31

Re: Beersel: 7 Oktober

Ziedaar met dank aan Geronimo. Tenslotte spreken we hier over begin jaren '80.

Re: Beersel: 7 Oktober

Het bijl zal alleszins een doel gediend hebben. Men zal het niet meegezeuld hebben enkel om een statement te stellen m.b.t. gelijk welke organisatie. Het is volgens mij niet meer dan een toeval dat het symbool overeenkomt.

Servo per Amikeco

Re: Beersel: 7 Oktober

Ik bedoel niet dat de bijl is meegenomen om een statement te maken. Het is meer in de zin van: een bijl meenemen voor een overval je moet er maar aan denken. Ze hebben hun uiterlijk voorbereid om er stoer of bedreigend uit te zien. Stoere mannen met lange jassen met een kap riotguns, maskers en een bijl. Wie denk er nu aan om een bijl mee te nemen. Je moet er een hebben het gewoon zijn om het gebruiken een beetje een bijlliefhebber zijn. Het kan zijn dat er de ruimte waar ze zich klaar maakten een bijl aan de muur ging of zo, en dat 1 zei dit neem ik ook mee, of zoiets.

Opeens bij het surfen kwam ik altijd maar die bijl tegen bij de Italiaanse fascisten zij hebben iets met bijlen. En hebben ook contacten in België. En vroeg me af welke bijl het nu juist is. Ik ben er ook altijd vanuit gegaan dat het een soort van een tomahawk bijl was, ik heb er zelf zo een heel handig voor van alles en nog wat. Maar die hebben een steel van +- 40cm zeer handig voor in kleine ruimtes zoals de tunnels.

Was de dader met de bijl ook bewapend met gun? Misschien is er ooit een tekening geweest van die bijl?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Beersel: 7 Oktober

De bijl doet me denken aan het eendenroer. Beide zijn wapens waar je niet veel aan hebt, maar wel schrik zullen aanjagen, dus louter voor het psychologisch effect. Stukje machtsvertoon.

Althans volgens de fantasie van de dader, waarschijnlijk de leider. Want de vele complottheorieën ten spijt, denk ik nog steeds aan een brein binnen de bende. Iemand die in een fantasiewereld leefde.

35

Re: Beersel: 7 Oktober

Waarvoor gebruik je een bijl? Om te hakken. Wat heeft de Bende bij veel overvallen in stukken gehakt? Electriciteitsdraden en telefoondraden. De kans is groot dat de bijl hiervoor bedoeld was.

Re: Beersel: 7 Oktober

Dat is nu juist het punt wie neemt nu een bijl mee op overval enkel om de draden mee door te slaan, terwijl een tang of een snok aan de draden voldoende was. En een goede tomahawk heeft de eigenschap dat je mee kan werpen.

De bijl doet er niet zoveel toe. Het is jammer dat er weinig gegevens beschikbaar zijn over de daders. Een tekening van hoe ze er uitzagen zou al leuk zijn. Er waren daar toch getuigen en er zijn toen tekeningen gemaakt van de daders vermoed ik. Weet iemand waar ik die kan vinden of zijn er toen geen tekeningen verschenen in tijdschriften?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

Re: Beersel: 7 Oktober

Zoals Geronimo aanhaalde, is een bijl een entery tool. MOE, of Method Of Entery, is één van de basistechnieken de men bij speciaal eenheden aanleert. De hooliganbar, voorhamer, bijl, of C4 zijn allemaal tools die men hiervoor gebruikt. Het doet denken aan de PMS tactiek.

Bij de speciaal eenheden heb je een MOE-kerel, die zorgt dat het gebouw en de kamers kunnen worden betreden door de ploeg. Dan heb je een eerste man die bestormd, een tweede die de eerste dekt en een derde die achterhoede dekt. Als dit de Bende van Nijvel was, dan heeft het bijl volgens mij alles te maken met praktische overwegingen, zoals het openslaan van een deur, kassa, venster, of snel doorhakken van draden. Met een bijl gaat dit veel sneller dan met een tang, daarbij kan het bijl gebruikt worden als wapen en komt intimiderend over.

Het gebruik van een primitief wapen zoals een knuppel of bijl bij een overval vind ik persoonlijk een tactisch goede zet. Het kan gebruikt worden om mensen in bedwang te houden en het geeft de slachtoffers direct een duidelijke boodschap: dat deze jongens geen grof geweld schuwen en dat ze niet enkel zullen dreigen met een vuurwapen.

Servo per Amikeco

Re: Beersel: 7 Oktober

Ja dat is zo. Er is over Beersel niet zoveel info beschikbaar, het moet heel vlug gegaan zijn de overval. Als ik de versies lees over Beersel is het me niet duidelijk hoeveel wapen ze hadden en of de man met de bijl wel nog een wapen had. Er staat dat hij met de bijl in de hand aankwam, was zijn andere hand vrij of had hij nog een wapen?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

39 (edited by Eric Donkaew 23-08-2012 21:54)

Re: Beersel: 7 Oktober

Merovinger wrote:

Beschrijving van de daders:

Dader 1: 1m90 – Zeer mager, fijngebouwd lichaam. Met een moedervlek in de nek (2,5 cm breed en 3,5 tot 5 cm lang). Drager van een lange bleekbruine mantel, en een sigarettenbruine broek. Hij droeg een masker en een riem met jachtpatronen. Hij spreekt Frans.
Dader 2: 1m90 – Drager van een identieke mantel als de eerste, doch van donkergrijze of zwarte kleur. Hij droeg een masker en was gewapend met een bijl met lange steel.
Dader 3: 1m75 - Struis gebouwd en licht gebogen. Drager van een blauwe broek. Hij had een tatoeage op zijn linkervoorarm. Hij gaf de indruk iets ouder te zijn dan de twee andere daders."

Vreemd dat niemand hierop verder is doorgegaan. De moedervlek in de nek (2,5 cm breed en 3,5 tot 5 cm lang) is toch buitengewoon identificerend. Wie heeft er nu zo'n moedervlek op die plek? Eén op de 500 mannen? Wie het weet mag het zeggen. In theorie zou die moedervlek op de huid geplakt kunnen zijn, maar ik zou er absoluut niet op voorhand van uitgaan dat dat werkelijk zo is. Is dit typische kenmerk destijds breed bekendgemaakt? En waren er tips en zo ja, wat is daarmee gedaan?

Ook identificerend is natuurlijk de tatoeage op de linkerarm. Het was heel leuk geweest als we hadden mogen weten om wat voor afbeelding het ging, of was dat in de hectiek niet goed te zien? Je kunt je overigens afvragen waarom een van de gangsters zo'n risico genomen heeft om met een zichtbare tatoeage een overval te plegen.

Zijn hier kansen gemist in de opsporing?

40

Re: Beersel: 7 Oktober

Eric Donkaew wrote:

Ook identificerend is natuurlijk de tatoeage op de linkerarm. Het was heel leuk geweest als we hadden mogen weten om wat voor afbeelding het ging, of was dat in de hectiek niet goed te zien?

Commisaris Fredo Godfroid had ooit zijn oog laten vallen op de Bende van Waterloo. Eén van die mannen had een tattoe van een skelet op een motor. Eén van de kassiersters in Beersel had zo'n tattoe gezien.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube