261

Wil voor dit item besluiten met: gezien het op Frans grondgebied is gebeurt, lijkt het me extra moeilijk deze zaak op te helderen. Al was het maar om een correct beeld te krijgen van wat zich daar in feite zou kunnen hebben afgespeeld. Sommige details zouden echt wel een stukje van de puzzel kunnen zijn, maar deze info lijkt me nog moeilijker te verkrijgen, dan in Belgische zaken (?). Tenzij ...

Tenzij men zou gaan praten met de drie politie-agenten. Hoewel het "geheugen" op termijn (altijd) bedriegt, kan ik me voorstellen dat zo'n nacht voor altijd in je geheugen zou staan gegrift. Enkel deze mannen kunnen mogelijk antwoorden op enkele cruciale vragen.

1. waar waren zij op het tijdstip van het telefoontje?

2. was het één van hen of een vierde collega die het telefoontje aannam?

3. hadden zij zicht op de daders en kunnen zij bevestigen of het er twee, drie of meer waren?

Natuurlijk, de gewonde agent was 36 jaar. Bij leven en welzijn is hij nu 74. Collega's kunnen ouder of jonger geweest zijn. Als men een (poging tot) gesprek nog lang uitstelt, zijn ze er zeker niet meer.

Twee slotopmerkingen:

1. als ik de straatplannen bekijk, vind ik de tactiek waarbij de agenten opsplitsen in feite vreemd. Het plein ligt duidelijk "rechts" (links als zij van de andere kant komen) van twee vernoemde straten van waar de politie komt. Misschien is het zuiver militaire logica, maar ik vind het toch maar een vreemde tactische keuze, gezien de ligging van het doel ten opzichte van de straten.

2. als de politie in een andere zaak vrij snel verband legde met de "theedozen", vraag ik me af waarover die zaak zou gehandeld hebben? (drugs, wapentrafiek, ...). Een antwoord hierop kan ook dingen ophelderen (of reeds uitsluiten). Als de Franse politie geen knoeiers waren, lijkt me dat het wel degelijk de dozen waren. (mevrouw hoeft niet op de hoogte geweest te zijn van eventuele duistere zaakjes van manlief. Ze kon immers naar de Cote d'Azur, nietwaar?!)

262

Boeykes wrote:

Een prachtige zomernacht in het noorden van Frankrijk. De place des Nations die men, vanuit België komend, direct bij het binnenkomen van Maubeuge

Niemand weet als zij uit Belgie kwamen. Hetzelfde voor de vluchte richting: van de Place des Nations is het onmogelijk verder dan de place Vauban te zien. Het kruispunt van de Croix de Mons is een kleine km verder. Vanaf dit Croix de Mons zijn er verschillende vluchte mogelijkeiden : links (west) naar Valenciennes/Lille, naar Mons (noord) , naar Elesmes/ La Salmagne (noord - oost), rechts (zuid) naar Avesnes enz.

263

Wie was die piot mvr en eventueel Mr of relatie . Waren ze niet het doelwit . Ok ze waren op reis maar terwijl ze er toch waren hapje eten en wat drank mee . Deden ze toch op vorige plaats ook .

264

Een paar dagen voor het inbrek bij Piot was er een andere diefstal van vlessen in Maubeuge gebeurt , zie artikel uit "La Voix du Nord" van 10 augustus 82:

https://servimg.com/view/19864434/620

265

Boeykes wrote:

Minder banaal dan lijkt is inderdaad "het telefoontje". Mogelijk hadden de plaatselijke politiediensten een beetje dezelfde "trekjes" als hun collega's uit Dinant (andere katten te geselen). Maar in plaats van een "rare diefstal" daar, werd er nu wel op de politiemensen geschoten. Lijkt me logisch dat men het onderste uit de kan haalt om de anonieme beller te traceren. Behoort het tot het geheim van het onderzoek of we al dan niet met zekerheid weten of deze persoon ooit gevonden is? Het artikel suggereert dat hij/zij niet kon gevonden worden. Een beetje onbegrijpelijk, met wat minder "geluk" sneuvelt er immers op zijn minst één agent.

Het antwoord in dit artikel ligt:

https://servimg.com/view/19864434/642