Re: Artikel: 40 Jaar na de Bende van Nijvel

Waarom ze niet schoten? Waarschijnlijk omdat er een massa in paniek naar buiten liep, en ze de kans liepen onschuldige burgers te raken bij een vuurgevecht, denk ik dan? Of is dat niet correct. Bij het verlaten van de parking (E. Nevens) was die kans kleiner om toevallige voorbijganger te raken.

Het is inderdaad een vreemde gedachte dat langs ene kant van de winkel ordediensten stonden, terwijl de Bende van Nijvel op hun gemak blijven rondlopen.

Was er ook geen sprake van een verdachte wagen, ter hoogte van één van de bordelen op de oude baan naar Aalst (komende van Ninove). Gezien de leefwereld van Bende, zou dat een schuilplaats / safe house kunnen geweest zijn.

Re: Artikel: 40 Jaar na de Bende van Nijvel

Waarom ze niet schoten? Ze waren al weg op de Parklaan omstreeks 19u30.

Re: Artikel: 40 Jaar na de Bende van Nijvel

Een vergissing van mijnentwege. Ik dacht dat er daar een politieploeg aangekomen / teruggekeerd was, toen de overval nog bezig was.

Bedankt, Murcielago.

Re: Artikel: 40 Jaar na de Bende van Nijvel

De ploeg van de stadspolitie (lokale Aalst) werd onder vuur genomen op de haring, het ronde punt tussen de Ninoofsesteenweg en de Parklaan. Zie foto’s van combi met afgeschoten rechtervoordeur. Mr. Nevens is te voet richting parking gestapt. Een bijeenkomst in Aalst zou heel veel verduidelijken.

Re: Artikel: 40 Jaar na de Bende van Nijvel

Het bleek dat het alarm om 19.37 uur was gegeven door mevrouw Lenssens die de politie van de Aalst. Maar de Gendarmerie, weten we wie hem waarschuwde en op welk tijdstip?

Re: Artikel: 40 Jaar na de Bende van Nijvel

Mijn vader belde ongeveer op hetzelfde tijdstip naar de rijkswacht van Aalst en werd redelijk lang, enkele minuten, aan de telefoon beziggehouden. Hij werd enkele dagen later ontboden in een privé huis rechtover de rijkswacht kazerne van Aalst.

Daar, reeds in 11/85 werd mijn vader al de eerste keer op zijn plaats gezet door die BOB'ers. "Je insinueert toch niet dat de rijkswacht hiermee te maken heeft meneer."

Dit heeft ons, samen met Albert Vanden Abiel, er ons altijd bewust van gemaakt dat er iets niet klopte. Je belt in paniek door die harde knallen en onmiddellijk werd er gewag gemaakt over de betrokkenheid van de rijkswacht. Dit bewijst toch dat er iets niet klopt.

Re: Artikel: 40 Jaar na de Bende van Nijvel

Ja, het is vreemd. En vanaf 19H37 tot de komst van de gemeentepolitie bewogen de gendarmes aan de Parklaan niet en deden ze niets?

Re: Artikel: 40 Jaar na de Bende van Nijvel

Wat? In een privé huis recht tegenover de rijkswacht? Kan je daar iets meer over vertellen of herinner jij je dat niet meer? Was dit gebruikelijk? Zijn er daar meer mensen ontvangen? Was dat omdat het te druk was na de overval?

Vreemd. In Overijse zijn er getuigen die ook de stap naar de rijkswacht maakten en daar werd hen uitdrukkelijk gezegd dat geen enkele gewone rijkswachter ook maar één letter mocht noteren. Ik zal het terug opzoeken want ik ben niet zeker of het rijkswacht of politie betrof. Het is allemaal zo lang geleden he.

Re: Artikel: 40 Jaar na de Bende van Nijvel

Om 19u37 was de rijkswacht al weg op de Parklaan. Nogmaals: 1 beige R4 BOB 2 man. 1 witte R4 met afgeschenen lijn en 1 officier. Aan onze voordeur 205-207 stonden 2 gewapende mannen. Iets lager op de Parklaan, huisnummer 199, stond de Taunus met 3 mannen, waaronder 1 van de 2 reuzen.

Ikbenhetbeu73, mijn vader kan het nu nog bevestigen, Albert VDA kan het spijtig genoeg niet meer bevestigen. Om nog maar te zwijgen over de toestanden van de BOB bij Albert thuis, samen met mijn vader. Bij elke ondervraging was het een strijd. Daardoor kwam Roger Romelart van de GP Aalst bij Albert VDA en mijn papa. Albert en mijn papa waren altijd heel argwanend tov de rijkswacht.

Re: Artikel: 40 Jaar na de Bende van Nijvel

pfffffffff, en de Roger kan het ook niet meer bevestigen. Ik bedoel deze hier;

"Zeker nu blijkt dat een opmerkelijke getuigenis over de aanslag op de Delhaize van Aalst jarenlang geheim werd gehouden. Een getuigenis die destijds werd opgetekend door de ex-rijkswachter die zich onlangs van het leven beroofde. De getuigenis waarvan sprake lekte pas onlangs uit, terwijl ze al in 1989 werd opgetekend, en wel door Roger Romelaert: de oud-speurder van de cel Delta die zich onlangs van het leven beroofde.

De getuige, René D., was voor de politie iemand die af en toe met cheques sjoemelde. Op 9 november 1985 reed hij nietsvermoedend de parking op van de Delhaize in Aalst, toen leden van de Bende er het vuur openden op alles wat bewoog. René en zijn passagier raakten gewond. Maar René meende een van de gemaskerde schutters te herkennen aan zijn gitzwarte ogen en zijn manier van lopen. “Het was Philippe De Staerke”, verklaarde hij. Omdat René, zoals De Staerke, van zigeunerafkomst was, riep hij de man iets in typisch zigeunerdialect toe. Waarop de schutter opkeek, zich omdraaide en hem verder ongemoeid liet. “Dat kan geen toeval geweest zijn”, besloot René D."

In ieder geval, het gevonden DNA profiel, dat een zeer uitzonderlijk profiel was, kwam toch wel niet overeen zeker met de groep waartoe bovenstaand individu behoorde. Ik durf zijn naam bijna niet meer neer te schrijven omdat je er gif kan op nemen dat men alweer gaat repliceren ... die is vrijgesproken. Hetgeen niet klopt ...