouwens zou Van Camp dan op dat moment, zo snel al, voor zichzelf beslist hebben dat dit zijn einde was en zich erbij neerleggen? Dat is volledig tegen het menselijk instinct. Dan zou hij hij eerder zijn handen voor zijn ogen hebben gehouden op het laatste moment. Nu ja, dat is pure speculatie natuurlijk.

Servo per Amikeco

Re: Ohain: 2 Oktober

Hangt af van het karakter. Als een schutter kort genoeg bij mij staat en ik heb ook maar de geringste twijfel dan zal ik het wapen proberen afpakken. Ik heb ooit (tijdens een oefening) een Glock (simunition) van een ervaren schutter kunnen afpakken en hem kunnen neerleggen. Tijdens oefeningen met simunition heb ik dit ook meerdere malen gedaan bij onervaren schutters. Nadeel van deze oefening is dat het schade aan de trekkervinger van de schutter kan opleveren. wink Maar het verleden heeft ook uitgewezen dat de meeste mensen zich in bepaalde situaties gewoon overgeven en het lot hun werk laten doen. Aanval is de beste verdediging.

86

Re: Ohain: 2 Oktober

Als de getuige de lippen zag bewegen, wil dat natuurlijk nog niet zeggen dat Van Camp aan het praten was. Maar als hij toch aan het praten was en als je ervan uitgaat dat de daders voor de Porsche kwamen, dan kan het gesprek ook daarover gaan ("waar zijn de sleutels, zitten ze in de jas"). Maar ook hier dezelfde vaststelling: de daders zijn zonder Porsche vertrokken.

Daarnaast heb je ook nog altijd het mysterieuze telefoontje naar het ziekenhuis. Deze gegevens doen toch vermoeden dat er iets niet klopt met de moord op Van Camp.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

87

Re: Ohain: 2 Oktober

Ben wrote:

Kort daarna, nog voor twee uur in die nacht, kreeg een bediende in de kliniek een anoniem telefoontje.

Dit telefoontje vind ik een van de meest bizarre zaken van de moord op Van Camp. Dit om meerdere redenen:

  1. Als ze hem willen afmaken, is het bizar dat ze dat aan de telefoon meedelen. Ofwel is het een niet-professionele slip-of-the-tongue, ofwel is het een vals spoor.

  2. Hoe wisten ze zo snel dat Van Camp nog leefde en daar in dat ziekenhuis lag? De media zal dat toch nog niet zo snel op radio meegedeeld hebben? Het was immers nacht. Er kunnen niet zo heel veel mensen op de hoogte geweest zijn. In Braine L'Alleud  ligt (lag?) ook een ziekenhuis, op vergelijkbare afstand. Kregen die ook telefoon?

Ik krijg de indruk dat de daders vrij zeker wisten dat hij daar lag. Maar blijkbaar belden ze toch, om toch ergens bevestiging van een mondelinge informant te hebben. Wie? Wie wist er haast meteen dat Van Camp daar in dat ziekenhuis lag? Iemand van binnen het ziekenhuis is onwaarschijnlijk, die had wel zekerheid kunnen geven - telefoontje niet nodig. Blijft over: iemand die op de misdaadlocatie aanwezig was en zag hoe hij - levend - afgevoerd werd, naar een vermoedelijke locatie. Familie? Personeel? Of politie?

Alleszins zijn de daders - voorzover we weten - niet langsgekomen. Opnieuw: waarom? Durfden ze niet? Maar waarom zouden ze dan bellen? Ik zou haast vermoeden dat ze in twijfel zaten over waar Van Camp lag, en dat ze bericht kregen van Van Camps dood vooraleer ze veel actie konden ondernemen.

Re: Ohain: 2 Oktober

Hestur, scanners misschien? Meeluisteren met de hulpdiensten? Als ze dat deden - wat ik in het geval van de Bende van Nijvel niet uitsluit - weten ze dat hij naar het ziekenhuis gaat en vaak word er ook vermeld welke. Slechts een gedachte gang maar het is zeker een optie.

Re: Ohain: 2 Oktober

Het is standaardprocedure dat de Politie bij een incident nota neemt van het hospitaal waar slachtoffers heen gaan en dit doorgeven aan hun meldkamer. Dus op die manier kunnen ze het zeker vernemen. In die tijd waren de frequenties van Politie en Rijkswacht heel eenvoudig af te luisteren. Bijvoorbeeld door de radio uit een Golfke te halen en te vervangen door een geknipte CB. wink

Servo per Amikeco

90

Re: Ohain: 2 Oktober

Volgens mij is de hoe-vraag minder belangrijk dan de waarom-vraag. Waarom bellen ze naar het ziekenhuis met een boodschap die niemand begrijpt? (Ik ga er natuurlijk even van uit dat het de Bende was.)

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube