41

Re: Beersel: 7 Oktober

Weten we ook wie van die kerels uit de bende van Waterloo/Houdy de tatoeage had?

Re: Beersel: 7 Oktober

Ben wrote:

Commisaris Fredo Godfroid had ooit zijn oog laten vallen op de Bende van Waterloo. Eén van die mannen had een tattoe van een skelet op een motor. Eén van de kassiersters in Beersel had zo'n tattoe gezien.

Met zo'n tattoe kun je alle kanten op. Variërend van: exact de tattoe met de skelet op een motor tot een of andere tattoe, afbeelding niet duidelijk en alles ertussenin. Ik ben toch benieuwd wat die kassière (sorry, ik spel het even op z'n Nederlands) precies gezien heeft.

43

Re: Beersel: 7 Oktober

Eén van de namen die Deprêtre aan Le Soir gaf voor zijn overlijden, en die als sudisten-lid ook banden had met de groep van Waterloo/Houdy, heeft een tatoe op de arm. Het is wel de rechter (maar men kan zich in symmetrieën makkelijk vergissen) en het lijkt volgens mij niet op een skelet op een motor. Wat het wel is, geen idee.

http://pokerdb.thehendonmob.com/pictures/MPO%20DEC%20THIERRY.JPG

44 (edited by Robert French 13-01-2013 04:37)

Re: Beersel: 7 Oktober

Beste, ik heb dit gevonden in de homepage van de UDA-VVE, een naam waar de air-commandos de rijkswacht hebben bijgestaan:

Maar het werd ook stilaan de tijd van de CCC en de Bende van Nijvel. Regelmatig werd de UDA gevraagd om de Rijkswacht bij te staan in hun taken tegen deze gangsters. Ik herinner mij zo dat we in "de put van Calevoet" onder het bevel stonden van een Officier van de Rijkswacht. De put van Calevoet is waar de Delhaize van Beersel is gelegen, en enige dager daarvoor was daar een bijzonder bloedige aanslag gebeurd. Er zaten daar ook scherpschutter van de Para's. Die lagen in de slaapkamer van een beenhouwer, en in de nachtelijke duisternis, (het was reeds winter), kon je die mannen aan hun sigaret zien trekken, (mooie camouflage).

Heeft iemand meer informatie hierover?

Bron » www.uda.be | Korporaal JP Van Doorselaer

Re: Beersel: 7 Oktober

Schone link Robert heb hem bij mijn favorieten geplaatst. Enkele opmerkingen:

De eerste weken van de opleiding kregen we al te zien wat een sigaret in de duisternis doet (geur en zicht). Bij ons werd het systeem van BASTOS toegepast op de camouflage. Ben ooit tijdens opleiding gepakt met een sigaret. Zeeeer dom, want bij de volgende mars kreeg ik 2 fardes sigaretten meer (kasseistenen) om mee te sleuren. De berghaus was steeds volgeladen, en 2 van die kasseien erbij was niet erg prettig. Ben iets daarna gestopt met roken omdat ik het fysiek anders niet zou volgehouden hebben. Heb dagen gehad dat ik na een mars met moeite de golgotha boven raakte. BTW: Woog na mijn raid nog 58 kg, weeg er normaal 67. Ben 1.67 m en was daarmee waarschijnlijk (niet zeker) één van de kleinste van de eenheid.

Die scherpschutters da kan zeker, weet zelfs dat er midden jaren 90 sprake zou zijn geweest om soldaten (commandos) geldtransporten te laten begeleiden, maar ze zijn er later op teruggekomen en zoals je weet gebeurd dit nu door de federale politie. Enne d'r zitten daar goeie,  en minder goeie, tot vree slechte elementen bij deze cowboys. Alle respect voor de goeie.

46

Re: Beersel: 7 Oktober

Scherpschutters waren er zeker aanwezig. Niet altijd en niet overal, maar er werden er ingezet.

Ik heb het zelf gezien bij een Colruyt. Na de sluiting van de winkel en het verdwijnen van het personeel was het verzamelen geblazen door alle aanwezige rijkswachters. Twee man kwam aandraven met een ladder en lieten een in het zwart geklede schutter uit de dakgoot van de winkel kruipen. In het naastliggend appartementsgebouw ontstond ook beroering toen 'zwarte mannen' de appartementsterrassen verlieten (via het appartement). In de loop van de avond had ik wel gekraak van walki-talkies gehoord dat ik niet kon lokaliseren! Ik als bewakertje kreeg opdracht om op te krassen. Ik had daar wel enkele uren aan de winkelingang gestaan als het perfecte (ongewapend) doel voor agressoren. Leuk is anders.

47

Re: Beersel: 7 Oktober

Onderstaand verhaal verscheen in het weekblad Humo enkele weken na de bloedige overval in Beersel. Het is absoluut niet bewezen dat onderstaande feiten gelinkt kunnen worden aan de bende die enkele uren later het Delhaize-warenhuis van Beersel zal overvallen:

Vrijdag 7 oktober, om 16u00: een Renault met Franse nummerplaat en een zwarte Volkswagen Golf met drie inzittenden, betwisten elkaar een parkeerplaats ter hoogte van het nummer 25 van de Frankrijklei [in Antwerpen]. Eén van de inzittenden van de zwarte Golf stapt uit en slaat prompt de voorruit van de Renault aan diggelen. Daarna slaat de Golf op de vlucht. Een kwartier later merkt een bediende in de ondergrondse parkeergarage van het Crest-hotel diezelfde zwarte Golf. In de wagen zitten twee personen. Een derde persoon prutst aan een Cadillac. "Is dat uw wagen?" vraagt de bediende.

De man bij de Cadillac knikt van ja. Toch blijft de bediende argwaan koesteren. Hij noteert de nummerplaat van de Golf. Onmiddellijk wordt hij op een vuistslag in volle gelaat getrakteerd. De bediende ontkomt en roept een collega te hulp. Wanneer zij terug naar de zwarte Golf lopen, worden zij op vuurschoten onthaald. De Golf giert weg.

De Golf wordt door de politie geseind. Niet ver van het Crest-hotel hebben de gangsters ondertussen een bruine Alfa Romeo gekraakt. De twee auto's rijden naar de GB-vesting, aan de Prins Boudewijnlaan, in Edegem. Daar wordt de Golf achtergelaten en de reis wordt met de Alfa in de richting van Brussel verder gezet. De politie vindt de Golf, binnenin werd een brandblusser leeggespoten. Controle wijst uit dat de Golf op de luchthaven van Zaventem werd gestolen.

Omstreeks 18u30 loopt het bericht binnen dat er in Rumst een poging werd ondernomen om met geweld een wagen te stelen. Getuigen zagen daar eveneens een bruine Alfa Romeo wegrijden. Even later duikt de bruine Alfa op aan de Makro-parking te Machelen-Vilvoorde, dicht bij de E10 (momenteel de E19, red). Een automobilist wordt er met een mes bedreigd: men heeft het op zijn auto gemunt. De overval mislukt en de gangsters vluchten.

Bron: Humo | 27 oktober 1983

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

48

Re: Beersel: 7 Oktober

Vanavond is het dertig jaar geleden dat de Bende een overval pleegde op het Delhaize-warenhuis van Beersel. Daarbij werd de beheerder van het warenhuis - Freddy Vermaelen - door één van de gangsters vermoord. Het is tevens de laatste warenhuisoverval van de Bende van Nijvel van 1983.

De daders van deze overval blijven tot op heden onbekend.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

49

Re: Beersel: 7 Oktober

In verband met de overval in Beersel is ook het verhaal van de achterbank zeer belangrijk » Forum

Het legt namelijk een vroege band tussen de feiten in Beersel en de moord in Ohain.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

Re: Beersel: 7 Oktober

Uit het boek van Hilde Geens:

De man, die technicus was bij Volkswagen, ging elke vrijdagavond rond zeven uur, half acht winkelen in de Delhaize van Beersel. Hij kende de bedrijfsleider. De avond van de raid kwam hij net uit de supermarkt toen hij de gangsters naar de ingang zag lopen. Door de etalageruiten had hij buiten alles kunnen volgen wat er binnen gebeurde. Hij had gezien hoe de schutters de bedrijfsleider doodschoten en daarna de rij kassa's afgingen om een zak te laten vullen met de opbrengst. De getuige was naar een café gelopen om de hulpdiensten te bellen en daarna keerde hij terug naar het parkeerterrein, waar hij de overvallers in hun Golf zag stappen. Omdat zijn eigen wagen vlakbij stond, kon hij de achtervolging inzetten tot aan het kampeerterrein van Beersel.

Als we die getuige mogen geloven dan heeft die getuige deze route afgelegd achter de daders » Google Maps Dit geeft aan dat de daders vermoedelijk in de richting van de snelweg E19 reden en waarbij ze nog even voor de Auberge des Chevaliers gepasseerd zijn.