Re: Maubeuge: 14 Augustus

Toch even opletten. Ik heb net even opgezocht vanwaar de tekst komt waarnaar the end in bovenstaande post 168 verwijst. Deze tekst komt uit het boek van Dupont & Ponsaers en is dus geen officiële bron. Het is dus moeilijk om aan de hand van deze tekst conclusies te trekken.

Op de website van de Cel Waals-Brabant luiden de feiten immers als volgt:

Een anoniem telefoontje komt toe in het lokale politiecommissariaat. Er wordt melding gemaakt van de diefstal die aan de gang is.

172

Re: Maubeuge: 14 Augustus

Het stond hier op de eerste pagina van het topic, en ik heb geen redenen om te twijfelen aan de versie van Ponsaers & Dupont over het telefoontje. Er staan immers details in die wel kunnen kloppen vermoed ik, zoals het uur en het nummer waarop gebeld is.

Maar los van het telefoontje is ook de plaats en de methode die ze gebruiken, bijna vragen om betrapt te worden. De winkel ligt in feite behoorlijk zichtbaar op een plein waar een van de hoofdstraten recht op uitkomt, als er een auto passeert staan ze zo in de spotlight (daarmee de vermomming), plus dat het behoorlijk dicht is bij een politiekantoor. Juist op dat plein slaan ze gemaskerd en bewapend een ruit in, als agenten opdagen word onmiddellijk geschoten, en bij het wegrijden word vanuit de wagen nog verder gevuurd op de agenten.

Was dit nu echt om wijn en thee te doen, of was het meer om een confrontatie te zoeken? Met wat er nog na komt van andere feiten ga ik er van uit dat het om de confrontatie te doen was.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

173

Re: Maubeuge: 14 Augustus

Ik heb het nog eens goed bekeken maar de plaats waar ze de diefstal plegen is bijna vragen om betrapt te worden. De verkeerssituatie was toen anders dan die nu is, maar als men toen van het zuiden naar het noorden reed door het centrum van Maubeuge moest men die hoek waar de winkel was bijna passeren. Met de wetenschap dat een honderd meter daar voorbij een politiekantoor is, is dit wel heel uitdagend. Ik zou zeggen, ze stellen zichzelf te kijk. Dat is blijkbaar meer voor de kick dan de goederen.

Wie die telefoon naar de politie deed weten we niet, maar die telefoon - of toch de wijze waarop - heeft meer kwaad dan goed gedaan. Over waar de beller stond stel ik me ook vragen, blijkbaar melde de beller ook niet dat de inbrekers met een wagen waren want de agenten waren te voet.

Wat konden die agenten doen te voet met haperende geweren?

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

174

Re: Maubeuge: 14 Augustus

Om die 100 meter te overbruggen zullen de agenten geen voertuig genomen hebben in de veronderstelling dat, indien ze de inbrekers op heterdaad wilden betrappen, ze ook niet tot aan de voordeur konden rijden.

Re: Maubeuge: 14 Augustus

Inbraak of provocatie of beiden... Wat het doel was, is voor tweeërlei uitleg vatbaar. Toch blijft dit een misdrijf dat niet is te rijmen met veel van de populaire theorieën over de Bende van Nijvel. Wie de Rijkswacht wil uitdagen, België wil destabiliseren of Belgische notabelen onder druk wil zetten gaat namelijk niet naar Frankrijk. Die kiest voor een dergelijke inbraak of provocatie tenminste een doelwit binnen de eigen landsgrenzen.

176

Re: Maubeuge: 14 Augustus

Of het was een training, of een test, of een gewone inbraak, of een manier om bepaalde mensen iets crimineel te laten doen om zichzelf te "verbranden" of ...

We zullen het waarschijnlijk nooit weten. Al zou ik wel graag weten wat het standpunt is van de onderzoekers over het telefoontje. Ik kan me namelijk moeilijk van de indruk ontdoen dat het bewust was. Al blijft dat niet meer dan een gevoel.

