Re: Theorie van Chronos

Dat sommige rijkswachters zich hebben aangesloten bij extreem-rechtse groeperingen is een gegeven.
Dat die extreem-rechtse groeperingen niet akkoord gingen met de gang van zaken in ons land en soms regelrecht tegen de Belgische staat optraden is ook een gegeven.
Maar als ze die aanslagen pleegden om het land te destabiliseren (op politiek gebied), en dan spreken we hier toch "alleen" over de aanvallen van 85, waarom, als ze een "climax" bereiken in Aalst, stoppen ze dan ineens?
Waarom allen maar warenhuizen aanvallen om een terreur klimaat te instaureren?
Was hun doel bereikt?

En als ik erop aandring "alleen de aanvallen van 85", is het omdat die theorie van extreem-rechts alleen past met de aanvallen van 85.
En nu mag men de balistiek bekritiseren, het is een feit dat het dezelde wapens zijn die gebruikt zijn in al de overvallen.
En in de feiten van 82-83 zie ik geen beeld van extreem-rechts, maar alleen maar overvallen voor goederen (in het begin) en geld.

Zie in deze discussie geen vijandigheid, maar alleen een uitwisseling tussen redelijke en verstandige mensen.
Dit is ook waar een forum voor is.

Re: Theorie van Chronos

gloacoster wrote:

Dat sommige rijkswachters zich hebben aangesloten bij extreem-rechtse groeperingen is een gegeven.
Dat die extreem-rechtse groeperingen niet akkoord gingen met de gang van zaken in ons land en soms regelrecht tegen de Belgische staat optraden is ook een gegeven.
Maar als ze die aanslagen pleegden om het land te destabiliseren (op politiek gebied), en dan spreken we hier toch "alleen" over de aanvallen van 85, waarom, als ze een "climax" bereiken in Aalst, stoppen ze dan ineens?
Waarom allen maar warenhuizen aanvallen om een terreur klimaat te instaureren?
Was hun doel bereikt?

En als ik erop aandring "alleen de aanvallen van 85", is het omdat die theorie van extreem-rechts alleen past met de aanvallen van 85.
En nu mag men de balistiek bekritiseren, het is een feit dat het dezelde wapens zijn die gebruikt zijn in al de overvallen.
En in de feiten van 82-83 zie ik geen beeld van extreem-rechts, maar alleen maar overvallen voor goederen (in het begin) en geld.

Zie in deze discussie geen vijandigheid, maar alleen een uitwisseling tussen redelijke en verstandige mensen.
Dit is ook waar een forum voor is.

1) De gendarmerie beschikte begin 86 over grote middelen .
2) Hebben we een precieze lijst van de wapens die in het kanaal van Ronquières zijn gevonden en die een verband leggen met 82/83?

Re: Theorie van Chronos

Pourquoi des supermarchés?. Je ne sais pas, mais on peut se faire une idée de l'impact de ces tueries sur l'opinion. Les supermarchés sont très fréquentés chaque jour (plus que les gares). Et les auteurs ne sont pas arrêtés. Chacun peut se dire alors qu'ils peuvent tomber sur eux en allant faire ses courses.

Oui, on a des actions de bandits classiques dans la première vague, et la deuxième vague ne ressemble pas vraiment à du banditisme classique. Mais il y a des liens entre les 2 vagues, ce qui peut faire penser qu'on a que des bandits de Maubeuge à Alost (les 3 mêmes pour Chronos), et pas autre chose. Mais n'était-ce pas le but de la manoeuvre de faire porter le chapeau de toutes les attaques à des bandits? De simples bandits qui terrorisent toute la population et qu'on est pas capable d'arrêter, ça veut dire: la Belgique est mal gouvernée. Il faut changer ça. Et ça change au niveau politique (élections) entre les 2 derniers massacres.

traduction

Waarom supermarkten?. Ik weet het niet, maar we kunnen een idee krijgen van de impact van deze moorden op de publieke opinie. Supermarkten zijn elke dag erg druk (meer dan treinstations). En de daders worden niet opgepakt. Iedereen kan tegen zichzelf zeggen dat ze ze kunnen tegenkomen tijdens het winkelen.

Ja, we hebben klassieke bandietenacties in de eerste golf, en de tweede golf ziet er niet echt uit als klassiek banditisme. Maar er zijn verbanden tussen de 2 golven, waardoor je zou kunnen denken dat we alleen bandieten hebben van Maubeuge tot Aalst (dezelfde 3 voor Chronos), en verder niets. Maar was het niet het doel van de manoeuvre om de hoed van alle aanvallen op bandieten te zetten? Simpele bandieten die de hele bevolking terroriseren en die we niet kunnen stoppen, dat wil zeggen: België wordt slecht bestuurd. Dat moeten we veranderen. En dat verandert op politiek niveau (verkiezingen) tussen de laatste 2 bloedbaden.


gloacoster wrote:

Dat sommige rijkswachters zich hebben aangesloten bij extreem-rechtse groeperingen is een gegeven.
Dat die extreem-rechtse groeperingen niet akkoord gingen met de gang van zaken in ons land en soms regelrecht tegen de Belgische staat optraden is ook een gegeven.
Maar als ze die aanslagen pleegden om het land te destabiliseren (op politiek gebied), en dan spreken we hier toch "alleen" over de aanvallen van 85, waarom, als ze een "climax" bereiken in Aalst, stoppen ze dan ineens?
Waarom allen maar warenhuizen aanvallen om een terreur klimaat te instaureren?
Was hun doel bereikt?

En als ik erop aandring "alleen de aanvallen van 85", is het omdat die theorie van extreem-rechts alleen past met de aanvallen van 85.
En nu mag men de balistiek bekritiseren, het is een feit dat het dezelde wapens zijn die gebruikt zijn in al de overvallen.
En in de feiten van 82-83 zie ik geen beeld van extreem-rechts, maar alleen maar overvallen voor goederen (in het begin) en geld.

Zie in deze discussie geen vijandigheid, maar alleen een uitwisseling tussen redelijke en verstandige mensen.
Dit is ook waar een forum voor is.

114

Re: Theorie van Chronos

pyrénéen wrote:

1) De gendarmerie beschikte begin 86 over grote middelen .

Juist, vanaf 86 wel.  Bedankt Bende Van Nijvel (en CCC).

pyrénéen wrote:

2) Hebben we een precieze lijst van de wapens die in het kanaal van Ronquières zijn gevonden en die een verband leggen met 82/83?

Zoals altijd alles maar blijft terug komen.
Alles wat hier bevraagd wordt staat reeds (lange tijd) online.
Maar omdat ik de kwaadste niet ben en wél de moeite doe om heel veel op te zoeken (bronnen zijn voor iedereen raadpleegbaar); hier nogmaals een stuk van de lijst.  Lijst is veel gedetailleerder met foto's, uitgebreide omschrijving etc etc etc...

  • 1 Flacon bevattende een blauw-groene vloeistof

  • 1  recoil butt-pad Winchester Whiteline de luxe

  • 1 (defensieve) handgranaat

  • 1 Lange jas gemaakt uit een dikke stof

  • 1 lederen pistoolholster

  • 1 Lichtgroene aansteker van het merk BIC

  • 1 Patroon kal.12 Winchester Western X Super 3 inch Magnum (rode huls)

  • 1 Telescoop-vizier

  • 2 Gele plastic hulzen

  • 2 Nylon kousen met een groenbruine kleur

  • 3 laders/houders voor patronen van kal.22

  • 9 Patronen kal.22 (met vermelding van de letter R

  • 10 Patronen kal.12 Remington Express Power Piston Magnum (groene huls)

  • 18 Patronen kal.22 Hollowpoint cartridges (met vermelding van de letter H)

  • 19 Patronen kal.22 Hollowpoint (met vermelding van de letter C of G)

  • 23 Patronen kal.12 Remington 3 inch Magnum (groene huls)

  • 37 pellets van shotgun patronen

  • Cilinder van metaal (voor 6 kogels)

  • Delen van twee 7,65 kaliber pistolen (registratie onleesbaar)

  • Faul Centaure

  • Geldkoffertje

  • Hamers met veer

  • Handgranaat

  • Houten handvat

  • Huls (in metaal)

  • Militaire broek met bloed slachtoffer uit Aalst

  • Mouwen

  • Ontspanning en behuizing van een Ruger XRM 3 RED

  • Overblijfselen van een kogelvrij vest

  • Overblijfselen van een kogelvrij vest

  • Overblijfselen van een kogelvrij vest

  • Overblijfselen van een kogelvrij vest

  • Revolver

  • Valse nummerplaat (inmiddels verdwenen!)

  • Veiligheidspal (pèdales de sùretè de choc?)


Waarom de Bende Van Nijvel supermarkten viseerde, is ook al uitvoerig besproken geweest in de pers.
Waarom bij hun laatste overvallen/aanslagen enkel Delhaize-filialen en bijvoorbeeld geen GB of geen Colruyt-filialen meer geviseerd werden, is ook al aan bod geweest...


Hier nog wat detail-info, typisch voor 3 niet ontziende marginalen waaruit de Bende Van Nijvel bestond:

"Denkend aan het telefoontje naar Radio Mi Amigo kwam er ook hier al eerder een "signaal" van de Bende: "De vraag ná Nijvel is: was de aanwezigheid van Fourez toevallig, en moesten hij en zijn vriendin opgeruimd worden als lastige getuigen van een inbraak óf was de inbraak een manier om de moord op Fourez te verdoezelen? Volgens Christel, de dochter van Elise Dewit, was het immers geen toevallige tankbeurt, die nacht. Ze verklaarde dat de vriend van haar moeder, met wie die al tien jaar samenleefde, zeer vertrouwd was met zijn auto en het verbruik ervan. Ze waren onderweg naar huis in Brussel, nadat ze eerder die dag het schilderwerk in hun huurappartement in Parijs waren gaan controleren. Er was geen enkele reden waarom Fourez net dáár moest tanken - hij moest er zelfs de autosnelweg voor verlaten. Er is ook een vreemde link tussen de Colruyt-buit van de Bende en de activiteiten van de Ukkelse zakenman: hij was beheerder van een bouwmaatschappij, maar hield zich daarnaast bezig met een keten van kleine warenhuizen en was vennoot in een pralinebedrijf en een koffiezaak. En wat hadden de inbrekers meegenomen uit de Colruyt? Juist."

Re: Theorie van Chronos

Bedankt Trobken,
ik kom terug op deze lijst .
Voorlopig zie ik dat we een richtkijker hebben gogooid.
Waarom zouden marginalisten die geld tellen, deze richtkijker in het kanaal gooien dat niet naar hen kan worden herleid ?

Merci Trobken,
je reviendrai sur cette liste .
Pour l'instant, je constate qu'on a jeté une lunette de visée .
Pourquoi des marginaux comptant l'argent auraient-ils jeté dans le canal cette lunette de visée qui ne pouvait pas permettre de remonter à eux ?

Re: Theorie van Chronos

En de zaak Fourez werd ook al besproken op dit forum.
Komende van Parijs, had de Mercedes van Fourez nog 7 liter in de tank in Nijvel.
Fourez tankte altijd bij Dats pompen die eigendom waren van Colruyt met zijn electronische kaart.
Goedkooper en zo kreeg hij elke maand een factuur voor zijn comptabiliteit.
Met nog 7 liter in de tank in Nijvel en op weg naar Uccle is het dus heel normaal dat hij die Dats pomp gebruikt.
Maar dit verhaal zal je ook wel kennen denk ik.
Op de verkeerde plaats op het verkeerde moment meer niets.
En de daders kwamen niet voor pralinen of koffie,maar voor de kluis. De feiten hebben er anders over beslist.
Het bewijs daarvan is het stelen en gebruik van de oxy-pack en de enigste keer dat ze een inbraak op een warenhuis s'nachts doen.

Re: Theorie van Chronos

Gloacoster

La théorie de Chronos a vôtre faveur, pas la mienne. Mais j'apprécie que vous vous ne contentiez pas de dire 'elle colle aux faits", "c'est la meilleure hypothèse", "il n'y en a pas d'autre de valable". Vous argumentez. J'apprécie aussi que ce forum permet des échanges contradictoires (pas hostiles Gloacoster) à propos de cette hypothèse. C'est ainsi qu'on peut avancer, ou à tout le moins ne pas reculer. Merci pour cela.

On a dit qu'à Nivelles, les auteurs avaient des gillets par-balles. Une semaine avant de tels gilets avaient été volés à Temsee. Qu'en pensez-vous?


Traduction

Gloacoster

Chronos 'theorie is in jouw voordeel, niet de mijne. Maar ik waardeer dat je niet alleen zegt 'ze houdt zich aan de feiten', 'dat is de beste gok', 'er is geen andere geldige'. U stelt dat dit forum tegenstrijdige uitwisselingen (niet vijandige Gloacoster) over deze hypothese toestaat. Dit is hoe we vooruit kunnen gaan, of in ieder geval niet achteruit, bedankt daarvoor.

Er wordt gezegd dat de auteurs in Nijvel kogelvrije vesten hadden. Een week eerder waren dergelijke vesten in Temsee gestolen. Wat denk je?

Re: Theorie van Chronos

Léonidas wrote:

Gloacoster

La théorie de Chronos a vôtre faveur, pas la mienne. Mais j'apprécie que vous vous ne contentiez pas de dire 'elle colle aux faits", "c'est la meilleure hypothèse", "il n'y en a pas d'autre de valable". Vous argumentez. J'apprécie aussi que ce forum permet des échanges contradictoires (pas hostiles Gloacoster) à propos de cette hypothèse. C'est ainsi qu'on peut avancer, ou à tout le moins ne pas reculer. Merci pour cela.

On a dit qu'à Nivelles, les auteurs avaient des gillets par-balles. Une semaine avant de tels gilets avaient été volés à Temsee. Qu'en pensez-vous?


Traduction

Gloacoster

Chronos 'theorie is in jouw voordeel, niet de mijne. Maar ik waardeer dat je niet alleen zegt 'ze houdt zich aan de feiten', 'dat is de beste gok', 'er is geen andere geldige'. U stelt dat dit forum tegenstrijdige uitwisselingen (niet vijandige Gloacoster) over deze hypothese toestaat. Dit is hoe we vooruit kunnen gaan, of in ieder geval niet achteruit, bedankt daarvoor.

Er wordt gezegd dat de auteurs in Nijvel kogelvrije vesten hadden. Een week eerder waren dergelijke vesten in Temsee gestolen. Wat denk je?

Ik weet zoveel over al die zaak als iedereen hier op dit forum of op de franstalige forum, het is te zeggen :niets.
Je kan veel details over de zaak kennen, maar daarvoor ken je de echte waarheid niet.
We hebben alleen maar feiten, waarvan we zelfs alles niet weten, en iedereen interpreteert die feiten volgens zijn eigen ideeën en misschien ook volgens zijn eigen karakter en zelf zijn politieke trends.
Na meer dan 30 jaar dat ik deze zaak volg en probeer te begrijpen ben ik inderdaad tot de conclusie gekomen dat het 3 marginalen waren.
De escalatie van geweld naarmate de gebeurtenissen is heel duidelijk en gaat crescendo omhoog.
Over je vraag... als het dezelde daders zijn die in Temse en Nijvel de overvallen pleegden (wat ik denk en wat de balistiek bewijst ) dan zou het dom zijn dat ze die vesten niet dragen in Nijvel.
Wat ook opvalt zijn de datums. En ik vind dat men daar niet genoeg naar kijkt.
Op 3 Maart  overvallen ze de Colruyt in Halle, de buit is ongever 30.000€ . Met de buit van Genval en Uccle erbij hebben ze op een maand tijd een jackpot van 60.000€. 20.000 per kop, of 800.000BF . Dat was in die tijd toch een heel pak geld.
Datums zei ik... de volgende overval die ze plegen is pas 6 maand later. Een half jaar hoor je van de daders niets meer, behalve de diefstal van de Saab.
Als zo een soort mannen nooit zoveel geld in hun handen gehad hebben, weet je dat hun geld wel vlug zal gaan vliegen.
En inderdaad na 6 maanden moeten ze terug aan de slag want het geld is op.
En dan gaat het plots heel snel.
Temse op 10 September, Nijvel een week later (maar ze geraken tot de kluis niet en auto is stuk).
10 dagen later  stelen ze de golf "Van Camp", en na de moorden in Nijvel telt het leven van een man niet meer en doden ze Van Camp . Ik sprak van escalatie van geweld, hier is het bewijs.
Pas een week later, aanval op de Delhaize van Beersel (25.000€) en 3 weken later Anderlues.
Dus dit is wel voor mij, allerlei feiten die niet door extreem-rechts rijkswachters uitgevoerd zijn maar door drie mannen die er alles aan doen om aan geld te geraken.

119

Re: Theorie van Chronos

Wat ik vreemd vind is dat, indien het gewoon 3 marginalen zijn, er toch bovengemiddeld veel toevalligheden zijn.

Er lijken linken te bestaan tussen slachtoffers, vele hebben banden met een Brussels milieu van nachtclubs. Ook komen er personen in het vizier die in extreem rechtse hoek zitten, bezig zijn met privé milities, privé inlichtingendiensten. Al dan niet in dienst van staatsveiligheid.
Het lijkt me niet normaal dat bij wat overvallen van een stel marginalen al die connecties en verbanden er gewoon toevallig kunnen zijn.
Sommige bende feiten lijken me specifiek uitgezochte opdrachten; de roof bij Dekaise, de diefstal van de kogelvrije vesten.
Men gaat er van uit dat de wapens gestolen zijn bij Dekaise om zich beter te bewapenen, maar zijn deze ooit gebruikt tijdens de bende feiten ?
De vesten zijn waarschijnlijk wel gebruikt maar hoe weten 3 marginalen dat er in een fabriek gekend voor zeilen van vrachtwagens prototype kogelwerende vesten liggen?

Ik sta open voor allerlei theorieën maar deze roept wel erg veel vragen op en er wordt veel naar toeval gewezen om dingen te verklaren.

Re: Theorie van Chronos

Voor de vesten uit Temse hebben ze gewoon de gouden gids gebruikt.
https://nsa40.casimages.com/img/2021/04/24/210424055756537380.jpg