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube

177

Re: Maubeuge: 14 Augustus

Over het doel is het voor ons forumleden gissen. Maar de diefstal kan misschien iets meer vertellen over de daders in '82. Het is immers opvallend dat ze de Austin ongemaskerd stelen, alsook nog andere feiten in de begin periode, en de diefstal in Maubeuge wel gemaskerd doen. Ook de Santana een nieuwe op de markt zijnde wagen.

Voor wat heeft de wagen voordien tussen 10 mei en 30 september '82 gediend? Is hij gebruikt voor de overval te Perk? Of werd hij als smokkelwagen gebruikt, want de daders zijn niet zomaar van Brussel naar Maubeuge gereden denk ik. Marcel Castris was ook bekend in Maubeuge, heeft het iets met het NDB-dossier te maken en zijn het opgejaagde dealers die wraak willen nemen, zie ook het weegschaaltje in de Santana? Tevens Dinant is vlak na het einde van het NDB-proces.

Ook de combinatie van de onduidelijk telefoon, waardoor de agenten niet goed voorbereid waren. Ik twijfel sterk aan de goede bedoelingen van de beller, ik vind het ook onlogisch dat die niet gemeld heeft dat ze met de wagen waren.

Een anoniem telefoontje komt toe in het lokale politiecommissariaat. Er wordt melding gemaakt van de diefstal die aan de gang is.

Het is aan de voorzijde waar ingebroken is waar de Santana stond, dat de beller die niet meldt vind ik raar. De beller zal toch ook wel geweten hebben dat het politiebureau op wandelafstand was, en dat een achtervolging te voet niet ideaal is.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

178

Re: Maubeuge: 14 Augustus

Wat ik met afvraag is of Action Directe met Maubeuge te maken kan hebben. Het is immers juist in die dagen dat de Franse politie in België zijn en een onderzoek voert. Action Directe pleegde aanslagen op Joodse doelen. Ik denk dan ook aan de aanslag 18 september in Brussel. Want er is ook nog dit » Forum Plus dat Latinus informant was i.v.m. zogezegd extreem-links. Ook nog in de wetenschap dat Calmette ook iets met het NDB-dossier te maken had en dat Castris met terroristen handel dreef. Dezelfde namen groeperingen komt men tegen in het Angelou-dossier als bij Dekaise.

Wat mij heel sterk opvalt is de verdoken link in de begin periode, Zweden, België, Frankrijk, Corsica.

De waarheid schaadt nooit een zaak die rechtvaardig is.

179

Re: Maubeuge: 14 Augustus

Weet er iemand iets over de eigenaars van de winkel? Als we de Bende van Nijvel even buiten beschouwing laten, zou het niet kunnen zijn dat onbekende inbrekers (zonder link met de Bende van Nijvel) iets zochten in de winkel. Iets van belang of van waarde voor hen, bv drugs of drugsgeld.

En werd er eerst niet aan de achterkant aan een deur gemorreld, een deur die standhield waarna ze naar de voorzijde afzakten. Ze moesten dus duidelijk binnen zijn voor iets, en ik kan niet aannemen dat ze al die moeite en risiko's getroosten voor een fles wijn!

Zomaar een los idee hoor. smile

180

Re: Maubeuge: 14 Augustus

Voor de volledigheid: de winkel bevond zich op de Place des Nations nr 44 in Maubeuge, waar nu het restaurant Le Sébastopol 2 is [Google Maps]. Vanuit de lucht ziet dat er zo uit, de rode bol duidt de plaats van de gewezen winkel aan: 

http://i68.servimg.com/u/f68/11/22/12/24/maubeu11.jpg

Via Google Street View kan je nog net de achterkant van de gewezen winkel zien » Google Maps

"Le monde est dangereux à vivre! Non pas tant à cause de ceux qui font le mal, mais à cause de ceux qui regardent et laissent faire." Volg ons via » Facebook | twitter | YouTube